Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het bestek PO/VC 0824OF houdt rekening met een maximaal aantal draaiuren per jaar per voertuig. In de loop van 2019 werden deze overschreden. Een verhoogd aantal draaiuren betekent meer onderhoud en herstel op het onderstel van de voertuigen wat resulteert in een meerprijs. Daarom stelt de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor om de huidige tarieven voor onderhoud en herstel voor deze voertuigen (voor het onderstel met cabine, chassis en aandrijflijn) aan te passen in functie van deze verhoogde draaiuren, zodat de dienstverlening op deze voertuigen gegarandeerd blijft. Het betreft een aanpassing per wagen aan de werkelijk gepresteerde uren en de verwachting (een aanpassing van de maximale draaiuren) tot het einde van de (verlengde) overeenkomst.
Artikel 38/1 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten is van toepassing.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning goed van het bestek PO/VC 0824OF (Raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba). Op basis van het bestek PO/VC 0824OF werden er verschillende voertuigen aangekocht: In 2010 werden er twee inzamelvoertuigen en één wasvoertuig in gebruik genomen. Nadien werden nog twee inzamelvoertuigen in gebruik genomen (2011 en 2013). Voor het onderhoud en herstel (dienstverlening) van de voertuigen betreft de looptijd maximaal acht jaar vanaf de voorlopige oplevering.
In juli 2018 zou de dienstverlening voor twee inzamelvoertuigen en een wasvoertuig aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF aflopen. Voor een derde inzamelvoertuig zou dit in januari 2020 aflopen en voor een vierde voertuig in december 2021. Om (tijdige) ledigingen en reinigingen van de sorteerstraten te garanderen was het nodig dat de dienstverlening voor deze voertuigen nog even door bleef lopen. De voertuigen die werden aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453 kunnen de ondergrondse afvalsystemen, aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF, immers niet ledigen of reinigen, tenzij deze afvalsystemen worden vervangen door nieuwe of minimaal aan het systeem worden aangepast.
Het college keurde daarom op 13 juli 2018 (jaarnummer 6600) een wijziging van de opdracht goed van het bestek PO/VC 0824OF, waardoor de dienstverlening voor deze voertuigen zal doorlopen tot 22 juli 2020 voor twee inzamelvoertuigen en tot 31 december 2021 voor twee andere inzamelvoertuigen en één wasvoertuig.
De uitgaven zullen door de bedrijfseenheid Stadsbeheer binnen de voorziene kredieten verrekend worden via bestelbonnen en zullen jaarlijks geïndexeerd worden op basis van het bestek PO/VC 0824OF.
De raamovereenkomst PO/VC 0824OF heeft 50% marge voor wijziging ten opzichte van het oorspronkelijke opdrachtbedrag van ruim € 25.000.000,00, waaraan in het verleden wijzigingen van opdracht zijn gebeurd voor een bedrag van circa € 1.500.000,00.
Deze tarieven zijn van toepassing tot datum einde contract of tot maximale draaiuren:
Type voertuig |
Referentie |
Prijs per maand vanaf 1/1/2020 |
Einde contract |
Maximaal aantal draaiuren |
Inzamelvoertuig |
KTZ C285 |
€ 4.395,88 |
22/07/2020 |
15500 |
Inzamelvoertuig |
KTZ C286 |
€ 4.391,72 |
22/07/2020 |
15000 |
Wasvoertuig |
KTZ C287 |
€ 6.052,57 |
31/12/2021 |
14000 |
Inzamelvoertuig |
KTZ C284 |
€ 4.281,71 |
31/12/2021 |
17500 |
Inzamelvoertuig |
KTZ C288 |
€ 3.907,86 |
31/12/2021 |
15000 |
voor 2020 |
Prijs per maand |
Aantal maanden dienstverlening |
Totalen excl. btw |
|
KTZ C285 |
€ 4.395,88 |
7 |
€ 30.771,16 |
|
KTZ C286 |
€ 4.391,72 |
7 |
€ 30.742,04 |
|
KTZ C287 |
€ 6.052,57 |
12 |
€ 72.630,84 |
|
KTZ C284 |
€ 4.281,71 |
12 |
€ 51.380,52 |
|
KTZ C288 |
€ 3.907,86 |
12 |
€ 46.894,32 |
totaal inclusief btw |
|
|
|
€ 232.418,88 |
€ 281.226,85 |
voor 2021 |
Prijs per maand |
Aantal maanden dienstverlening: |
|
|
KTZ C285 |
€ 4.395,88 |
0 |
€ 0,00 |
|
KTZ C286 |
€ 4.391,72 |
0 |
€ 0,00 |
|
KTZ C287 |
€ 6.052,57 |
12 |
€ 72.630,84 |
|
KTZ C284 |
€ 4.281,71 |
12 |
€ 51.380,52 |
|
KTZ C288 |
€ 3.907,86 |
12 |
€ 46.894,32 |
totaal inclusief btw |
|
|
|
€ 170.905,68 |
€ 206.795,87 |
Het college keurt de bovenvermelde wijziging van de opdracht bestek PO/VC 0824OF goed, voor een bedrag van € 488.022,72 (inclusief btw).
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen Eurobins ondernemingsnummer: NBE0480.157.423 |
€ 281.226,85 inclusief btw |
budgetplaats: 5378000000 |
met nog goed te keuren bestelbonnen |
Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen Eurobins ondernemingsnummer: NBE0480.157.423 |
€ 206.795,87 inclusief btw |
budgetplaats: 5378000000 Mits goedkeuring eerstvolgende aanpassing meerjarenplan door college en gemeenteraad” |
met nog aan te maken bestelbonnen |