Terug
Gepubliceerd op 29/01/2020

2020_GR_00077 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Gemeentebestuur Kalmthout. Diesterweg, Acacialaan 25, 2920 Kalmthout - Voormalig openluchtcentrum. Marktraadpleging voor nieuwe invulling. Reacties. Erfpachtovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

gemeenteraad
di 28/01/2020 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Freya Piryns, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Karen Maes, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Claude Marinower, schepen; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Yasmia Setta, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00077 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Gemeentebestuur Kalmthout. Diesterweg, Acacialaan 25, 2920 Kalmthout - Voormalig openluchtcentrum. Marktraadpleging voor nieuwe invulling. Reacties. Erfpachtovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring 2020_GR_00077 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Gemeentebestuur Kalmthout. Diesterweg, Acacialaan 25, 2920 Kalmthout - Voormalig openluchtcentrum. Marktraadpleging voor nieuwe invulling. Reacties. Erfpachtovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b).

Argumentatie

Door de bepalingen van de schenkingsakte zijn de mogelijkheden tot bestemming van het goed beperkt. In combinatie met de omvang van het domein en staat van onderhoud van bepaalde onderdelen ervan, beperkt dit alleszins het aantal mogelijk geïnteresseerden in het toekomstig gebruik van het goed.

De gemeente Kalmthout heeft reeds het tijdelijk beheer van de buitenterreinen, de mierenklassen en de grote polyvalente ruimte. Met een erfpachtovereenkomst zal het ganse domein, dus ook het hoofdgebouw (gerenoveerde en niet-gerenoveerde gedeelte) en de bijgebouwen door de gemeente beheerd worden conform de bepalingen van de schenkingsakte. De gemeente Kalmthout is bereid de minimumvergoeding van 30.000,00 euro te betalen. 

Daarom stelt de dienst Vastgoed/Contractbeheer voor het toekomstig gebruik van het goed rechtstreeks toe te vertrouwen aan de gemeente Kalmthout.

Na overleg tussen de gemeente Kalmthout en de dienst Vastgoed/Contractbeheer wordt voorgesteld het domein Diesterweg gelegen in de Acacialaan 25, 2920 Kalmthout, op het kadaster gekend onder Kalmthout, 2de afdeling, sectie E, perceel nummer 577 t 16 (deel) met een oppervlakte van ongeveer 52.029 m² in erfpacht te geven aan de gemeente Kalmthout op basis van onderstaande voorwaarden.

Bestemming
Het goed wordt in erfpacht gegeven voor onderwijs, speelpleinen, jeugdverenigingen, bosklassen, kinderopvang en/of gelijkaardige activiteiten voor zover die bijdragen aan het welzijn en dit voor de doelgroep kinderen en jongeren.

Periode
Het recht van erfpacht wordt afgesloten voor een periode van 35 jaar. Het recht van erfpacht gaat in op 1 februari 2020 en eindigt van rechtswege op 31 januari 2055 zonder dat stilzwijgende verlenging kan worden ingeroepen.

Vergoeding
De basisvergoeding (“canon”) bedraagt 30.000,00 euro per jaar, jaarlijks indexeerbaar.

Onderhoud, herstellingen, lasten en kosten
De erfpachter staat in voor alle onderhouds- en herstellingswerken aan het goed, met inbegrip van de eventuele bestaande constructies en de door de erfpachter opgerichte constructies, met inbegrip van de eigenaarsherstellingen, en met inbegrip van kosten veroorzaakt door ouderdom, slijtage, overmacht en feitelijkheden door derden.

De erfpachter heeft wat de rechtervleugel van het hoofdgebouw betreft geen volledige renovatieplicht en staat bij de aanvang van de erfpacht enkel in voor het bewarend onderhoud, waarbij de staat van het hoofdgebouw geenszins mag verslechteren.

