Terug
Gepubliceerd op 02/04/2020

2020_CBS_02491 - Over de Ring. Ringprojecten. Zuidelijke Scheldebrug - Samenwerkingsovereenkomst. Project Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde inclusief Scheldebalkon. Addendum nr. 1 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Fons Duchateau, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02491 - Over de Ring. Ringprojecten. Zuidelijke Scheldebrug - Samenwerkingsovereenkomst. Project Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde inclusief Scheldebalkon. Addendum nr. 1 - Goedkeuring 2020_CBS_02491 - Over de Ring. Ringprojecten. Zuidelijke Scheldebrug - Samenwerkingsovereenkomst. Project Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde inclusief Scheldebalkon. Addendum nr. 1 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Sinds de zomer is er onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe een bemiddelingstraject gelopen tussen de nautische partijen en de stad Antwerpen (en later mobiliteitspartijen) van oktober 2019 tot en met januari 2020. Met twee vrijheidsgraden, namelijk de locatie van de brug en het budget.

De uitkomst van dit bemiddelingstraject is een extra processtap binnen de uitwerking van de brug, namelijk naar drie brugontwerpen in plaats van één, waarvoor een nieuwe raming moet opgemaakt worden, en waarbij onder andere ook een tunneloptie aan de randvoorwaarden getoetst zal worden. De brug blijft echter de voorkeursoptie.

De alternatieven-studie loopt tot de zomer 2020, daarna werkt SBE (met in onderaanneming OMGEVING) verder tot de projectdefinitie. De opdracht wordt aan SBE gegeven, omdat het een extra processtap is binnen hetzelfde proces. Er is dus een addendum nodig bij de originele overeenkomst. 

Het addendum nr. 1 bevat uitsluitend aanvullingen op de tekst van de samenwerkingsovereenkomst, met name de afspraken over de vergelijkende studie oeververbindingen. Hierbij wordt de nummering van de hoofdstukken en artikelen uit de samenwerkingsovereenkomst gehandhaafd.

Juridische grond

Artikel 40 §1 Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 is van toepassing.

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

Op 22 november 2016 (jaarnummer 749) keurde de gemeenteraad de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.

Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring. In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad en een ring voor de stad” tussen het Vlaams Gewest, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht een bedrag van 1,250 miljard euro dat ingezet wordt op basis van de uitkomst van het selectiedossier van de intendant.

Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.

Op 7 september 2018 besliste de "Task Force Leefbaarheidsprojecten" onder andere dat het project "Fiets- en voetgangersbrug én Scheldebalkon" als één project (= het Project) te beschouwen en uit te werken zijn. Daarnaast werd onder meer ook beslist dat het project een geïntegreerd project is, waarbij naar analogie met de werkwijze voor het project “Herinrichting Scheldekaaien Antwerpen”, de stad Antwerpen en de Vlaamse Waterweg (DVW) nauw samen zullen werken, waarbij DVW de lead zal nemen voor wat betreft het projectonderdeel Brug en de stad Antwerpen voor wat betreft het projectonderdeel Scheldebalkon.

Sinds 9 november 2018 is Alexander D’Hooghe door de Vlaamse Regering opnieuw aangesteld als intendant voor de coördinatie en kwaliteitsborging van de verdere uitwerking van de ringprojecten en studies. De intendant staat voor een periode van maximaal acht jaar in voor de organisatie van de overlegstructuur (onder andere in werkbanken) zowel van het geheel als van de deelopdrachten, voor de organisatie van de communicatie en participatie over het geheel en voor de afstemming tussen de communicatie en participatie over de verschillende deelopdrachten.

De gemeenteraad keurde op 17 december 2018 (jaarnummer 787) de samenwerkingsovereenkomst "Zuidelijke Scheldebrug" tussen de stad Antwerpen en DVW goed. In deze samenwerkingsovereenkomst werden afspraken gemaakt over de samenwerking, verantwoordelijkheden en betalingen in deze studie van SBE.

Het college keurde op 5 april 2019 (jaarnummer 3081) de bilaterale overlegstructuur voor De Grote Verbinding goed. Deze bestaat uit vier verschillende taskforces, de programmaregisseur Patricia De Somer en het college als beslissingsorgaan. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu het addendum nr. 1 ter goedkeuring voor.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het nodige budget voor deze opdracht is voorzien op doelstelling 2LMS010102A00000.

De offerteprijs bedraagt 406.720,00 EUR (exclusief btw). De kosten worden verdeeld tussen de partijen volgens onderstaande verdeelsleutel:

  • 75% oftewel 305.040,00 EUR (exclusief btw) voor rekening van DVW;
  • 25% oftewel 101.680,00 EUR (exclusief btw) voor rekening van de stad Antwerpen.

Voor deze opdracht, het deel ten laste van de stad Antwerpen, werd bestelbon 4005392241opgemaakt voor een bedrag van 135.336,08 EUR (inclusief btw).

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het addendum nr. 1 bij de samenwerkingsovereenkomst "project fiets- en voetgangersbrug over de Schelde, inclusief Scheldebalkon" goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Zuidelijke Scheldebrug Scheldebalkon

STUDIEBUREAU VOOR BOUWKUNDE EN EXPERTISE (S.B.E)
Slachthuislaan 71
9100 Sint-Niklaas

ondernemingsnummer: NBE0418373470
rekeningnummer: BE27001127176473 

135.336,08 EUR (inclusief btw)

budgetplaats: 5153000000
budgetpositie:228
functiegebied: 2LMS010102A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2SA020200
budgetperiode: 2000

 

4005392241

Bijlagen