Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b).
Door de bepalingen van de schenkingsakte zijn de mogelijkheden tot bestemming van het goed beperkt. In combinatie met de omvang van het domein en staat van onderhoud van bepaalde onderdelen ervan, beperkt dit alleszins het aantal mogelijk geïnteresseerden in het toekomstig gebruik van het goed.
De gemeente Kalmthout heeft reeds het tijdelijk beheer van de buitenterreinen, de mierenklassen en de grote polyvalente ruimte. Met een erfpachtovereenkomst zal het ganse domein, dus ook het hoofdgebouw (gerenoveerde en niet-gerenoveerde gedeelte) en de bijgebouwen door de gemeente beheerd worden conform de bepalingen van de schenkingsakte. De gemeente Kalmthout is bereid de minimumvergoeding van 30.000,00 euro te betalen.
Daarom stelt de dienst Vastgoed/Contractbeheer voor het toekomstig gebruik van het goed rechtstreeks toe te vertrouwen aan de gemeente Kalmthout.
Na overleg tussen de gemeente Kalmthout en de dienst Vastgoed/Contractbeheer wordt voorgesteld het domein Diesterweg gelegen in de Acacialaan 25, 2920 Kalmthout, op het kadaster gekend onder Kalmthout, 2de afdeling, sectie E, perceel nummer 577 t 16 (deel) met een oppervlakte van ongeveer 52.029 m² in erfpacht te geven aan de gemeente Kalmthout op basis van onderstaande voorwaarden.
Bestemming
Het goed wordt in erfpacht gegeven voor onderwijs, speelpleinen, jeugdverenigingen, bosklassen, kinderopvang en/of gelijkaardige activiteiten voor zover die bijdragen aan het welzijn en dit voor de doelgroep kinderen en jongeren.
Periode
Het recht van erfpacht wordt afgesloten voor een periode van 35 jaar. Het recht van erfpacht gaat in op 1 februari 2020 en eindigt van rechtswege op 31 januari 2055 zonder dat stilzwijgende verlenging kan worden ingeroepen.
Vergoeding
De basisvergoeding (“canon”) bedraagt 30.000,00 euro per jaar, jaarlijks indexeerbaar.
Onderhoud, herstellingen, lasten en kosten
De erfpachter staat in voor alle onderhouds- en herstellingswerken aan het goed, met inbegrip van de eventuele bestaande constructies en de door de erfpachter opgerichte constructies, met inbegrip van de eigenaarsherstellingen, en met inbegrip van kosten veroorzaakt door ouderdom, slijtage, overmacht en feitelijkheden door derden.
De erfpachter heeft wat de rechtervleugel van het hoofdgebouw betreft geen volledige renovatieplicht en staat bij de aanvang van de erfpacht enkel in voor het bewarend onderhoud, waarbij de staat van het hoofdgebouw geenszins mag verslechteren.
Hij zal tijdens de duur van de erfpacht al dan niet met een partner en in overleg met de stad Antwerpen verbeteringswerken uitvoeren zodat de rechtervleugel zich bij het einde van de erfpacht in een betere toestand bevindt dan bij de aanvang. Deze verbeteringswerken behelzen minstens de buitenschil van de rechtervleugel (dak, gevel, buitenschrijnwerk) zodat het gebouw structureel in goede toestand verkeert op het einde van de erfpacht.
Wanneer de erfpachter de uitvoering zou plannen van grondige renovatiewerken zullen partijen in overleg treden over de modaliteiten van de uitvoering van deze werken.
De erfpachter staat ook in voor alle kosten en lasten die verband houden met het gebruik en het genot van het goed.
Beheer stedelijk bedrijfsvastgoed
Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en -advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.
Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.
Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA.
Schenking domein, stopzetting werking en tijdelijk beheer
Bij akte van 4 november 1965 schonk de vzw Diesterweg’s hulpkas voor Behoeftige Schoolkinderen aan de stad Antwerpen, het domein Diesterweg, Acacialaan, 2920 Kalmthout. Het domein omvat een oppervlakte van 5ha 70a 62ca.
De voorwaarden van deze kosteloze afstand aan de stad Antwerpen waren onder meer:
De gemeenteraad heeft in zitting van 29 juli 1963 ingestemd met deze kosteloze afstand onder voorwaarden. De beslissing van de gemeenteraad werd vervolgens goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 8 april 1965.
Het college gaf op 13 december 2013 (jaarnummer 12606) IVA Klas op stap de opdracht het meerdaags aanbod in eigen beheer stop te zetten en de taak om samen met de bedrijfseenheid stadbeheer de toekomstmogelijkheden van Diesterweg te Kalmthout te onderzoeken, en de pistes voor te leggen aan het college.
Vervolgens onderzocht de stad Antwerpen de toekomstmogelijkheden, rekening houdende met de voorwaarden bepaald in de schenkingsakte.
De gemeente Kalmthout heeft sindsdien het tijdelijk beheer van het hoofdgebouw, de buitenterreinen, de mierenklassen en de grote polyvalente ruimte gekregen via een overeenkomst van bezetting ter bede.