Hij zal tijdens de duur van de erfpacht al dan niet met een partner en in overleg met de stad Antwerpen verbeteringswerken uitvoeren zodat de rechtervleugel zich bij het einde van de erfpacht in een betere toestand bevindt dan bij de aanvang. Deze verbeteringswerken behelzen minstens de buitenschil van de rechtervleugel (dak, gevel, buitenschrijnwerk) zodat het gebouw structureel in goede toestand verkeert op het einde van de erfpacht.

Wanneer de erfpachter de uitvoering zou plannen van grondige renovatiewerken zullen partijen in overleg treden over de modaliteiten van de uitvoering van deze werken.

De erfpachter staat ook in voor alle kosten en lasten die verband houden met het gebruik en het genot van het goed.

Aanleiding en context

Beheer stedelijk bedrijfsvastgoed

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en -advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA. 

Schenking domein, stopzetting werking en tijdelijk beheer 
Bij akte van 4 november 1965 schonk de vzw Diesterweg’s hulpkas voor Behoeftige Schoolkinderen aan de stad Antwerpen, het domein Diesterweg, Acacialaan, 2920 Kalmthout. Het domein omvat een oppervlakte van 5ha 70a 62ca.

De voorwaarden van deze kosteloze afstand aan de stad Antwerpen waren onder meer:

  • de stad Antwerpen neemt de schoolkolonie op in het patrimonium van het stedelijk openbaar onderwijs en wendt deze verder aan onder de benaming 'Diesterweg' als onderwijs- en verpleeginstelling voor zwakke en/of – sociaal gezien – hulpbehoevende leerlingen uit het stedelijk openbaar onderwijs;
  • de stad Antwerpen zal het afgestane goed niet vervreemden, noch geheel of gedeeltelijk verkavelen voor verkoop van gronden.

De gemeenteraad heeft in zitting van 29 juli 1963 ingestemd met deze kosteloze afstand onder voorwaarden. De beslissing van de gemeenteraad werd vervolgens goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 8 april 1965.

Het college gaf op 13 december 2013 (jaarnummer 12606) IVA Klas op stap de opdracht het meerdaags aanbod in eigen beheer stop te zetten en de taak om samen met de bedrijfseenheid stadbeheer de toekomstmogelijkheden van Diesterweg te Kalmthout te onderzoeken, en de pistes voor te leggen aan het college.

Vervolgens onderzocht de stad Antwerpen de toekomstmogelijkheden, rekening houdende met de voorwaarden bepaald in de schenkingsakte.

De gemeente Kalmthout heeft sindsdien het tijdelijk beheer van het hoofdgebouw, de buitenterreinen, de mierenklassen en de grote polyvalente ruimte gekregen via een overeenkomst van bezetting ter bede.

Op 25 september 2017 (jaarnummer 440) keurde de gemeenteraad de overeenkomst goed houdende aanpassing van de voorwaarden verbonden aan de schenking. De overeenkomst houdt onder meer de voorwaarde in dat het verbod op eigendomsoverdracht en verkaveling ophoudt te bestaan. De stad Antwerpen splitst het perceel in twee als volgt:

  • het op het plan blauw rood omrande gedeelte dient voor een periode van 35 jaar, te rekenen vanaf de datum van de inwerkingtreding van de overeenkomst, door de stad Antwerpen te worden opgenomen in het stedelijk bedrijfsvastgoed en te worden aangewend voor onderwijs, speelpleinen, jeugdverenigingen, bosklassen en/of gelijkaardige activiteiten, voor zover die bijdragen aan het welzijn van de jeugd, zonder discriminatie tussen de begunstigde kinderen. Deze verplichting wordt na afloop van die termijn niet stilzwijgend verlengd. De stad Antwerpen kan dit gedeelte van het perceel met het oog op deze bestemming aan een derde in huur geven of er zakelijke rechten op toekennen, waarbij de door de derde betaalde vergoeding dient te worden aangewend ten voordele van vastgoed bestemd voor onderwijs, kinderen of jeugd in Antwerpen;
  • het op het plan geel omrande gedeelte (aan de Thillostraat) is op het gewestplan ingekleurd als woongebied en zal met het oog daarop door de stad Antwerpen worden verkaveld en/of verkocht. Van de totale netto-opbrengst, na afhouding van alle kosten en taksen verbonden aan de verkaveling en/of verkoop, zal door de stad Antwerpen 100% aangewend worden voor gebouwen voor het stedelijk onderwijs (AG SO) of/en stedelijke kinderopvang (AG KOP) of/en jeugdwerking voor kinderen in de stad Antwerpen.

