Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019125717 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV WINVEST Holding met als contactadres Oever 21 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Statiestraat_AN 14 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8sectie H nr. 1249Y6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen naar gelijkvloerse reca en 3 woonunits |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/10/1968: vergunning (18#51549) voor een verbouwing.
Vergunde/vergund geachte toestand
- pand in de rij van 3 bouwlagen en een mansardedak in gesloten bebouwing;
- reca op het gelijkvloers en 1ste verdieping en één duplexappartement op de 3de en 4de verdieping.
Huidige toestand
- pand in de rij van 3 bouwlagen en een mansardedak in gesloten bebouwing;
- een tussenverdieping tussen verdieping 1 en 2 met een verdiepingshoogte van 1,12 meter;
- reca op gelijkvloers en 1ste verdieping en één duplexappartement op de 3de en 4de verdieping;
- voorgevel:
Gewenste toestand
- pand in de rij van 3 bouwlagen en een mansardedak in gesloten bebouwing;
- programma:
- voorgevel:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een café/restaurant en 1 woning;
- functiewijziging van de verdieping van reca naar wonen;
- vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 1 naar 3;
- wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
27 november 2019 |
24 december 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
27 november 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
26 november 2019 |
16 december 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
26 november 2019 |
29 november 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
26 november 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
26 november 2019 |
16 december 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overstemming met de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de aanvraag bevat geen gegevens over de technische installaties;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het pand is gelegen binnen de strategische horecakern centraal station.
Het voorzien van reca op het gelijkvloers is functioneel inpasbaar in de omgeving. Er is er mogelijk ook een horecavergunning vereist voor het uitbaten van de reca-functie. Dit zal worden opgenomen in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.
Het voorzien van woningen op de verdiepingen komt de leefbaarheid van de stationsomgeving ten goede.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag voorziet geen wijzigingen aan het vergunde bouwvolume.
Op de verdieping wordt ten behoeve van de woonkwaliteit van het appartement de voormalige patio hersteld. Op deze manier beschikt het appartement over een voldoende grote buitenruimte.
De studio’s op de verdiepingen worden voorzien van voldoende grote inpandige terrassen.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel van de verdiepingen wordt grondig gerenoveerd.
De voorgestelde materialisatie en de gevelgeleding zijn een verbetering voort het straatbeeld.
Het voorstel is dan ook aanvaardbaar.
De tekeningen voorzien geen publiciteit voor de reca-functie. Eventuele vergunningsplichtige publiciteit zal worden uitgelsloten uit de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op basis van de functiewijziging of de wijziging van het aantal woonentiteiten. De aanvraag voorziet 2 bijkomende woonentiteiten. De parkeerbehoefte voor woonprojecten met maximaal 5 wooneenheden is 1/woning. De parkeerbehoefte voor de aanvraag is dan: 2 woonentiteiten x 1 parkeerplaats/woning = 2 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien geen nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Dit perceel betreft een driehoekig perceel waarvan de gemiddelde gevelbreedte smaller is dan 8 meter. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
De fietsenstalplaatsen voor de bijkomende appartementen worden voorzien in de kelder die toegankelijk is via een trap met fietsgoot. Ter hoogte van de deuren is er onvoldoende manoeuvreerruimte tussen de trap en de deur om de deur vlot te openen. Om de fietsenstalplaatsen vlot te kunnen bereiken en verlaten zal bij het verlenen van de vergunning in voorwaarden worden opgenomen dat de deuren naar de fietsenstalling in de kelder en op het gelijkvloers automatisch moeten opendraaien.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De netto vloeroppervlakte van de verschillende entiteiten is voldoende groot in verhouding tot het aantal slaapkamers. Door bovendien hoge plafondhoogten te voorzien en voldoende grote raamopeningen voorziet de aanvraag in 3 kwalitatieve woonentiteiten in de stationsomgeving.
De aanvraag bevat geen informatie over de technische installaties die worden voorzien voor de reca-functie en de uitlaat van de hinderlijke gassen van een reca-functie. Dergelijke installaties zorgen doorgaans voor visuele hinder vanop de straat en reuk- en lawaaihinder voor de omliggende woonfuncties. Conform de bepalingen van artikel 16 en 35 van de bouwcode en om de hinder voor de omgeving te beperken, zal bij het verlenen van de vergunning worden opgenomen dat alle technische installaties moeten worden voorzien binnen het bouwvolume en dat alle uitlaatgassen moeten worden afgevoerd via aparte daartoe bestemde kanalen. Deze kanalen moeten uitmonden boven de hoogste kroonlijst van de voorbouw en conform de overige bepalingen van artikel 35 van de bouwcode.
Conform artikel 44 van de bouwcode moeten horeca-inrichtingen hun afvalwater lozen via vetafscheiders. Dit zal worden opgelegd in voorwaarden bij het verlenen van de vergunning.
Ook het voorzien van een septische put van 5.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode zal worden opgelegd in voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. indien nodig een horecavergunning te verkrijgen voor de uitbating van de reca-functie;
4. de deuren naar de fietsenstalling op het gelijkvloers en in de kelder automatisch te laten openen;
5. de technische installaties te voorzien binnen het bouwvolume;
6. alle uitlaatgassen af te voeren boven de hoogste kroonlijst van de voorbouw conform artikel 35 van de bouwcode;
7. een septische put te voorzien van 5.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode;
8. het afvalwater van de reca-functie te lozen via een vetafscheider conform artikel 44 van de bouwcode.
Uitsluitingen
9. het voorzien van eventuele vergunningsplichtige publiciteit voor de reca-functie.
Hiertoe dient een afzonderlijke aanvraag voor worden ingediend.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
26 november 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
24 januari 2020 |
Verslag GOA |
9 januari 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. indien nodig een horecavergunning te verkrijgen voor de uitbating van de reca-functie;
4. de deuren naar de fietsenstalling op het gelijkvloers en in de kelder automatisch te laten openen;
5. de technische installaties te voorzien binnen het bouwvolume;
6. alle uitlaatgassen af te voeren boven de hoogste kroonlijst van de voorbouw conform artikel 35 van de bouwcode;
7. een septische put te voorzien van 5.000 liter conform artikel 43 van de bouwcode;
8. het afvalwater van de reca-functie te lozen via een vetafscheider conform artikel 44 van de bouwcode.
Uitsluitingen
9. het voorzien van eventuele vergunningsplichtige publiciteit voor de reca-functie.
Hiertoe dient een afzonderlijke aanvraag voor worden ingediend.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.