Terug
Gepubliceerd op 20/01/2020

2020_CBS_00320 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133804. August Van de Wielelei 86 . District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00320 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133804. August Van de Wielelei 86 . District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_00320 - Omgevingsvergunning - OMV_2019133804. August Van de Wielelei 86 . District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019133804

Gegevens van de aanvrager:

Eline  en Evelien Lambrechts - Frederix met als adres August Van de Wielelei 86 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

August Van de Wielelei 86 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31sectie B nr. 117B10

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning op de eerste verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          12/02/1937: vergunning (329#14214) voor het bouwen van een bakkerij;

-          06/03/1951: vergunning (626#13354) voor het verbreden van een ingangsdeur van de bergplaats langs de De Vréstraat.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          besloten eengezinswoning van 2 bouwlagen onder een zadeldak;

-          bouwdiepte van 13,7 m;

-          bouwvolume centraal gelegen in de tuin met als functie bakkerij;

-          bergplaats grenzend aan De Vréstraat.

 

Huidige toestand

 

-          besloten eengezinswoning van 2 bouwlagen onder een zadeldak;

-          bouwdiepte van 13,7 m;

-          perceelbrede gelijkvloerse achterbouw van 5,53 m diep;

-          voorgevel afgewerkt met beige parament en buitenschrijnwerk in bruingrijzig aluminium;

-          bouwvolume centraal gelegen in de tuin werd gesupprimeerd;

-          de bergplaats grenzend aan de Vréstraat werd vergroot tot een bruto opp. van 51,3 m²;

-          de bergplaats werd omgevormd tot garage;

-          terras en tuin tussen de woning en de garage.

 

Gewenste toestand

 

-          besloten eengezinswoning van 2 bouwlagen onder een zadeldak;

-          achterbouw over 2 bouwlagen;

-          bouwdiepte van 13,7 m op het gelijkvloers en 13 m op de verdieping;

-          garage achteraan op het perceel;

-          buitenschrijnwerk in bruingrijzig aluminium;

-          terras en tuin tussen de woning en de garage.

Inhoud van de aanvraag

 

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          uitbreiden van de eerste verdieping tot een bouwdiepte van 13 m;

-          vermeerderen van het aantal slaapkamers van 2 naar 3;

-          aanpassen van de indeling van het buitenschrijnwerk op de eerste verdieping in de voorgevel;

-          bekleden van de gehele achtergevel met horizontale vergrijsde houten planken;

-          regulariseren van de garage achteraan op het perceel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

21 november 2019

17 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

21 november 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 27 Open ruimte:
    de tuinoppervlakte mag slechts over 1/3 worden verhard, terwijl ca. 2/3 van de tuin werd verhard;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    de opstand ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak dient overal minimaal 30 cm te zijn voor alle nieuwe dakvlakken (zowel van achterbouw als garage).
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat het verbouwen van een eengezinswoning met een uitbreiding achteraan op de 1ste verdieping. De voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de August Van de Wielelei.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

De vergunningsaanvraag heeft betrekking op een perceel dat getroffen wordt door de rooilijn (rooilijnplan C205900 vastgesteld bij KB 24/03/1909) . Het gaat om het uitbreiden van een bestaande woning. De afstand tussen de rooilijnen bedraagt 40m in casu. Overeenkomstig artikel 4.3.8 §1 (VCRO) is het verboden om een constructie te bouwen of herbouwen op een stuk grond dat door een nog niet gerealiseerde rooilijn of een achteruitbouwstrook is getroffen, of om verbouwings- of uitbreidingswerken, andere dan stabiliteitswerken, aan een door een nog niet gerealiseerde rooilijn of een achteruitbouwstrook getroffen constructie uit te voeren. Artikel 4.3.8 § 1 (VCRO) voorziet een mogelijkheid voor de wegbeheerder om een afwijking toe te staan

op het principieel bouwverbod op voorwaarde dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit. De wegbeheerder, het Agentschap voor Wegen en Verkeer, adviseert in dit dossier voorwaardelijk gunstig omdat is voldaan aan bovenvermelde voorwaarde dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de stedenbouwkundige vergunning zal worden gerealiseerd. Teneinde de waardevermeerdering

tegensprekelijk vast te stellen is het evenwel aangewezen om een notariële akte van afstand van

meerwaarde te verlijden.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De bouwdiepte op het gelijkvloers van het hoofdgebouw blijft onveranderd. Op de 1ste verdieping wordt een uitbreiding voorzien met een totale bouwdiepte van 13 m. Een dergelijke perceelsbrede uitbreiding met een dergelijke bouwdiepte is kenmerkend in de omgeving en bijgevolg vanuit stedenbouwkundig oogpunt ruimtelijk aanvaardbaar. De zolder op de bovenste bouwlaag blijft ongewijzigd.