Op 17 augustus 2018 (jaarnummer 7465) keurde het college goed om een marktraadpleging op te starten voor een nieuwe invulling van het voormalige openluchtcentrum Diesterweg, gelegen in de Acacialaan 25, 2920 Kalmthout, op het kadaster gekend onder Kalmthout, 2de afdeling, sectie E, perceel nummer 577 t 16 (deel).

Marktraadpleging

 Deze marktraadpleging onderzocht volgende elementen: 

  • erfpacht of andere ter beschikkingsstellingsvoorwaarden, termijn, haalbare jaarlijkse erfpachtvergoeding, noodzakelijke startinvesteringen, investeringen en onderhoudslasten die worden opgenomen gedurende de exploitatie;
  • de kritische risicofactoren (juridisch, financieel, timing) om een win-win te bekomen;
  • gewenste invullingen, de mate waarin de activiteiten lokaal worden verankerd, mogelijke rol van de gemeente Kalmthout, het creëren van maatschappelijke meerwaarde.

Van 23 augustus 2018 tot 26 oktober 2018 vond de marktraadpleging plaats. De stad Antwerpen ontving negen adviezen via ingevulde vragenlijsten. 

Uit de reacties bleek dat er effectief interesse is om het voormalige openluchtcentrum te herbestemmen. 

De gemeente Kalmthout die het terrein sinds 2014 beheert, antwoordde ook in het kader van de marktraadpleging. Zij heeft nog steeds interesse in gebruik van het domein. Verschillende partijen die ook reageerden op de marktverkenning, gaven daarin aan de samenwerking met de gemeente Kalmthout positief te beooordelen en deze gemeente als een belangrijke partner te zien in het toekomstig beheer van het domein.

Daarna vond overleg plaats tussen de dienst Vastgoed/Contractbeheer en de gemeente Kalmthout over de voorwaarden waaronder de gemeente in de toekomst verder van het domein gebruik wenst te maken zodat dit kon worden verwerkt in een eventuele oproep.

Bij die gelegenheid maakte de gemeente Kalmthout bekend dat zij zelf interesse had in het verkrijgen van een erfpacht voor het domein in eerste instantie om de huidige werking verder te zetten en dat zij bereid was de door de bedrijfseenheid Vastgoed vastgestelde (minimum) vergoeding van 30.000,00 euro per jaar te betalen.

Algemene financiële opmerkingen

De facturen van de bedrijfseenheid Vastgoed met betrekking tot huurgelden en dergelijke, worden sinds 1 januari 2016 automatisch vanuit Planon gegenereerd naar SAP. 

Het afsluiten van een erfpacht leidt bij de erfpachtgever tot de aanrekening van een uitgave op de algemene rekening 2903410 en tot een ontvangst voor hetzelfde bedrag op de algemene rekening 260i.

Aanrekening erfpachtvergoeding aan de Gemeente Kalmthout, Kerkeneind 13, 2920 Kalmthout ondernemingsnummer BE0207.540.012.

Het nodige budget zal worden ingeschreven bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.  Het budget is volledig gecompenseerd daar de ontvangsten en de uitgave gelijk zijn aan elkaar.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: PVDA. 

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de reacties op de marktraadpleging over een nieuwe invulling van het voormalige openluchtcentrum Diesterweg, gelegen in de Acacialaan 25, 2920 Kalmthout, op het kadaster gekend onder Kalmthout, 2de afdeling, sectie E, perceel nummer 577 t 16 (deel).

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om het domein Diesterweg gelegen in de Acacialaan 25, 2920 Kalmthout, op het kadaster gekend onder Kalmthout, 2de afdeling, sectie E, perceel nummer 577 t 16 (deel) met een oppervlakte van ongeveer 52.029 m² in erfpacht te geven aan de gemeente Kalmthout op basis van onderstaande voorwaarden.

