Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019131487 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV MEDIM met als adres Sint-Rochusstraat_DE 59 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Sint-Rochusstraat 55-57-59 te 2100 Deurne (Antwerpen) en Sint-Rochusstraat 57 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32sectie B nrs. 475Z19 en 475A18 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
samenvoegen van het gelijkvloers van een eengezinswoning bij het naastliggende pand |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Huisnummer 57-59:
- 12/06/1997: vergunning (629#2455) verbouwen van dokters en advocatenkantoor;
- 24/08/1978: vergunning (627#29205) plaatsen van lichtreclame;
Huisnummer 55-57:
- 01/01/1932: vergunning (329#8221) bouwen van twee woonhuizen.
Vergunde/vergund geachte toestand
Huisnummer 57-59:
- huisnummer 57 is een pand bestaande uit 2 bouwlagen onder een plat dak;
- huisnummer 59 is een pand bestaande uit 3 bouwlagen onder een plat dak;
- de panden zijn samengevoegd en ingedeeld als dokterspraktijk en advocatenkantoor;
- de voorgevel is afgewerkt met:
Huisnummer 55:
- pand bestaande uit 2 bouwlagen onder een schuin dak en ingericht als woonhuis;
- de voorgevel is afgewerkt in rode gevelsteen met donkergrijs gelakt houten schrijnwerk.
Huidige toestand
- panden met huisnummers 57-59 zijn samengevoegd en ingericht als dokterspraktijk;
- de voorgevel is afgewerkt in rood pleisterwerk met aluminium buitenschrijnwerk;
- de bestaande toestand van het pand met huisnummer 55 is idem als aan de laatst vergunde toestand van dit pand.
Gewenste toestand
- regularisatie afwerking voorgevel van het samengevoegd pand met huisnummers 57-59;
- opdelen van een eengezinswoning met huisnummer 55 met een bruto-oppervlakte 238.68 m²;
- de bovenliggende verdiepingen van het pand met huisnummer 55 worden voorzien als 1 wooneenheid en het gelijkvloers maakt mee deel uit van de naastliggende reeds bestaande huisartsenpraktijk;
- er wordt een doorgang voorzien tussen de panden met huisnummers 55 en 57-59;
- in deze doorgang legt men een helling om het naastliggende gedeelte toegankelijk te maken;
- de nieuwe woning wordt tegen de achtergevel voorzien van een terras met trap naar de achterliggende tuin;
- de nieuw aangevraagde zelfstandige woning heeft een nevenfunctie van 68,64 m²;
- met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woning zijn volgende gegevens beschikbaar: één 3-slaapkamerappartement met een netto-oppervlakte van circa 100,28 m²;
- er is een aansluitende buitenruimte van 199 m² bij de woning van 100,28 m².
Inhoud van de aanvraag
- het opdelen van een eengezinswoning met huisnummer 55 in een wooneenheid en een gelijkvloers dat mee deel uitmaakt van de naastliggende reeds bestaande huisartsenpraktijk;
- het voorzien van een doorgang tussen huisnummers 55 en 57-59;
- het voorzien van een terras tegen de achtergevel van de nieuwe woning met een trap naar de tuin;
- het regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel huisnummers 57-59.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
25 november 2019 |
11 december 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
25 november 2019 |
9 december 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
25 november 2019 |
28 november 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
25 november 2019 |
5 december 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen gegronde reden om af te wijken van de geldende voorschriften van de bouwcode, noch van de verordening inzake toegankelijkheid.
De aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan de bepalingen van de bouwcode wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor een nieuwe aanvraag noodzakelijk is.
Ook aan de strijdigheden ten opzichte van de wetgeving inzake integrale toegankelijkheid (temeer daar het gaat om een dokterspraktijk) kan niet eenvoudigweg worden voldaan door het opleggen van enkele voorwaarden.
