Terug
Gepubliceerd op 20/01/2020

2020_CBS_00339 - Omgevingsvergunning - OMV_20191444 .Glasstraat 23.District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00339 - Omgevingsvergunning - OMV_20191444 .Glasstraat 23.District Merksem - Goedkeuring 2020_CBS_00339 - Omgevingsvergunning - OMV_20191444 .Glasstraat 23.District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019144463

Gegevens van de aanvrager:

BVBA GEOSIM met als adres Glasstraat 19 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Glasstraat 23 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40sectie C nr. 276F3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een bestaand magazijn

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          26/06/1989: vergunning (1974#3001) voor het bouwen van magazijnen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          magazijn nummer 5 met oppervlakte van 825 m² die deel uitmaakt van magazijnencomplex van 15.265 m²;

-          gevels afgewerkt in staalplaat met lichtgrijze kleur en schrijnwerk in aluminium;

-          verharde voortuin.

 

Huidige toestand

 

-          vooraan links bevindt zich kantoorruimte;

-          schrijnwerk in antracietkleur;

-          extra ramen in de voorgevel.

 

Gewenste toestand

 

-          hangar met stuk kantoren, showroom, labo, sanitair en demo ruimte over 2 verdiepen;

-          interne parkeerplaatsen;

-          aangepaste voorgevel in antracietkleurig aluminium;

-          2 dakkoepels.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          bestaand magazijn gedeeltelijk inrichten als kantoor/magazijn;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

4 december 2019

20 december 2019

Gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

4 december 2019

27 december 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

4 december 2019

16 december 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

4 december 2019

9 december 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

4 december 2019

18 december 2019

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

 

  • artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten:

er moet minstens 1 toilet voldoen aan publiek toegankelijke toiletten.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

nieuwe verblijfsruimten dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte van de showroom en het labo zijn slechts 2,55 m. De kantoren op de verdieping dienen ook een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Hieronder vallen ook de kleine kantoren en vergaderruimte op de verdieping en het labo;

  • artikel 26 Afvalverzameling:

functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 vierkante meter groot is;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

er zijn geen fietsvoorzieningen daar waar er voor 460 m² kantoorruimte 6 fietsstalplaatsen moeten voorzien worden;

  • artikel 43 Septische putten:

op de plannen staat geen septische put.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het voorzien van bureelruimte bij een magazijn. De bestaande functie van magazijn blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Glasstraat.

 

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de bedrijfseenheid ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie. De dienst adviseert gunstig met volgende beoordeling:

 

“De aanvraag voorziet in de herinrichting en modernisering van een kantoorunit binnen een bestaand magazijn.

de site is gelegen binnen de industriezone Albertkanaal noord (Merksem Dokske) zoals voorzien in de beleidsnota industrie alsook binnen het projectgebied kanaalkant van de provincie. De aanvraag past binnen beide beleidsvisies.

voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.”

 

Mobiliteitsimpact

 

Parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 11 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op nieuwe toestand.

Na verbouwingswerken zal het pand bestaan uit 460 m² kantoorruimte en 577 m² magazijnruimte. Hiervoor wordt de volgende parkeerbehoefte berekend:

-          kantoor = 460 m²/100 x 1,55 plaatsen = 7 plaatsen

-          magazijn = 577 m²/100 x 0,75 plaatsen = 4 plaatsen

De parkeerbehoefte bedraagt 11 plaatsen.

 

De plannen voorzien in 11 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden in het magazijn 3 parkeerplaatsen voorzien. Voor het magazijn zijn er 10 parkeerplaatsen.

Maar parkeerplaats 10 is een hoekplaats en dient 2,8 m te zijn, en parkeerplaats 3 (in het magazijn) bevindt zich dicht bij de balie waardoor conflictsituaties kunnen ontstaan.

Er blijven 11 nuttige plaatsen over.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 11.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 11 – 11 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid

Het domein wordt ontsloten via de Glasstraat.

 

Fietsvoorzieningen

Er zijn geen fietsvoorzieningen. Er dient 1,25 plaatsen voorzien te worden per 100 m², conform artikel 29 van de bouwcode. Voor 460 m² kantoorruimte dienen er 6 fietsstalplaatsen voorzien te worden. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Laden en lossen

Laden en lossen dient op eigen terrein te gebeuren, conform artikel 31 van de bouwcode. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag betreft interne werken. Het bestaande volume blijft behouden. Tevens blijft de bestaande verharding met parkeerplaatsen in de voortuin behouden. De aanvraag is inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De bestaande industrieel-ogende voorgevel wordt volledig gewijzigd. De gesloten gevel wordt opengetrokken door het plaatsen van enkele grote raampartijen. De bestaande sectionaalpoort wordt mee opgenomen in de verdeling / ritmering van de raampartijen. Er wordt een duidelijke leesbare inkom voorzien.

