Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
Het door het netwerk ingediende projectvoorstel werd op 25 juni 2019 door de toezichtscommissie van het URBACT programma goedgekeurd voor verdere uitwerking in de periode tussen 2 september 2019 tot 2 maart 2020. In deze fase 1 wordt het netwerk opgestart, een onderzoeksopzet neergeschreven en het projectvoorstel voor indiening van fase 2 voorbereid. Vervolgens wordt het voorstel voor fase 2 beoordeeld door het URBACT Monitoring Committee (tussen maart en mei 2020). Indien het projectvoorstel voor fase 2 (looptijd 1 mei 2020 tot 30 mei 2022) wordt goedgekeurd, wordt het geïntegreerde actieplan opgesteld en op kleine schaal getest in samenwerking met lokale partnerschappen.
De opstart van het netwerk wordt geformaliseerd door de ondertekening van een partnerschapsovereenkomst. Deze overeenkomst is een standaarddocument, opgelegd door het URBACT Managementcomité, waarin de wederzijdse rechten en plichten van de hoofdpartner en partners worden vastgelegd. De hoofdpartner vraagt om dit document te ondertekenen.
Op 29 maart 2019 keurde het college de deelname aan het URBACT netwerk Thriving streets – mobility for safe and liveable public spaces goed (jaarnummer 2725). Het netwerk, onder leiding van de stad Parma, wil een actieplan ontwikkelen met de gemeenschappelijke ambitie door opwaardering het openbaar domein de lokale buurtondersteunende handelskernen te versterken en hierdoor te werken aan het veraangenamen van woon- en werkomgevingen en een modal shift op buurtniveau.
Partners binnen het netwerk krijgen de gelegenheid om op een participatieve manier kleinschalige pilootprojecten op touw te zetten die het ontwerp voor de volledige herinrichting van de publieke ruimte kunnen voeden. Hierbij wordt de bestaande context grondig geanalyseerd om op basis van vastgesteld gebruik optimalisaties op maat te voorstellen. Veiligheid, inclusie en burgerbetrokkenheid zullen kernwoorden zijn binnen het ontwerpproces.
Concreet wordt de heraanleg van de Frank Van Craeybeckxlaan (Deurne Dorp) als Antwerpse case naar voor geschoven. Deze case sluit nauw aan bij de doelstelling van het Thriving Streetsnetwerk om door middel van interventies in het openbaar domein de lokale winkelkern te versterken. De opmaak van het actieplan wordt samen getrokken door de diensten Stadsontwikkeling (Mobiliteit), Ondernemen en Stadsmarketing (detailhandel), Maatschappelijke Veiligheid (Sociale Planning) van de stad Antwerpen en het district Deurne. In het kader van dit project wordt bekeken hoe de publieke ruimte als hefboom kan dienen voor een opwaardering van de Frank Craeybeckxlaan tot een betekenisvolle plek in Deurne-Noord. Hiertoe zal een lokale stakeholdersgroep aangesteld worden.
Het netwerk bestaat uit tien partners, het totale projectbudget voor fase 1 bedraagt 104.737,50 euro. Het aandeel van de stad Antwerpen bedraagt 11.482,52 euro waarvan 8.037,36 euro wordt gesubsidieerd. Cofinanciering van de stad Antwerpen bedraagt 3.444,76 euro. Het projectbudget van de stad Antwerpen dekt voornamelijk personeelskosten (3.284,00 euro), reiskosten (2.600,00 euro) en de kosten verbonden aan het projectmanagement en de inzet van externe expertise (5.500,00 euro). Binnen de stedelijke organisatie wordt het project getrokken door de dienst Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit en is het nodige budget voorzien op doelstelling 2SLMS010404/5153500000/6141.
Het college keurt de partnerschapsovereenkomst van het URBACT project Thriving Streets goed en ondertekent daartoe de overeenkomst in bijlage.