Om die reden wordt de aanvraag ongunstig beoordeeld.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het uitbreiden van een vergund dokterspraktijk, Sint-Rochusstraat 57-59, door het gelijkvloers te verbinden met het naastliggend pand Sint-Rochusstraat 55. Op het gelijkvloers van Sint-Rochusstraat 55 worden drie extra consultatieruimtes, een rustruimte en een laboruimte voorzien voor de dokterspraktijk. De bovenliggende verdiepingen worden ingericht als duplex-appartement.
De voorgestelde woon- en praktijkfunctie zijn inpasbaar in een woonomgeving en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Mobiliteitsimpact
Parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
Huisdokters in het Antwerpse hebben een zeer lokaal verzorgingsgebied. Zo blijkt dat gemiddeld een burger binnen de 10 minuten wandelen van een dokterspraktijk woont. In deze kan men oordelen dat hierdoor een verplaatsing naar de huisdokter op een eenvoudige wijze mogelijk is zonder de wagen te gebruiken. Het spreekt voor zich dat de wagen gebruiken om eender welke keuze ook, steeds mogelijk moet blijven. In deze kan de parkeernorm lager bepaald worden voor het voorliggende dossier. De praktijk bevindt zich namelijk in het centrum van de stad/in de kern van het dorp. We gaan dus uit van een bijgestelde norm van 0.6 gelet op bovenstaande argumentatie en de ligging in een huisartsarm gebied.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.
Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.
|
Fietsvoorzieningen:
Voor de bijkomende behandelkamers zouden er minstens voor de helft van het aantal personeelsleden een fietsstalplaats moeten voorzien worden. Er zijn 3 behandelkamers dus dat zijn 2 fietsstalplaatsen. Er zijn geen fietsstalplaatsen voorzien.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag betreft een opdeling en interne verbouwingen. Het gelijkvloers van de eengezinswoning, Sint-Rochusstraat 55, wordt intern verbonden met de naastliggende dokterspraktijk. Het gelijkvloers wordt volledig afgesloten van de bovenliggende verdiepingen, waar een woonfunctie voorzien wordt.
Het bestaand volume blijft behouden, waardoor de schaal gerespecteerd blijft.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel van de eengezinswoning, Sint-Rochusstraat 55, blijft ongewijzigd. Aan de achtergevel wordt een raamopening vergroot en een buitentrap voorzien van de bovengelegen woonentiteit naar de achtertuin.
De achtergevel van Sint-Rochusstraat 57-59 blijft ongewijzigd. De voorgevel is voorzien in rood pleisterwerk met aluminium buitenschrijnwerk. De voorgevel is echter vergund met een afwerking in gevelsteen. De onmiddellijke omgeving wordt overwegend gekenmerkt door aaneengesloten bebouwing met een afwerking in gevelsteen. De bestaande afwerking is niet inpasbaar in het referentiebeeld.
Woonkwaliteit en gebruikscomfort
De aanvraag vertoont een aantal strijdigheden met de bouwcode, zoals te lage
Hinderaspecten
De plannen voorzien een dakterras aan de achtergevel van de bestaande dokterspraktijk. Het dakterras is niet in overeenstemming met artikel 678 tot 680 van het Burgerlijk Wetboek inzake zichten op het naastliggend goed. Er moet een afstand van minstens 1,90 m ten opzichte van de eigendomsgrens gehouden worden. Het voorzien van een dakterras tot aan de perceelgrens zorgt voor hinder op de privacy van het naastliggend pand en is bijgevolg niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Woninggrootte
Te behouden eengezinswoning
De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Ook zijn er steeds minder vergunningen voor de bouw van eengezinswoningen. Om gezinnen in de stad te kunnen blijven aantrekken en behouden is het nodig om de eengezinswoningen te beschermen.
De woning, gelegen Sint-Rochusstraat 55, is vergund als eengezinswoning. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het verkleinen van de eengezinswoning niet aanvaardbaar.
Oppervlakte vs. aantal slaapkamers
Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden. De nieuwe netto-vloeroppervlakte van de woonentiteit bedraagt circa 100m².
Op een oppervlakte kleiner dan 110 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een drieslaapkamerappartement.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
4 november 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
25 november 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
24 januari 2020 |
Verslag GOA |
7 januari 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.