  • Bestemming
    Het goed wordt in erfpacht gegeven voor onderwijs, speelpleinen, jeugdverenigingen, bosklassen, kinderopvang en/of gelijkaardige activiteiten voor zover die bijdragen aan het welzijn en dit voor de doelgroep kinderen en jongeren.
  • Periode
    Het recht van erfpacht wordt afgesloten voor een periode van 35 jaar. Het recht van erfpacht gaat in op 1 februari 2020 en eindigt van rechtswege op 31 januari 2055 zonder dat stilzwijgende verlenging kan worden ingeroepen.
  • Vergoeding
    De basisvergoeding (“canon”) bedraagt 30.000,00 euro per jaar, jaarlijks indexeerbaar.
  • Onderhoud, herstellingen, lasten en kosten
    De erfpachter staat in voor alle onderhouds- en herstellingswerken aan het goed, met inbegrip van de eventuele bestaande constructies en de door de erfpachter opgerichte constructies, met inbegrip van de eigenaarsherstellingen, en met inbegrip van kosten veroorzaakt door ouderdom, slijtage, overmacht en feitelijkheden door derden.
    De erfpachter heeft wat de rechtervleugel van het hoofdgebouw betreft geen volledige renovatieplicht en staat bij de aanvang van de erfpacht enkel in voor het bewarend onderhoud, waarbij de staat van het hoofdgebouw geenszins mag verslechteren.
    Hij zal tijdens de duur van de erfpacht al dan niet met een partner en in overleg met de stad Antwerpen verbeteringswerken uitvoeren zodat de rechtervleugel zich bij het einde van de erfpacht in een betere toestand bevindt dan bij de aanvang. Deze verbeteringswerken behelzen minstens de buitenschil van de rechtervleugel (dak, gevel, buitenschrijnwerk) zodat het gebouw structureel in goede toestand verkeert op het einde van de erfpacht.
    Wanneer de erfpachter de uitvoering zou plannen van grondige renovatiewerken zullen partijen in overleg treden over de modaliteiten van de uitvoering van deze werken.
    De erfpachter staat ook in voor alle kosten en lasten die verband houden met het gebruik en het genot van het goed.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving bedrag boekingsadres bestelbon

Afsluiten erfpacht met

Gemeente Kalmthout
Kerkeneind 13
2920 Kalmthout

Ondernemingsnummer BE0207.540.012

 1.050.000,00 euro

budgetplaats: 5321000000
budgetpositie:  2903410
budgetpositie: 260i 
functiegebied: 2SBS070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN 
begrotingsprogramma:2SA070119
budgetperiode: 2000

Mits goedkeuring eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad

  nvt

 

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt: 

Omschrijving Bedrag
Boekingsadres
Bestelbon

van 1 februari 2020 tot en met 31 december 2020
aanrekening van jaarlijkse erfpachtvergoeding aan

Gemeente Kalmthout
Kerkeneind 13
2920 Kalmthout

ondernemingsnummer BE0207.540.012 

27.500,00  euro budgetplaats: 532100000 
budgetpositie: 4943410
functiegebied: 2SBS070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2000
nvt

van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2054
aanrekening van jaarlijkse erfpachtvergoeding aan 

Gemeente Kalmthout
Kerkeneind 13
2920 Kalmthout

ondernemingsnummer BE0207.540.012

30.000,00 euro per jaar
(te indexeren)
budgetplaats: 532100000 
budgetpositie: 4943410
functiegebied: 2SBS070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2100-5400
 nvt

van 1 januari 2055 tot en met 31 januari 2055
aanrekening van jaarlijkse erfpachtvergoeding aan 

Gemeente Kalmthout
Kerkeneind 13
2920 Kalmthout

ondernemingsnummer BE0207.540.012

2.500,00 euro
(te indexeren)
budgetplaats: 532100000 
budgetpositie: 4943410
functiegebied: 2SBS070202A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 5500
 nvt

Bijlagen