Terug
Gepubliceerd op 16/03/2020

2020_CBS_02313 - Omgevingsvergunning - OMV_2019101955. Stalinsstraat 75. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Fons Duchateau, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02313 - Omgevingsvergunning - OMV_2019101955. Stalinsstraat 75. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_02313 - Omgevingsvergunning - OMV_2019101955. Stalinsstraat 75. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019101955

Gegevens van de aanvrager:

de heer Thomas Peeters met als contactadres Stalinsstraat 75 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Stalinsstraat 75 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 29sectie A nr. 797H2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          01/01/1960: vergunning (627#20006) voor een verbouwing;

-          08/11/2012: vaststelling (ID: 102402) als bouwkundig erfgoed (Stalinsstraat);

-          07/06/2019: weigering (2019468) voor het verbouwen van een eengezinswoning. 

Vergunde/vergund geachte toestand 

-          eengezinswoning - type arbeidershuis/steegjeswoning - van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;

-          de bouwlijn van huisnummers 75-79 ligt 5 m dieper ten opzichte van de rest van de straat;

-          het gebouw heeft een gevelbreedte van ongeveer 4,95 m en een kroonlijsthoogte van ongeveer 6 m;

-          de gevel werd opgetrokken in rode gevelsteen;

-          het schrijnwerk werd voorzien in hout;

-          het dak werd bekleed met rode dakpannen. 

Huidige toestand 

-          de maximum bouwdiepte meet 13,5 m;

-          de voorgevel werd wit geschilderd;

-          het houten schrijnwerk werd grijsblauw geschilderd. 

Gewenste toestand 

-          eengezinswoning met 2 bouwlagen en zadeldak;

-          het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van 11,55 m;

-          de eerste verdieping heeft een bouwdiepte van 10 m;

-          de verharding in de voortuin is beperkt tot een pad naar de voordeur van 0,90 m en een strook langsheen de gevel van 0,50 m. 

Inhoud van de aanvraag 

-          afbreken van de achterbouw;

-          bouwen van een nieuw achterbouw met op het gelijkvloers een bouwdiepte van 11,55 meter en op de eerste verdieping een bouwdiepte van 10 meter;

-          voorzien van een groendak op het nieuwe volume;

-          regulariseren van het wit schilderen van de voorgevel;

-          afwerken van de achtergevel met natuurkleurig hout. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

20 januari 2020

31 januari 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor aaneengesloten bebouwing type a steegjeswoningen-art. 5.1, zone voor private tuinen-art. 12, zone voor voortuinen-art. 13 en zone voor wegenis-art. 4.1.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten: 

  • artikel 19 Tuinafsluitingen:
    de voortuin is niet afgesloten van het openbaar domein met een hek, muurtje of levende afsluiting;
  • artikel 34 §3 3° Stabiliteit en scheidingsmuren:
    er is geen opstand voorzien van 0,30 meter.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie wonen blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving en in overeenstemming met de toegelaten hoofdbestemming volgens het BPA Deurne – Dorp.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

 

De bestaande gelijkvloerse uitbreiding wordt heropgebouwd tot een bouwdiepte van 11,55 m. Het gebouw wordt op de 1ste verdieping voorzien van een nieuwe uitbreiding tot een bouwdiepte van 10 m.

 

De volume-uitbreiding is conform de voorgeschreven maximale bouwdieptes volgens het BPA Deurne – Dorp. Bijgevolg is de voorgestelde uitbreiding verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De rode gevelsteen in de laatst vergunde toestand (1960) werd veranderd naar een wit geschilderde baksteen met grijsblauw geschilderd buitenschrijnwerk. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met een lichte gevel.

 

Het hellend dak wordt aan de straatkant en aan de achterzijde voorzien van nieuwe dakramen. Achteraan wordt de nieuwe gevel uitgevoerd in hout in natuurkleur. Gelet op het feit dat deze delen niet zichtbaar zijn vanop het openbaar domein doordat ze aan de achterzijde gesitueerd zijn, kan de gevelafwerking aanvaard worden.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

Vermits het pand gelegen is in de Stalinsstraat die opgenomen is als geheel in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. In dat kader wordt een gunstig advies verleend door de stedelijke dienst monumentenzorg.