 

De voorgevel wordt afgewerkt met lichtgrijze gevelbardage. Het nieuwe buitenschrijnwerk bestaat uit antraciet aluminimum. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag voldoet niet aan artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid. Er moet minstens 1 toilet voldoen aan publiek toegankelijke toiletten. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 21 van de bouwcode. Nieuwe verblijfsruimten dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,6 m. De vrije hoogte van de showroom en het labo zijn slechts 2,55 m. De kantoren op de verdieping dienen ook een minimale vrije hoogte te hebben van 2,6 m.

Aangezien er volledig een nieuwe constructie in het volume wordt geplaatst, kan de vloerplaat van de eerste verdieping 5 cm hoger worden geplaatst zodat de minimale plafondhoogte kan worden bekomen. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode. Elke verblijfsruimte (labo, kleine kantoorunits en vergaderruimte) dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De kalibratieruimte op de gelijkvloerse verdieping is voorzien van een grote glazen wand naar de demoruimte waarboven een lichtkoepel wordt geplaatst. Hierdoor heeft het labo dat in dezelfde ruimte als de kalibratie zit toch enige lichttoetreding. De afwijking is aanvaardbaar.

 

De kantoorunits en de vergaderruimte op de eerste verdieping worden ook voorzien van glazen wanden. Door de raampartijen in de hal (naar het magazijn) en de koepel boven de trap, is er toch enige lichttoetreding in de kleine kantoorunits. De vergaderruimte ontvangt nog extra bijkomend licht langs de vide van de demoruimte en de bovenliggende koepel. Het is natuurlijk wenselijk om deze glazen wanden en vide te behouden zodat de verblijfsruimten niet aan kwaliteit inboeten. De afwijking is aanvaardbaar.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 26 van de bouwcode. In de aanvraag wordt geen afvalberging voorzien. Iedere functie anders dan wonen, dient een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 43 van de bouwcode. Op de plannen staat geen septische put opgetekend. Het is verplicht om bij nieuwbouw, herbouw en/of verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      stalplaats voor 6 fietsen te voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode;

3.      het laden lossen dient op eigen terrein te gebeuren, conform artikel 31 van de bouwcode;

4.      1 publiek toegankelijke toilet te voorzien, conform artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid;

5.      de vloerplaat van de eerste verdieping te verhogen met 5 cm zodat de minimale plafondhoogte van 2,6 m, conform artikel 21 van de bouwcode, wordt bekomen op de gelijkvloerse verdieping;

6.      de glazen wanden, zoals opgetekend op de plannen, zeker te plaatsen zodat er wordt voldaan aan artikel 24 van de bouwcode;

7.      een afvalberging van minimum 4 m² te plaatsen op de gelijkvloerse verdieping, conform artikel 26 van de bouwcode;

8.      een septische put te plaatsen, conform artikel 43 van de bouwcode.

 

Uitsluitingen

 

9.      parkeerplaatsen 3 (in het magazijn) en 10 in open lucht worden uit de vergunning uitgesloten omwille van niet bereikbaar en conflictsituaties. Dit wordt in rood aangeduid op plannen: BA_1824GSM_I_N_01_InplantingNT en BA_1824GSM_P_N_02_grondplanN0-NT.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

4 december 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 februari 2020

Verslag GOA

10 januari 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      stalplaats voor 6 fietsen te voorzien, conform artikel 29 van de bouwcode;

3.      het laden lossen dient op eigen terrein te gebeuren, conform artikel 31 van de bouwcode;

4.      1 publiek toegankelijke toilet te voorzien, conform artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid;

5.      de vloerplaat van de eerste verdieping te verhogen met 5 cm zodat de minimale plafondhoogte van 2,6 m, conform artikel 21 van de bouwcode, wordt bekomen op de gelijkvloerse verdieping;

6.      de glazen wanden, zoals opgetekend op de plannen, zeker te plaatsen zodat er wordt voldaan aan artikel 24 van de bouwcode;

7.      een afvalberging van minimum 4 m² te plaatsen op de gelijkvloerse verdieping, conform artikel 26 van de bouwcode;

8.      een septische put te plaatsen, conform artikel 43 van de bouwcode.

 

Uitsluitingen

 

9.      parkeerplaatsen 3 (in het magazijn) en 10 in open lucht worden uit de vergunning uitgesloten omwille van niet bereikbaar en conflictsituaties. Dit wordt in rood aangeduid op plannen: BA_1824GSM_I_N_01_InplantingNT en BA_1824GSM_P_N_02_grondplanN0-NT.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.