Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019106565 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Steven Decloedt met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Falconrui ZN te 2000 Antwerpen, Oudeleeuwenrui ZN te 2000 Antwerpen, Generaal Belliardstraat ZN te 2000 Antwerpen en Falconplein ZN te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 2sectie B nrs. 114T, 139Z2, 150R en 150F |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van 4 poorten ter afsluiting van het binnengebied |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/12/2019: vergunning (20181139) voor aanleggen van het binnenhof deel 1
- 31/03/2016: vergunning (20153298) voor het heraanleggen van het stadsblok Falconplein-Falconrui-Falconhoven hof II.
- 18/03/2016: vergunning (20153229) voor de aanleg van het binnenhof 3 en 4 in stadsproject Falconplein –Zeemanshuis.
Vergunde/vergund geachte toestand
- bouwblok begrensd door de Falconrui, het Falconplein, de Generaal Belliardstraat en de Oudeleeuwenrui.
Huidige toestand
- bouwblok begrensd door de Falconrui, het Falconplein, de Generaal Belliardstraat en de Oudeleeuwenrui;
- stalen poort ter hoogte van het pand Oudeleeuwenrui 8.
Gewenste toestand
- stalen poort ter hoogte van het pand Oudeleeuwenrui 8;
- stalen poort ter hoogte van het pand Generaal Belliardstraat 28 (gebouw in aanbouw);
- stalen poort tussen Falconrui 15 en Falconrui 17;
- houten poort naar historisch model van de originele “Falconpoort” in de gevel van Falconplein 39;
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren poort Oudeleeuwenrui 8;
- plaatsen van 3 poorten ter afsluiting en fysieke barrière van het binnengebied.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
27 november 2019 |
11 december 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
27 november 2019 |
28 november 2019 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
27 november 2019 |
16 december 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
27 november 2019 |
18 december 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
27 november 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Binnenstad stadsproject Falconplein-Zeemanshuis, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 18 september 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor binnenhof, zone voor ondergrondse garage, zone voor wonen, zone voor wonen, handel, horeca en kantoren, zone voor multifunctionele gebouwen en zone voor ondergrondse socio-culturele, recreatieve en commerciele ruimten.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde poorten worden niet als storend ervaren in de omgeving en kunnen naar materialisatie en uitwerking gunstig beoordeeld worden.
Cultuurhistorische aspecten
Men wenst 4 poorten te plaatsen ter afsluiting van het binnengebied. Een ervan betreft het voorzien van een nieuwe houten poort in de beschermde blauwe hardstenen poortomlijsting. In de bestaande omlijsting is vandaag enkel de bovenwaaier bewaard.
Het betreft een barokpoort uit 1671, enig overblijfsel van het falcontinnenklooster, die vandaag geïntegreerd in een recent heropgebouwd wooncomplex. Het klooster werd in de veertiende eeuw gesticht door Falco de Lampage, de muntmeester van hertog Jan III van Brabant, en kende een sterke groei in de loop van de vijftiende eeuw. In het begin van de zestiende eeuw besloeg het kloosterdomein zowat het gehele bouwblok tussen Oudeleeuwenrui, Generaal Belliardstraat, Falconrui en Falconplein. In 1784 afgeschaft door Jozef II, werd het klooster in 1792 omgevormd tot militair hospitaal. De gebouwen brandden een jaar later af. Geconfisqueerd tijdens de Franse periode werden de restanten in 1810 doorverkocht aan de stad Antwerpen. Kort daarop gaf Napoleon het bevel de site om te vormen tot de Falconkazerne, die uiteindelijk in 1941 werd gesloopt.
Markante rondboogpoort uit blauwe hardsteen, gemarkeerd door geringde pilasters met versierde beulingen en Ionsche kapitelen waarop de geblokte rondboog, bekroond door versierde boogzwikken met rozetten, voluten en een gestrekte, gekorniste waterlijst. De cartouchesleutel draagt het opschrift: "VerVs RegV- LarIVM DoCtor" (De ware leraar der regulieren). Dit monogram van het jaartal 1671 verwijst naar de Heilige Augustinus, waarvan het beeld oorspronkelijk de poort bekroonde. Benagelde houten waaier van de vroegere poort. Aan de achterzijde: bakstenen korfboog.
Achter de Falconpoort strekte zich een beluik uit met gekoppelde, witgekalkte arbeidershuizen van één bouwlaag. Daarvan rest slecht een gekroond stenen Madonnabeeldje uit de 19de eeuw, geplaatst op een hardstenen voluut, met een smeedijzeren lichtarm en een metalen baldakijn. Dit laatste werd recent opnieuw aangebracht tegen een nieuwbouwconstructie.
Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. De nieuwe houten poort is geïnspireerd op andere historische poorten en naar analogie met de nog aanwezige bovenwaaier.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De plaatsing van de poorten kaderen, en passen in het geldende BPA Binnenstad stadsproject Falconplein-Zeemanshuis-Antwerpen. De toegang voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten blijft gegarandeerd. Alle poorten zullen open staan van 7 uur tot 22 uur. Op deze manier wordt aangegeven dat het binnengebied publiek toegankelijk en doorwaadbaar is. Toch zal het sluiten van de poorten ontradend werken en een eerste barrière vormen voor eventueel ongewenste gasten, de reden voor het plaatsen van de poorten.
AG VESPA die in deze aanvraag eveneens om advies werd gevraagd geeft gunstig advies op het plaatsen van de poorten aan de Falconhoven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;
2. De poorten moeten open blijven staan van 7 uur tot 22 uur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
5 november 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
27 november 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
26 januari 2020 |
Verslag GOA |
10 januari 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;
2. De poorten moeten open blijven staan van 7 uur tot 22 uur.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.