Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen roept om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Algemene bouwverordening
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Het fietspad zal een publiek karakter hebben en zal worden beheerd door stad Antwerpen. De gronden blijven in privaat eigendom. De aanleg past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Het aanvraagdossier bevat een rooilijnplan.
Het nieuw fietspad komt op de Havanasite te liggen. Het betreft een reststrook tussen bestaande bedrijvigheid en de wegberm van de A12. Het fietspad zal een deel op de huidige groene zone en een deel op de bestaande betonnen privéweg lopen. Aan de Argentiniëlaan bevindt zich een dienstweg naar de terreinen van Eandis en Fluxys. Voor de aanleg zullen verschillende verhardingen gesloopt worden. In totaal wordt er 2260 m² bestaande verharding gesloopt.
De Havanasite situeert zich in het noorden van het district Antwerpen, aan drie zijden begrensd door bovenlokale verkeersinfrastructuren:
Aan de overzijde van de A12 liggen de Oude Landen, een natuurgebied van 100 hectare groot.
Op termijn zullen de Lokale Politie Antwerpen en de meeste stadsdiensten de Havanasite verlaten. De historische kazerne blijft, maar in plaats van stadsdiensten zullen er zich vooral nieuwe woningen, kleine bedrijfjes of enkele winkels vestigen zoals voorzien in het ruimtelijk uitvoeringsplan Havanastraat. Volgende vernieuwingen staan op de planning:
Een fietspad langs de Ekerse Steenweg en de Noorderlaan verbindt het centrum van Ekeren met het centrum van Antwerpen. Een tweede fietspad dat behoort tot het provinciaal fietsroutenetwerk, loopt door de Oude Landen langs de spoorlijn, via de wijk Luchtbal tot het centrum van Antwerpen. Het nieuw fietspad verbindt het fietspad ter hoogte van de Ekerse Steenweg met de Argentiniëlaan waar het aansluit op de fietsostrade Antwerpen-Essen. Dit fietspad is een deel van de herontwikkeling van de site. Er wordt een lokale aansluiting voorzien ter hoogte van het nieuwe containerpark. Aan de oostzijde zal het fietspad worden gebruikt door dienstvoertuigen van Eandis en Fluxys om tot op hun terreinen te geraken. Door de aanleg van dit fietspad wordt er een ontbrekende schakel op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk weggewerkt.
Het nieuw fietspad is een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 4 meter aangelegd in roodbruin asfalt. Er wordt over de hele lengte middenmarkering en openbare verlichting voorzien. De totale verharde oppervlakte bedraagt ongeveer 3.200 m². Naast het fietspad wordt, waar mogelijk, een grasstrook met bomen voorzien. Een gedeelte van het fietspad (oostkant) wordt aangelegd met een fundering voor vrachtverkeer. Zo kan het pad sporadisch zwaar dienstverkeer aan.
Een breedte van 4 meter is voldoende om dubbelrichtingsverkeer toe te laten en voor het gebruik van hogere snelheden (elektrische fietsen en speedpedelecs). Asfalt is een geschikt materiaal voor fietspaden omdat het een goed rijcomfort biedt en het wordt door het fietsvademecum als beste ondergrond voor fietspaden gezien. Het roodbruine asfalt is een typerende kleur voor een dergelijk fietspad. De continuïteit met omliggende fietspaden blijft behouden.
De fietssnelweg voldoet aan de noodzakelijke comforteisen. Door het aanleggen van een veilige fietsvoorziening kunnen meer weggebruikers gestimuleerd worden om deze vervoersmodus te gebruiken. Het aan te leggen verlicht fietspad zal dubbelrichting zijn, zonder hindernissen (zoals fietspaaltjes in het midden van het fietspad) en wordt aangelegd volgens het laatste fietsvademecum van de Vlaamse Overheid, waardoor de veiligheid en uniformiteit worden gegarandeerd. De ambitie is een comfortabele fietsverbinding tussen de Ekerse Steenweg en de Argentiniëlaan aan te leggen. De aanvraag is functioneel inpasbaar met zijn omgeving.
Er worden 8 bomen gekapt omdat ze op het tracé van het fietspad staan. Het betreft oude populieren en wilgen. Er worden 45 nieuwe bomen aangeplant. De dienst stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen adviseert bomen van 1ste grootte orde als gunstig. Echter merkt de dienst op dat de bomen erg dicht bij elkaar voorzien worden, waardoor deze in concurrentie met elkaar staan. Het maken van bomengroepen lijkt volgens de dienst een goede toepassing mits er rekening gehouden wordt met een minimum tussenafstand van 5 meter. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap |
Datum |
Start openbaar onderzoek |
9 januari 2020 |
Einde openbaar onderzoek |
7 februari 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
30 maart 2020 |
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
9 januari 2020 |
7 februari 2020 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laten samenvatten:
Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: |
OMV_2019095598 |
Gegevens van de aanvrager: |
stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Havanastraat - Signaporestraat - Noorderlaan - Vancouverstraat te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7 sectie G nrs. 2341P7, afdeling 17 sectie E nrs. 0, 212/3 , 372K, 372W, 372X, 372Y, 373A2, 373B2, 373C2, 373E2, 373F2, 373G3 en 373F3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanleggen van een fietspad |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Vergunde/vergund geachte toestand
Huidige toestand
Gewenste toestand
Inhoud van de aanvraag
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg' te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en aan de nieuwe rooilijnen zoals voorgesteld op het plan 'BA_fietspad_ROOILIJNPLAN_N' en dit onder volgende voorwaarde: