Terug
Gepubliceerd op 20/01/2020

2020_CBS_00321 - Omgevingsvergunning - OMV_2019131487. Sint-Rochusstraat 55-57-59. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00321 - Omgevingsvergunning - OMV_2019131487. Sint-Rochusstraat 55-57-59. District Deurne - Weigering 2020_CBS_00321 - Omgevingsvergunning - OMV_2019131487. Sint-Rochusstraat 55-57-59. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019131487

Gegevens van de aanvrager:

NV MEDIM met als adres Sint-Rochusstraat_DE 59 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Sint-Rochusstraat 55-57-59 te 2100 Deurne (Antwerpen) en Sint-Rochusstraat 57 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32sectie B nrs. 475Z19 en 475A18

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

samenvoegen van het gelijkvloers van een eengezinswoning bij het naastliggende pand

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

Huisnummer 57-59:

-          12/06/1997: vergunning (629#2455) verbouwen van dokters en advocatenkantoor;

-          24/08/1978: vergunning (627#29205) plaatsen van lichtreclame;

Huisnummer 55-57:

-          01/01/1932: vergunning (329#8221) bouwen van twee woonhuizen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

Huisnummer 57-59:

-          huisnummer 57 is een pand bestaande uit 2 bouwlagen onder een plat dak;

-          huisnummer 59 is een pand bestaande uit 3 bouwlagen onder een plat dak;

-          de panden zijn samengevoegd en ingedeeld als dokterspraktijk en advocatenkantoor;

-          de voorgevel is afgewerkt met: 

  • huisnummer 59: grijze gevelsteen met grijze aluminium ramen;
  • huisnummer 57: licht rode baksteen met natuurkleurig aluminium ramen;

Huisnummer 55:

-          pand bestaande uit 2 bouwlagen onder een schuin dak en ingericht als woonhuis;

-          de voorgevel is afgewerkt in rode gevelsteen met donkergrijs gelakt houten schrijnwerk.

 

Huidige toestand

 

-          panden met huisnummers 57-59 zijn samengevoegd en ingericht als dokterspraktijk;

-          de voorgevel is afgewerkt in rood pleisterwerk met aluminium buitenschrijnwerk;

-          de bestaande toestand van het pand met huisnummer 55 is idem als aan de laatst vergunde toestand van dit pand.

 

Gewenste toestand

 

-          regularisatie afwerking voorgevel van het samengevoegd pand met huisnummers 57-59;

-          opdelen van een eengezinswoning met huisnummer 55 met een bruto-oppervlakte 238.68 m²;

-          de bovenliggende verdiepingen van het pand met huisnummer 55 worden voorzien als 1 wooneenheid en het gelijkvloers maakt mee deel uit van de naastliggende reeds bestaande huisartsenpraktijk;

-          er wordt een doorgang voorzien tussen de panden met huisnummers 55 en 57-59;

-          in deze doorgang legt men een helling om het naastliggende gedeelte toegankelijk te maken;

-          de nieuwe woning wordt tegen de achtergevel voorzien van een terras met trap naar de achterliggende tuin;

-          de nieuw aangevraagde zelfstandige woning heeft een nevenfunctie van 68,64 m²;

-          met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woning zijn volgende gegevens beschikbaar: één 3-slaapkamerappartement met een netto-oppervlakte van circa 100,28 m²;

-          er is een aansluitende buitenruimte van 199 m² bij de woning van 100,28 m².

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          het opdelen van een eengezinswoning met huisnummer 55 in een wooneenheid en een gelijkvloers dat mee deel uitmaakt van de naastliggende reeds bestaande huisartsenpraktijk;

-          het voorzien van een doorgang tussen huisnummers 55 en 57-59;

-          het voorzien van een terras tegen de achtergevel van de nieuwe woning met een trap naar de tuin;

-          het regulariseren van wijzigingen aan de voorgevel huisnummers 57-59.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

25 november 2019

11 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

25 november 2019

9 december 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

25 november 2019

28 november 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

25 november 2019

5 december 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

 

  • artikel 3: gezien de publiek toegankelijke oppervlakte van het project moeten conform de voorschriften van dit artikel alle functies die niet aanwezig zijn op de benedenverdieping ook voldoen. Gezien de wijziging van de verticale circulatie tegenover de laatst vergunde toestand dient dan ook een lift voorzien te worden (cfr. artikel 18) in kader van de toegankelijkheid van deze functies, ofwel dienen deze voorzien te worden op de benedenverdieping;
  • artikel 15: de looppaden beschikken niet altijd over een minimale breedte van 1,50 na afwerking, noch voldoen zij aan de opgelegde voorwaarden met betrekking tot versmallingen;
  • artikel 18: het niveauverschil tussen nummer 55 en 57-59 bedraagt 19 cm en wordt enkel overbrugd door een helling. Niveauverschillen groter dan 18 cm moeten echter overbrugd worden door een combinatie van een helling en een trap, een trap en een lift, of een lift en een helling;
  • artikel 19: de helling voorzien tussen nummer 55 en 57-59 heeft een hellingspercentage van ca. 8,95%;
  • artikel 22: het is niet duidelijk welke vrije en vlakke doorgangsbreedte gegarandeerd wordt na afwerking van de deuropeningen. Deze dient minimaal 90 cm te bedragen;
  • artikel 24: voor en achter iedere deur welke uitgeeft op een publiek toegankelijk ruimte moet een vrije en vlakke draairuimte van 1,50 m voorzien worden. Deze ruimte wordt echter vaak niet voorzien;
  • artikel 25: er wordt niet overal een vrije en vlakke  wand- en vloerbreedte van 50cm na afwerking voorzien naast de krukzijde van de deur;
  • artikel 28: het nieuw voorziene onthaal moet beschikken over een verlaagd  gedeelte conform de voorschriften van dit artikel;
  • artikel 30: het voorziene aangepaste toilet voldoet niet aan de minimale afmetingen zoals opgelegd in dit artikel. Bovendien moet de inrichting van dit toilet conform  artikel 31 voorzien worden.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van de ruimtes: de vrije hoogte van leefruimtes dient 2,60 meter te bedragen. Consultatieruimte 09 heeft een vrije hoogte van 2,50 meter;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor toetreding daglicht en zicht. Consultatieruimtes 02, 04, 05, 08, de studieruimte en de polyvalente ruimte beschikken niet over raamopeningen;
  • Artikel 26 Afvalverzameling: bij functies anders dan wonen dient er een afgescheiden ruimte te zijn voor de verzameling van afval. Dit is niet voorzien voor de artsenpraktijk;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er zijn geen plaatsen voorzien voor het stallen van fietsen;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er zijn geen autostalplaatsen op het eigen terrein voorzien;
  • artikel 43 Septische put: er is geen septische put voorzien voor de artsenpraktijk. Enkel voor het pand met huisnummer 55.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

 

Er is geen gegronde reden om af te wijken van de geldende voorschriften van de bouwcode, noch van de verordening inzake toegankelijkheid.

 

De aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan de bepalingen van de bouwcode wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor een nieuwe aanvraag noodzakelijk is.

Ook aan de strijdigheden ten opzichte van de wetgeving inzake integrale toegankelijkheid (temeer daar het gaat om een dokterspraktijk) kan niet eenvoudigweg worden voldaan door het opleggen van enkele voorwaarden.

 

Om die reden wordt de aanvraag ongunstig beoordeeld.

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het uitbreiden van een vergund dokterspraktijk, Sint-Rochusstraat 57-59, door het gelijkvloers te verbinden met het naastliggend pand Sint-Rochusstraat 55. Op het gelijkvloers van Sint-Rochusstraat 55 worden drie extra consultatieruimtes, een rustruimte en een laboruimte voorzien voor de dokterspraktijk. De bovenliggende verdiepingen worden ingericht als duplex-appartement.

 

De voorgestelde woon- en praktijkfunctie zijn inpasbaar in een woonomgeving en bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact

 

Parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

Huisdokters in het Antwerpse hebben een zeer lokaal verzorgingsgebied. Zo blijkt dat gemiddeld een burger binnen de 10 minuten wandelen van een dokterspraktijk woont. In deze kan men oordelen dat hierdoor een verplaatsing naar de huisdokter op een eenvoudige wijze mogelijk is zonder de wagen te gebruiken. Het spreekt voor zich dat de wagen gebruiken om eender welke keuze ook, steeds mogelijk moet blijven. In deze kan de parkeernorm lager bepaald worden voor het voorliggende dossier. De praktijk bevindt zich namelijk in het centrum van de stad/in de kern van het dorp. We gaan dus uit van een bijgestelde norm van 0.6 gelet op bovenstaande argumentatie en de ligging in een huisartsarm gebied.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de bijkomende behandelkamers zouden er minstens voor de helft van het aantal personeelsleden een fietsstalplaats moeten voorzien worden. Er zijn 3 behandelkamers dus dat zijn 2 fietsstalplaatsen. Er zijn geen fietsstalplaatsen voorzien.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag betreft een opdeling en interne verbouwingen. Het gelijkvloers van de eengezinswoning, Sint-Rochusstraat 55, wordt intern verbonden met de naastliggende dokterspraktijk. Het gelijkvloers wordt volledig afgesloten van de bovenliggende verdiepingen, waar een woonfunctie voorzien wordt.

 

Het bestaand volume blijft behouden, waardoor de schaal gerespecteerd blijft.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel van de eengezinswoning, Sint-Rochusstraat 55, blijft ongewijzigd. Aan de achtergevel wordt een raamopening vergroot en een buitentrap voorzien van de bovengelegen woonentiteit naar de achtertuin.

 

De achtergevel van Sint-Rochusstraat 57-59 blijft ongewijzigd. De voorgevel is voorzien in rood pleisterwerk met aluminium buitenschrijnwerk. De voorgevel is echter vergund met een afwerking in gevelsteen. De onmiddellijke omgeving wordt overwegend gekenmerkt door aaneengesloten bebouwing met een afwerking in gevelsteen. De bestaande afwerking is niet inpasbaar in het referentiebeeld.

 

Woonkwaliteit en gebruikscomfort

 

De aanvraag vertoont een aantal strijdigheden met de bouwcode, zoals te lage

 

Hinderaspecten

 

De plannen voorzien een dakterras aan de achtergevel van de bestaande dokterspraktijk. Het dakterras is niet in overeenstemming met artikel 678 tot 680 van het Burgerlijk Wetboek inzake zichten op het naastliggend goed. Er moet een afstand van minstens 1,90 m ten opzichte van de eigendomsgrens gehouden worden. Het voorzien van een dakterras tot aan de perceelgrens zorgt voor hinder op de privacy van het naastliggend pand en is bijgevolg niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. 

 

Woninggrootte

 

Te behouden eengezinswoning

De stad telt heel wat eengezinswoningen, herenhuizen en tal van grondgebonden woningen. Echter worden deze woningen steeds vaker opgedeeld in kleinere woonentiteiten. Ook zijn er steeds minder vergunningen voor de bouw van eengezinswoningen. Om gezinnen in de stad te kunnen blijven aantrekken en behouden is het nodig om de eengezinswoningen te beschermen.

De woning, gelegen Sint-Rochusstraat 55, is vergund als eengezinswoning. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het verkleinen van de eengezinswoning niet aanvaardbaar.

 

Oppervlakte vs. aantal slaapkamers

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden. De nieuwe netto-vloeroppervlakte van de woonentiteit bedraagt circa 100m².

Op een oppervlakte kleiner dan 110 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een drieslaapkamerappartement.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

25 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 januari 2020

Verslag GOA

7 januari 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.