 

Achteraan het perceel werd een garage voorzien, die niet wordt gewijzigd tegenover de bestaande toestand. De garage heeft een ontsluiting via de De Vréstraat. Zo goed als alle percelen in de rij van de voorliggende aanvraag beschikken over een dergelijke perceelsbezetting en volumetrie met een hoofdgebouw aan de August Van de Wielelei en een (auto)bergplaats aan de De Vréstraat. De garage is bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.

 

De voorliggende aanvraag is echter strijdig met artikel 27 van de bouwcode doordat ongeveer de helft van de achtertuin uit verharding bestaat. De achtertuin is ongeveer 190 m² groot, waardoor volgens de regelgeving 127 m² groen dient voorzien te worden. Momenteel omvat de achtertuin slechts 65 m² groen.

 

De stad ondersteunt een zo natuurlijk mogelijke inrichting van de niet bebouwde delen van een perceel. Dit heeft immers verschillende voordelen. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt.

 

Afgaande op de ingediende plannen is er in de achtertuin heel wat overbodige verharding. Zo is het terras 6 m diep en 5 m breed. Dit terras hoeft niet zo groot te zijn om voldoende functioneel te zijn. Als voorwaarde wordt opgenomen om de achtertuin volledig in groen te voorzien tussen de aangevraagde garage en tot 4 m uit de achtergevel, zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan. Zo rest er nog voldoende ruimte voor een efficiënt en voldoende groot terras en kan de tuin maximaal in groen worden voorzien over een oppervlakte van ongeveer 115 m². Deze voorwaarde benadert de norm uit de bouwcode zonder in te boeten aan de woonkwaliteit. Een beperkte afwijking van 12 m² (127 m² - 115 m²)  kan bijgevolg worden toegestaan.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel wijzigt enkel door het buitenschrijnwerk op de 1ste verdieping te vervangen in hetzelfde materiaal en het weghalen van een externe rolluik. Beide wijzigingen in de voorgevel kunnen als gunstig worden beschouwd. De achtergevel wordt voorzien in gevelbekleding met horizontaal vergrijsde houten planken en wordt in zijn geheel afgewerkt. De bestaande garage is achteraan ook voorzien van dezelfde gevelbekleding waardoor er een harmonie op het perceel ontstaat. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden er geen storende elementen verwacht inzake de visuele en vormelijke elementen van de voorliggende aanvraag.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De interne indeling van het gelijkvloers blijft ongewijzigd tegenover de bestaande toestand. De bestaande badkamer wordt verplaatst naar de 1ste verdieping, dichter bij de slaapkamers, waardoor het gebruiksgenot vergroot. Op de 1ste verdieping wordt de indeling gewijzigd door onder andere het toevoegen van een extra slaapkamer, een grotere nachthal en berging.

 

Inzake brandveiligheid is het onduidelijk of het platte dak van de uitbreiding voorzien is van een opstand van minimaal 30 cm, zoals voorgeschreven in artikel 34 van de bouwcode. Op de bijgevoegde snede staat deze opstand correct opgetekend. Op de bijgevoegde tekening van de achtergevel is het echter onduidelijk of deze opstand ten opzichte van elk hoogst aangrenzend dakvlak wel aanwezig is. Omdat de brandveiligheid van levensbelang is, kan er niet afgeweken worden van deze regel. Als voorwaarde wordt bijgevolg opgenomen om het platte dak van de uitbreiding achteraan op de 1ste verdieping te voorzien van een opstand van minimaal 30 cm ten opzichte van elk hoogst aangrenzend dakvlak, conform artikel 34 van de bouwcode.

 

Mits voldaan aan de opgelegde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      het platte dak van de uitbreiding achteraan op de 1ste verdieping te voorzien van een opstand van minimaal 30 cm ten opzichte van elk hoogst aangrenzend dakvlak, conform artikel 34;

2.      te voldoen aan de opgelegde voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 oktober 2019

Volledig- en ontvankelijk

21 november 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 januari 2020

Verslag GOA

8 januari 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      het platte dak van de uitbreiding achteraan op de 1ste verdieping te voorzien van een opstand van minimaal 30 cm ten opzichte van elk hoogst aangrenzend dakvlak, conform artikel 34;

2.      te voldoen aan de opgelegde voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.