Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019113933 |
Gegevens van de aanvrager: |
mevrouw Annelies Peeters met als adres Bredestraat_EK 23 te 2180 Antwerpen en de heer Nick Van Peborgh met als adres Bredestraat_EK 23 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Bredestraat 77 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 33sectie H nr. 265F |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en uitbreiden van een eengezinwoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/08/1989: vergunning (198914) voor het verkavelen van een perceel in twee loten;
- 09/09/1993: vergunning (872#433) voor het bouwen van een woning.
Vergunde en huidige toestand
- een halfopen eengezinswoning met twee bouwlagen onder zadeldak met een achterbouw van één bouwlaag onder plat dak;
- de woning is opgetrokken in grijsbruin genuanceerde gevelsteen;
- de vergunde eengezinswoning heeft een bruto-oppervlakte van 203 m².
Gewenste toestand
- uitgebreide eengezinswoning, met extra bouwlaag op achterbouw, die wordt geïsoleerd en bepleisterd in een witte kleur.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en uitbreiden van de eengezinswoning waarbij de achterbouw wordt uitgebreid met een bijkomende bouwlaag;
- de nieuwe bouwhoogte bedraag 6,42 meter en de achterbouw wordt afgewerkt door middel van een lessenaarsdak;
- de nieuwe bouwdiepte van de eerste verdieping bedraagt 10,60 meter en dit sluit aan bij de diepte van het gelijkvloers;
- de gevels van de woning worden geïsoleerd en bepleisterd in een witte kleur, in combinatie met delen in een houten gevelafwerking, en het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in zwarte aluminium;
- de bruto-oppervlakte van de eengezinswoning wordt op 228 m² gebracht.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
(Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling EK/1989/V/0259/WV, goedgekeurd op 28 augustus 1989, meer bepaald in lot(en) 2.
De aanvraag wijkt af van de volgende bepalingen van de verkavelingsvergunning:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de BGO Wonen.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag vertoont een aantal afwijkingen ten opzichte van de geldende verkavelingsvoorschriften.
Zo is er in eerste instantie sprake van een ruimere bouwmaat inzake de hoogte van de achterbouw; deze voorziet 6,42 m daar waar maximaal 6 m toegelaten is. De overschrijding blijft echter beperkt tot ongeveer de helft van de breedte van het hoofdgebouw en zelfs tot maar iets meer dan 1/3de van de gehele bouwbreedte. Bovendien blijft dit gebouwdeel de minimaal vereiste 3 m verwijderd van de perceelgrens en is door de oriëntatie van het terrein geen nadelige impact op het naburige perceel te verwachten. Ten slotte is er bij het gebouwdeel in kwestie sprake van een interessant architecturaal accent dat de gevel meer op schaal brengt en de ruime lengte ervan visueel doorbreekt en wordt door de verhoging bovendien expliciet voldaan aan artikel 21 van de Antwerpse bouwcode, inzake vrije plafondhoogte.
In tweede instantie is er sprake van een afwijking inzake materialiteit: enkel gevel- of baksteen wordt toegelaten terwijl voornamelijk bepleistering en houten bekleding worden gehanteerd. Het is correct te stellen dat de gebouwen in de verkaveling in kwestie en binnen de aangrenzende bebouwing nagenoeg allemaal volgens de voorschriften in baksteen werden opgetrokken. Toch zijn er in de onmiddellijke omgeving gebouwen te vinden, zoals de woning onmiddellijk aan de overzijde, dewelke weliswaar net buiten de verkaveling in kwestie vallen maar visueel voldoende relateren aan het betreffende pand en die wel beschikken over een afwerking in pleister, eveneens in witte kleur. Er is bijgevolg voldoende referentie om dergelijk materiaalgebruik te verantwoorden. Gelet bijkomend op het feit dat de verkaveling in kwestie ruim ouder is dan 15 jaar en vermelde afwijking dus juridisch mogelijk is, wordt geadviseerd aan het college om de afwijkingen bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt louter de verbouwing en uitbreiding van een vergunde eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de specifieke voorschriften dienaangaande van de van kracht zijnde verkaveling is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De gewenste nieuwe volumetrie voldoet grotendeels aan de door de van kracht zijnde verkaveling opgelegde maatvoering, uitgezonderd een beperkt deel aan de achterzijde, waar de hoogte de maximale maat met 42 cm overschrijdt. Zoals reeds beargumenteerd is deze afwijking enerzijds beperkt en is door de oriëntatie van de grond geen nadelige hinder te verwachten op het naburige perceel; de afwijking in kwestie is bijgevolg aanvaardbaar. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De gehanteerde materialisatie, witte pleister, zwart aluminium schrijnwerk en deels houten beplanking, is geenszins in overeenstemming met de specifieke voorschriften van de geldende verkaveling, maar er is reeds geargumenteerd dat op basis van een aantal referentiebeelden die buiten de verkaveling gelegen zijn maar zeer duidelijk een visuele link met de woning hebben, kan afgeweken worden en betreffende materialisatie kan worden toegelaten. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is gunstig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
25 september 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 oktober 2019 |
Start openbaar onderzoek |
17 oktober 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
15 november 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 januari 2020 |
Verslag GOA |
3 januari 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
17 oktober 2019 |
15 november 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.