Terug
Gepubliceerd op 20/01/2020

2020_CBS_00329 - Omgevingsvergunning - OMV_2019136342. Fort 7-straat 9 . District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/01/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_00329 - Omgevingsvergunning - OMV_2019136342. Fort 7-straat 9 . District Wilrijk - Goedkeuring 2020_CBS_00329 - Omgevingsvergunning - OMV_2019136342. Fort 7-straat 9 . District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019136342

Gegevens van de aanvrager:

Rafael en Ann De Backer - Van Gils met als adres Fort 7-straat 9 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Fort 7-straat 9 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43sectie A nr. 407R

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          13/07/1995: vergunning (222#8843) voor het bouwen van een woning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder een half-schilddak;

-          garage in de 3 meter zone naast de woning en veranda achteraan de woning;

-          de voorgevel is afgewerkt met roodbruine gevelsteen.

Huidige toestand

-          idem als de laatst vergunde toestand behalve:

  • links achteraan de garage werd er een afdak van 3,18 meter diep geplaatst.

Gewenste toestand

-          regulariseren van het bestaande afdak;

-          vervangen van de huidige veranda door een volwaardige binnenruimte (leefruimte) met grote koepel;

-          het huidige dak wordt vervangen door een nieuwe zadeldak met een dakhelling van 45°;

-          de hoogte van het zadeldak bedraagt 10,49 meter ten opzichte van het maaiveld;

-          het dak wordt met donkerkleurige dakpannen afgewerkt;

-          aan de voorgevel worden er 2 velux ramen voorzien;

-          aan de achtergevel van het dak wordt een dakkapel voorzien.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          regulariseren van een bestaande afdak.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6: De wijk wordt gekenmerkt door (gekoppelde) bebouwing waarbij de dakhellingen van de verschillende woningen, zonder dakkapellen, op elkaar aansluiten. Het voorzien van een hogere nok dan het buurpand en de dakkapel van bijna 6m breedte is bijgevolg niet kenmerkend.
  • artikel 10: Achter de garage bevindt zich een afdak dat hoger uitkomend dan de aanpalende scheimuur.
  • artikel 34: Ter hoogte van het afdak achteraan de garage is de tuinmuur een scheidingsmuur geworden welke niet afgewerkt werd conform de regels van de kunst. De muur werd niet verhoogd met een massief, ongeperforeerd materiaal in een minimale dikte van 18cm.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Achteraan de woning wordt een bestaande veranda vervangen door een volwaardige uitbouw in functie van de leefruimte. De bouwdiepte blijft gelijk aan de vergunde bouwdiepte en sluit bovendien aan op de bestaande bouwdiepte van de garage op hetzelfde perceel. De nieuwe leefruimte wordt voorzien van grote ramen om zo het contact met de tuin te vergroten.

 

Achteraan de garage is in bestaande toestand een afdak aanwezig. Voorliggende aanvraag wenst deze te regulariseren. Om te voldoen aan de voorschriften van de bouwcode zou de tuinmuur verhoogd moeten worden tot een hoogte van 0,30 meter boven het afdak. Hierdoor zou er een tuinmuur ontstaan van circa 3 meter. Deze hoogte is onaanvaardbaar in de tuinzone. Bovendien bevindt het afdak zich op een bouwdiepte die niet wenselijk is aansluiting met de buren en ook niet kenmerkend is in de omgeving. Bijgevolg zal worden opgelegd het afdak achter de garage op 1m van de bestaande muur te voorzien.

 

Het bestaande dak wordt vervangen door een nieuw hellend dak met een hellingshoek 45° en een dakkapel van bijna 6m breedte. Hierdoor sluit de dakhelling niet meer aan bij het buurpand. Dit is niet kenmerkend. De ruimtelijke winst is hierdoor ook zeer beperkt. Daarenboven is ook onder het bestaande dak, zonder dakkapel, voldoende ruimte voor een verblijfsruimte volgens de geldende regels van de bouwcode.

De ‘afwolving’ wordt gewijzigd naar een kopgevel wat dan weer wel kenmerkend is. Deze wijziging is bijgevolg aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Om het nieuwe dak te voorzien wordt de scheidingsmuur en de zichtbare zijgevel verhoogt. De de zijgevel wordt afgewerkt met houten beplanking. Het dak zelf wordt voorzien van dakpannen in een donkere kleur. De nieuwe aanbouw achteraan de woning wordt afgewerkt met aluminium buitenschrijnwerk en houten beplanking.

Het beoogde materiaalgebruik is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen in deze aanvraag vermelden een groendak met een vraagteken voor de nieuwe uitbouw. De bijgeleverde nota van de architect vraagt een vrijstelling voor het plaatsen van een groendak. De nieuwe uitbouw voorziet een grote lichtkoepel waardoor er nog slechts een beperkte oppervlakte beschikbaar is voor een groendak. Een afwijking op artikel 38 van de bouwcode kan, met toepassing van artikel 3, toegelaten worden.

 

De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.      het afdak achter de garage op 1m van de perceelsgrens te voorzien;

3.      slechts 1 verblijfsruimte onder het dak te voorzien;

4.      de verblijfsruimte onder het dak te voorzien van een hoogte en dakvlakramen conform 21 en 24 van de bouwcode;

Uitsluitingen

5.      het verhogen van de nok van het dak van het volume aan de straat;

6.      de dakkapel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 november 2019

Volledig- en ontvankelijk

4 december 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 februari 2020

Verslag GOA

13 januari 2020

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

1

0

 

Bespreking van de bezwaren

 

1.      Regels:Het bezwaarschift meldt dat de verkavelingsvergunning en de verkavelingsakte dient gerespecteerd te worden.

Beoordeling: Het klopt dat er op 22/10/1993 een verkaveling is goedgekeurd waarin vermelde regels waren opgenomen. Op 25/08/2017 is door het college van burgemeester en schepenen echter beslist om deze verkaveling op te heven. De vermelde verkavelingsvergunning is dus geen beoordelingsgrond bij de beoordeling van voorliggende aanvraag conform artikel 4.3.1. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Verlies van uniforme zicht van de gehele woonwijk: De bezwaarindiener geeft aan dat door de aanpassingen aan de aanpalende woning het uniforme zicht in de wijk verloren gaat.

Beoordeling: Het klopt dat de wijk wordt gekenmerkt door (gekoppelde) bebouwing waarbij de dakhellingen van de verschillende woningen, zonder dakkapellen, op elkaar aansluiten. Het bezwaar is gegrond.

 

3.      Inkijk en schaduw in de tuinzone: De bezwaarindiener geeft aan dat door de verbouwing er meer schaduw en inkijk zal zijn in de tuin van de aanpalende buren.

Beoordeling: Het kan kloppen dat er meer schaduw en inkijk zal zijn bij de aanpalende buren. Echter is niet bewezen dat deze verhoging van zulke grootte orde is dat de bewoonbaarheid van het aanpalende pand in het gedrang komt.

De te verwachten hinder die hier zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in deze wijk de gangbare normale hinder zal overschrijden. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

2.      het afdak achter de garage op 1m van de perceelsgrens te voorzien;

3.      slechts 1 verblijfsruimte onder het dak te voorzien;

4.      de verblijfsruimte onder het dak te voorzien van een hoogte en dakvlakramen conform 21 en 24 van de bouwcode;

Uitsluitingen

5.      het verhogen van de nok van het dak van het volume aan de straat;

6.      de dakkapel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.