Terug
Gepubliceerd op 20/01/2020

2020_CBS_00480 - District Merksem. Lambrechtshoekenlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00480 - District Merksem. Lambrechtshoekenlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_00480 - District Merksem. Lambrechtshoekenlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • in de Lambrechtshoekenlaan zijn veel garagepoorten en toegangen tot achterliggende garages. Voor deze toegangen wordt heel dikwijls foutief geparkeerd. Daarom werden bij wijze van proef, gemarkeerde parkeerzones langs de bebouwde zijde aangebracht. Deze parkeerzones werden onderbroken ter hoogte van garagepoorten, inritten naar achterliggende garages en ter hoogte van gebouwen waar er op het voetpad geparkeerd wordt. Deze proefopstelling werd gunstig geëvalueerd door de verkeerspolitie en het district.
    Deze parkeerzones worden nu opgenomen in het aanvullend verkeersreglement (artikel 15);
  • de signalisatie van het fietspad langs de beide zijden en over de ganse lengte van de straat wordt aangepast volgens de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' (artikel 3).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Op de plaatsen waar de parkeerzones onderbroken worden, mag er niet geparkeerd worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Lambrechtshoekenlaan in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 22 juni 2018 (jaarnummer 5865).

Het college keurde op 2 maart 2018 (jaarnummer 1925) de proefopstelling voor de Lambrechtshoekenlaan goed. Tijdens het districtsoverleg openbaar domein van 15 september 2019 werd beslist om de proefopstelling in de straat te bestendigen.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 29 oktober 2019 Gunstig advies
districtsraad, advies van 28 november 2019 (jaarnummer 85) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lambrechtshoekenlaan in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de college van 22 juni 2018 (jaarnummer 5865).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20191024_bijlage_avr.pdf
  • 20191024_plan 1.pdf
  • 20191024_plan 2.pdf
  • 20191024_plan 3.pdf
  • 20191024_plan 4.pdf
  • 20191024_plan 5.pdf
  • 20191024_plan 6.pdf
  • 20191024_plan 7.pdf
  • 20191024_plan 8.pdf
  • 20191024_plan 9.pdf
  • 20191024_plan 10.pdf