 

Veiligheid in het algemeen

 

Volgens de plannen worden de scheidingsmuren op de linkse en rechtse perceelgrens ter hoogte van de uitbreiding op de eerste verdieping niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet afgeweken worden.
 

Aangezien het dak voorzien is van een groendak kan afgeweken worden van een minimale opstand van 30cm wanneer er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30cm breed aanwezig is. Dit wordt eveneens opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot

 

De aanvraag is strijdig met artikel 19 van de bouwcode. Conform dit artikel moet de voortuin afgesloten worden door een levende afsluiting, muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. In de aanvraag wordt de voortuin niet afgesloten. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

De woning voldoet verder aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden is de uitbreiding in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de voortuin afsluiten door een levende afsluiting, muurtje, of een hek met een hoogte van maximum 1 meter conform artikel 19 van de bouwcode;

2.      ter hoogte van de dakopstand van de aangepaste scheidingsmuur een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) te voorzien van minstens 30cm breed tussen de scheidingswand en de vegetatie van het groendak;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 december 2019

Volledig- en ontvankelijk

20 januari 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 maart 2020

Verslag GOA

21 februari 2020

naam GOA

Katrine Leemans

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

 

1.      De geplande aanbouw is in strijd met het BPA: In het bezwaarschrift worden afwijkingen van de voorschriften van het BPA aangehaald: bouwdiepte en –hoogte van de geplande aanbouw, de dakvorm en de voortuinstrook zijn in strijd met de voorschriften van het BPA.

Beoordeling:

De aanvraag werd tijdens de procedure getoetst aan de geldende voorschriften en wetgeving.

De volume-uitbreiding is conform de voorschriften van het BPA Deurne – Dorp. Echter werden weliswaar afwijkingen vastgesteld op de voorschriften van de bouwcode, maar deze werden bij de beoordeling besproken en opgenomen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning. Het bezwaar is ongegrond.

 

2.      Verlies van zonlicht en uitzicht: Het bezwaar tegen het wegnemen van licht, zon, uitzicht en ruimtegevoel door de verhoging van de achterbouw.

Beoordeling:

Dit betreft een gebruikelijke invulling van dit perceel conform de bepalingen over hoogte en bouwdiepte in het geldende BPA. Uiteraard zal het uitzicht voor enkele omwonenden wijzigen, maar de woonkwaliteit komt hierdoor niet in het gedrang, zoals voorgeschreven in het BPA. Het bezwaar is ongegrond.

 

3.      Waardevermindering eigendom: Het afnemen van het gevoel van ruimte is eveneens een belangrijke waardevermindering van de woonlocatie van bezwaarindiener.

Beoordeling:

Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Het bezwaar is ongegrond.

 

4.      Energieverbruik: De geplande verbouwing heeft eveneens een invloed op het energieverbruik door een te verwachten mindere lichtinval en zonnewarmte.

Beoordeling:

Het bezwaar met betrekking tot energieverbruik is gebaseerd op vermoedens die losstaan van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard en bijgevolg ongegrond.

 

5.      Schending van privacy door inkijk: De achterbouw manifesteert zich als een kijktoren met zicht en inkijk op de patio van bezwaarindiener, keuken en gang/wasruimte.

Beoordeling:

Wonen in een stad betekent een hoge densiteit op een kleine oppervlakte, wat inkijk niet kan tegenhouden. Dit staat goed nabuurschap niet in de weg. De achterbouw is conform het BPA en de afstand van de specifieke raamopening tegenover de perceelgrens is conform het Burgerlijk Wetboek, namelijk minstens 0,60 m. Het bezwaar is ongegrond. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de voortuin afsluiten door een levende afsluiting, muurtje, of een hek met een hoogte van maximum 1 meter conform artikel 19 van de bouwcode;

2.      ter hoogte van de dakopstand van de aangepaste scheidingsmuur een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) te voorzien van minstens 30cm breed tussen de scheidingswand en de vegetatie van het groendak;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.