Artikel 56 §3,4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Op 30 januari 2012 werd een raamovereenkomst afgesloten tussen de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, het Vlaamse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest enerzijds en de firma Smartmatic anderzijds. Deze raamovereenkomst bepaalt dat de steden en gemeenten die de nieuwe digitale stemapparatuur van Smartmatic zullen gebruiken tijdens alle verkiezingen die in de periode van 15 jaar na ondertekening van de raamovereenkomst worden gehouden, ook verplicht zijn om een afzonderlijk onderhoudscontract af te sluiten met Smartmatic. Het onderhoudscontract bepaalt dat de wisselstukken niet inbegrepen zijn in de prijs van het onderhoud.
Smartmatic bezorgde onderstaand overzicht van de gebruikte wisselstukken voor de reparaties van de digitale stemsystemen voor de verkiezingen van 26 mei 2019, ten bedrage van 21.042,85 euro exclusief BTW.
product | aantal | eenheidsprijs | totaal excl. BTW |
able module | 1 | 32,66 | 32,66 |
alarm box | 17 | 180,24 | 3.064,08 |
cover ballot box | 1 | 78,27 | 78,27 |
eurn scanner | 2 | 721,00 | 1.442,00 |
handscanner | 6 | 200,00 | 1.200,00 |
kaartlezer | 3 | 20,38 | 61,14 |
moederbord | 27 | 442,55 | 11.948,92 |
printer | 8 | 276,94 | 2.215.52 |
scherm | 8 | 120,22 | 961,76 |
usb-poort | 5 | 7,70 | 38,50 |
totaal | 21.042,85 |
Dienstnota bestellen en betalen stad Antwerpen, districten en OCMW van 17 december 2018.
Met het collegebesluit van 23 november 2018 (jaarnummer 10339) werden de principes bestellen en goedkeuren voor de stad Antwerpen aangepast. Het college keurde onder meer goed om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen en te betalen bedragen namens de stad Antwerpen als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
Artikel 261 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
Besluit van de Vlaamse regering van 29 september 2017 tot regeling van de kosten voor de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen.
In de stad Antwerpen gebeuren de verkiezingen sinds 1994 via een geautomatiseerd stemsysteem.
Het huidige systeem is in gebruik sedert de verkiezingen van 14 oktober 2012. Op 26 maart 2012 keurde de gemeenteraad het onderhoudscontract voor de deze digitale stemsystemen goed (jaarnummer 298).
Op 26 mei 2019 vonden de gelijktijdige verkiezingen van het Europees Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Gewest- en Gemeenschapsparlementen plaats.
Het college keurt de correctiebestelling 4105047787 voor een bedrag van 25.461,85 EUR (inclusief BTW) aan Smartmatic International Holding B.V., Gustav Mahlerplein 25C, 1082 MS Amsterdam (NL008057734B01) voor de reparaties aan de digitale stemsystemen in het kader van de gelijktijdige verkiezingen van het Europees Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers en de Gewest- en Gemeenschapsparlementen op 26 mei 2019, goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
reparaties stemapparatuur verkiezingen mei 2019 Smartmatic International Holding B.V. Gustav Mahlerplein 25C, 1082 MS Amsterdam BTW-nummer: NL008057734B01 IBAN: GB13 BARC 2000 0063 9331 22 |
25.461,85 EUR inclusief BTW |
budgetplaats:5318600000 budgetpositie:6141 functiegebied: 2SBS050101A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma: 2SA080130 budgetperiode: 2000 |
4105047787 |