Terug
Gepubliceerd op 20/01/2020

2020_CBS_00459 - Bestek 0824OF - Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval via ondergrondse afvalsystemen. Wijziging opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00459 - Bestek 0824OF - Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval via ondergrondse afvalsystemen. Wijziging opdracht - Goedkeuring 2020_CBS_00459 - Bestek 0824OF - Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval via ondergrondse afvalsystemen. Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Het bestek PO/VC 0824OF houdt rekening met een maximaal aantal draaiuren per jaar per voertuig. In de loop van 2019 werden deze overschreden. Een verhoogd aantal draaiuren betekent meer onderhoud en herstel op het onderstel van de voertuigen wat resulteert in een meerprijs. Daarom stelt de bedrijfseenheid Stadsbeheer voor om de huidige tarieven voor onderhoud en herstel voor deze voertuigen (voor het onderstel met cabine, chassis en aandrijflijn) aan te passen in functie van deze verhoogde draaiuren, zodat de dienstverlening op deze voertuigen gegarandeerd blijft. Het betreft een aanpassing per wagen aan de werkelijk gepresteerde uren en de verwachting (een aanpassing van de maximale draaiuren) tot het einde van de (verlengde) overeenkomst.

Juridische grond

Artikel 38/1 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten is van toepassing.

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Aanleiding en context

Op 16 januari 2009 (jaarnummer 352) keurde het college de gunning goed van het bestek PO/VC 0824OF (Raamcontract voor levering, plaatsing, onderhoud, herstel, reiniging en lediging van afvalsystemen en van inzamel- en wasvoertuigen voor de selectieve inzameling van huishoudelijk afval) aan de firma Kliko Belgium bvba (nu Eurobins Belgium bvba). Op basis van het bestek PO/VC 0824OF werden er verschillende voertuigen aangekocht: In 2010 werden er twee inzamelvoertuigen en één wasvoertuig in gebruik genomen. Nadien werden nog twee inzamelvoertuigen in gebruik genomen (2011 en 2013). Voor het onderhoud en herstel (dienstverlening) van de voertuigen betreft de looptijd maximaal acht jaar vanaf de voorlopige oplevering.

In juli 2018 zou de dienstverlening voor twee inzamelvoertuigen en een wasvoertuig aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF aflopen. Voor een derde inzamelvoertuig zou dit in januari 2020 aflopen en voor een vierde voertuig in december 2021. Om (tijdige) ledigingen en reinigingen van de sorteerstraten te garanderen was het nodig dat de dienstverlening voor deze voertuigen nog even door bleef lopen. De voertuigen die werden aangekocht onder raamovereenkomst GAC/2015/3453 kunnen de ondergrondse afvalsystemen, aangekocht onder raamovereenkomst PO/VC 0824OF, immers niet ledigen of reinigen, tenzij deze afvalsystemen worden vervangen door nieuwe of minimaal aan het systeem worden aangepast.

Het college keurde daarom op 13 juli 2018 (jaarnummer 6600) een wijziging van de opdracht goed van het bestek PO/VC 0824OF, waardoor de dienstverlening voor deze voertuigen zal doorlopen tot 22 juli 2020 voor twee inzamelvoertuigen en tot 31 december 2021 voor twee andere inzamelvoertuigen en één wasvoertuig.

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgaven zullen door de bedrijfseenheid Stadsbeheer binnen de voorziene kredieten verrekend worden via bestelbonnen en zullen jaarlijks geïndexeerd worden op basis van het bestek PO/VC 0824OF.

De raamovereenkomst PO/VC 0824OF heeft 50% marge voor wijziging ten opzichte van het oorspronkelijke opdrachtbedrag van ruim € 25.000.000,00, waaraan in het verleden wijzigingen van opdracht zijn gebeurd voor een bedrag van circa € 1.500.000,00.

Deze tarieven zijn van toepassing tot datum einde contract of tot maximale draaiuren:

Type voertuig

Referentie

Prijs per maand vanaf 1/1/2020

Einde contract

Maximaal aantal draaiuren

Inzamelvoertuig

KTZ C285

€ 4.395,88

22/07/2020

15500

Inzamelvoertuig

KTZ C286

€ 4.391,72

22/07/2020

15000

Wasvoertuig

KTZ C287

€ 6.052,57

31/12/2021

14000

Inzamelvoertuig

KTZ C284

€ 4.281,71

31/12/2021

17500

Inzamelvoertuig

KTZ C288

€ 3.907,86

31/12/2021

15000

 

voor 2020 

Prijs per maand

Aantal maanden dienstverlening

Totalen excl. btw

 

KTZ C285

€ 4.395,88

7

€ 30.771,16

 

KTZ C286

€ 4.391,72

7

€ 30.742,04

 

KTZ C287

€ 6.052,57

12

€ 72.630,84

 

KTZ C284

€ 4.281,71

12

€ 51.380,52

 

KTZ C288

€ 3.907,86

12

€ 46.894,32

totaal inclusief btw

 

 

 

€ 232.418,88

€ 281.226,85

 

voor 2021 

Prijs per maand

Aantal maanden dienstverlening:

 

 

KTZ C285

€ 4.395,88

0

€ 0,00

 

KTZ C286

€ 4.391,72

0

€ 0,00

 

KTZ C287

€ 6.052,57

12

€ 72.630,84

 

KTZ C284

€ 4.281,71

12

€ 51.380,52

 

KTZ C288

€ 3.907,86

12

€ 46.894,32

totaal inclusief btw

 

 

 

€ 170.905,68

€ 206.795,87

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN03 - Een propere, goed onderhouden publieke ruimte is een vanzelfsprekendheid voor bewoners, bezoekers en bedrijven
1SWN0302 - Het volledige afvalproces is afgestemd op de grootstedelijke behoeften van de stad
1SWN030203 - Er zijn meer sorteerstraatjes ingeplant doorheen de stad zodat volledige buurten afgedekt zijn en de lediging optimaal kan verlopen
1SWN030203P05961 - Sorteerstraten 2014-2019

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de bovenvermelde wijziging van de opdracht bestek PO/VC 0824OF goed, voor een bedrag van € 488.022,72 (inclusief btw).

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen

Eurobins
Kielsbroek 4
2020 Antwerpen

ondernemingsnummer: NBE0480.157.423
rekeningnummer: BE48 7360 5210 4727

 

€ 281.226,85 inclusief btw

budgetplaats: 5378000000 
budgetpositie:61413
functiegebied:2WNS040102A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050300
budgetperiode: 2000

 

met nog goed te keuren bestelbonnen

Onderhoud en herstel van inzamel- en wasvoertuigen

Eurobins
Kielsbroek 4
2020 Antwerpen

ondernemingsnummer: NBE0480.157.423
rekeningnummer: BE48 7360 5210 4727

€ 206.795,87 inclusief btw

budgetplaats: 5378000000
budgetpositie:61413
functiegebied:2WNS040102A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA050300
budgetperiode: 2100

Mits goedkeuring eerstvolgende aanpassing meerjarenplan door college en gemeenteraad”

met nog aan te maken bestelbonnen