Op 25 september 2017 (jaarnummer 440) keurde de gemeenteraad de overeenkomst goed houdende aanpassing van de voorwaarden verbonden aan de schenking. De overeenkomst houdt onder meer de voorwaarde in dat het verbod op eigendomsoverdracht en verkaveling ophoudt te bestaan. De stad Antwerpen splitst het perceel in twee als volgt:
Op 17 augustus 2018 (jaarnummer 7465) keurde het college goed om een marktraadpleging op te starten voor een nieuwe invulling van het voormalige openluchtcentrum Diesterweg, gelegen in de Acacialaan 25, 2920 Kalmthout, op het kadaster gekend onder Kalmthout, 2de afdeling, sectie E, perceel nummer 577 t 16 (deel).
Marktraadpleging
Deze marktraadpleging onderzocht volgende elementen:
Van 23 augustus 2018 tot 26 oktober 2018 vond de marktraadpleging plaats. De stad Antwerpen ontving negen adviezen via ingevulde vragenlijsten.
Uit de reacties bleek dat er effectief interesse is om het voormalige openluchtcentrum te herbestemmen.
De gemeente Kalmthout die het terrein sinds 2014 beheert, antwoordde ook in het kader van de marktraadpleging. Zij heeft nog steeds interesse in gebruik van het domein. Verschillende partijen die ook reageerden op de marktverkenning, gaven daarin aan de samenwerking met de gemeente Kalmthout positief te beooordelen en deze gemeente als een belangrijke partner te zien in het toekomstig beheer van het domein.
Daarna vond overleg plaats tussen de dienst Vastgoed/Contractbeheer en de gemeente Kalmthout over de voorwaarden waaronder de gemeente in de toekomst verder van het domein gebruik wenst te maken zodat dit kon worden verwerkt in een eventuele oproep.
Bij die gelegenheid maakte de gemeente Kalmthout bekend dat zij zelf interesse had in het verkrijgen van een erfpacht voor het domein in eerste instantie om de huidige werking verder te zetten en dat zij bereid was de door de bedrijfseenheid Vastgoed vastgestelde (minimum) vergoeding van 30.000,00 euro per jaar te betalen.
De facturen van de bedrijfseenheid Vastgoed met betrekking tot huurgelden en dergelijke, worden sinds 1 januari 2016 automatisch vanuit Planon gegenereerd naar SAP.
Het afsluiten van een erfpacht leidt bij de erfpachtgever tot de aanrekening van een uitgave op de algemene rekening 2903410 en tot een ontvangst voor hetzelfde bedrag op de algemene rekening 260i.
Aanrekening erfpachtvergoeding aan de Gemeente Kalmthout, Kerkeneind 13, 2920 Kalmthout ondernemingsnummer BE0207.540.012.
Het nodige budget zal worden ingeschreven bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan. Het budget is volledig gecompenseerd daar de ontvangsten en de uitgave gelijk zijn aan elkaar.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: PVDA.
De gemeenteraad neemt kennis van de reacties op de marktraadpleging over een nieuwe invulling van het voormalige openluchtcentrum Diesterweg, gelegen in de Acacialaan 25, 2920 Kalmthout, op het kadaster gekend onder Kalmthout, 2de afdeling, sectie E, perceel nummer 577 t 16 (deel).
De gemeenteraad beslist om het domein Diesterweg gelegen in de Acacialaan 25, 2920 Kalmthout, op het kadaster gekend onder Kalmthout, 2de afdeling, sectie E, perceel nummer 577 t 16 (deel) met een oppervlakte van ongeveer 52.029 m² in erfpacht te geven aan de gemeente Kalmthout op basis van onderstaande voorwaarden.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | bedrag | boekingsadres | bestelbon |
Afsluiten erfpacht met Gemeente Kalmthout Ondernemingsnummer BE0207.540.012 |
1.050.000,00 euro |
budgetplaats: 5321000000 Mits goedkeuring eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad |
nvt |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag |
Boekingsadres
|
Bestelbon
|
van 1 februari 2020 tot en met 31 december 2020 Gemeente Kalmthout ondernemingsnummer BE0207.540.012 |
27.500,00 euro | budgetplaats: 532100000 budgetpositie: 4943410 functiegebied: 2SBS070202A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2000 |
nvt
|
van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2054 Gemeente Kalmthout ondernemingsnummer BE0207.540.012 |
30.000,00 euro per jaar (te indexeren) |
budgetplaats: 532100000 budgetpositie: 4943410 functiegebied: 2SBS070202A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2100-5400 |
nvt |
van 1 januari 2055 tot en met 31 januari 2055 Gemeente Kalmthout ondernemingsnummer BE0207.540.012 |
2.500,00 euro (te indexeren) |
budgetplaats: 532100000 budgetpositie: 4943410 functiegebied: 2SBS070202A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 5500 |
nvt |