Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020000363 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Moustapha Bouchikhi met als adres Van Duyststraat 262 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Van Duyststraat 262 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 27sectie A nr. 128N6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
uitbreiden van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/08/2007: vergunning (3184#346) voor het verbouwen van een woning.
Vergunde toestand
- Eengezinswoning;
- 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- verlaagd gelijkvloers tot ca.1,10m tov straatpeil;
- verlaagde tuinzone tot 0,90m tov straatpeil;
- bouwdiepte hoofdvolume 9m;
- perceelsbrede achterbouw op gelijkvloers en 1ste verdieping tot 11,90m met kleine gelijkvloers berging langs linkse perceelsgrens tot 13,10m;
- vergunde uitbreiding van de 1ste verdieping achteraan werd niet uitgevoerd.
Huidige toestand
- eengezinswoning;
- 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- verlaagd gelijkvloers tot ca.1,10m tov straatpeil;
- verlaagde tuinzone tot 0,90m tov straatpeil;
- bouwdiepte hoofdvolume 9m;
- perceelsbrede achterbouw op gelijkvloers en 1ste verdieping tot 11,90m met kleine gelijkvloers berging langs linkse perceelsgrens tot 13,10m;
- vergunde uitbreiding van de 1ste verdieping achteraan werd niet uitgevoerd.
Gewenste toestand
- eengezinswoning;
- 4 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van 148m².
- 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- verlaagd gelijkvloers tot 1,24m tov straatpeil;
- verlaagd perceelsbreed terras tov straatpeil 1,30m en bouwdiepte van 2,50m;
- tuinzone tot 0,90m tov straatpeil;
- bouwdiepte gelijkvloers tot 13,16m;
- bouwdiepte 1ste en 2de verdieping tot 12m;
- bepleisterde voorgevel.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiding van de gelijkvloerse, 1ste en 2de verdieping;
- verlagen vloerpeil gelijkvloerse verdieping met 20cm;
- aanleggen verlaagd terras;
- wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de scheidingsmuur met zowel de linker als de rechter aanpalende werd ter hoogte van de uitbreiding op de tweede verdieping niet uitgevoerd met een opstand van 30cm t.o.v. het hoogst aangrenzende dakvlak;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
{overeenstemming rooilijndecreet: schrappen wat niet past}
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Van Duyststraat.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Van Duyststraat gekenmerkt wordt door eengezinswoningen met drie bouwlagen onder een plat dak. De hoofdgebouwen zijn er aan de achterzijde bijna altijd uitgebreid met achterbouwen over één of meerdere bouwlagen.
In voorliggende aanvraag wordt de bestaande gelijkvloerse achterbouw uitgebreid tot een bouwdiepte van 13,16m. Het bestaande hoofdvolume heeft een bouwdiepte van 9,00m en wordt op de 1ste en 2de verdieping uitgebreid tot een bouwdiepte van 12,00m. De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping blijft er voldoende ruimte over om een kwalitatieve tuinzone te behouden. De uitbreiding van de eerste en tweede verdieping sluit aan de linker zijde aan op de blinde achtergevel van de woning in de Meyerstraat nr. 19 en heeft bijgevolg geen nadelige gevolgen voor de privacy en bezonning van dit perceel. Gezien de oriëntatie kan geoordeeld worden dat de uitbreiding van de twee bovenste bouwlagen slechts een beperkte impact heeft op de bezonning van het perceel van de rechter aanpalende.
Visueel-vormelijke elementen
De voor- en achtergevel wordt voorzien van wit/grijze bepleistering met wit kunststoffen schrijnwerk. De huidige voorgevel is opgebouwd vanuit een specifieke vormentaal waarbij de combinatie van de rode baksteen met lichtgrijze, betonnen ornamentiek kenmerkend zijn. Het volledig bepleisteren van de gevel doet afbreuk aan deze vormentaal en zorgt voor een vervlakking. Ook vanuit energetisch oogpunt is er geen aanleiding om de gevel te voorzien van een ander materiaal. De gevel is immers reeds aan de binnenzijde geïsoleerd. Daarom wordt geadviseerd om de gevelwijzigingen uit te sluiten van vergunning. De wijzigingen aan de achtergevel worden wel gunstig beoordeeld.
Bodemreliëf
Het bestaande peil binnen de woning bevindt zich tussen de 1,17m en 1,05m onder het maaiveld. Dit peil wordt verder verlaagd tot een diepte van -1,24m.
De tuin ligt reeds 0,90m lager ten opzichte van het vloerpeil van het straatniveau. In voorliggende aanvraag wordt de tuinzone achter de nieuwe achterbouw verder verdiept tot -1,30m, over een diepte van 2,5m. Deze zone wordt voorzien van een terras, dat aansluit op het vloerpeil van de leefruimte. De rest van de tuin behoudt zijn oorspronkelijke peil en wordt gescheiden van het terras doormiddel van een keerwand en een trap.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Conform artikel 21 van de bouwcode is het toegelaten om verblijfsruimtes te voorzien tot maximaal 1,10 m onder het maaiveld. In voorliggende aanvraag wordt het vloerniveau verlaagd tot -1,24m ten opzichte van het bestaande maaiveld. Echter, door de verlaging van het vloerniveau wordt de vrije hoogte van de verblijfsruimtes verhoogd tot 2,60m, wat de woonkwaliteit aanzienlijk verbeterd. Gelet op de verbeterde woonkwaliteit kan deze afwijking gunstig worden geadviseerd.
De scheimuur met zowel de linker als de rechter aanpalende werd ter hoogte van de uitbreiding op de tweede verdieping niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met het oog op het voorkomen van brandoverslag niet afgeweken worden tenzij de dakbekleding onder brandreactie klasse BROOF (t1) valt of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.). Dit wordt als voorwaarde opgenomen bij het verlenen van de vergunning.
Omdat bij deze verbouwingen het afvoerstelsel van afval- en hemelwater wordt aangepast, dient hier conform artikel 43 van de bouwcode een septische put voorzien te worden met een inhoud van minstens 2000 liter. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. er dient een septische put met een minimale inhoud van 2000l voorzien te worden;
2. de dakbekleding van het nieuwe platte dak dient te vallen onder brandreactie klasse BROOF (t1) of dient voor te komen op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Alle wijzigingen, handelingen en werken aan de voorgevel worden uitgesloten van vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
3 januari 2020 |
Volledig- en ontvankelijk |
22 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
22 maart 2020 |
Verslag GOA |
4 maart 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. er dient een septische put met een minimale inhoud van 2000l voorzien te worden;
2. de dakbekleding van het nieuwe platte dak dient te vallen onder brandreactie klasse BROOF (t1) of dient voor te komen op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).;
3. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Uitsluitingen
Alle wijzigingen, handelingen en werken aan de voorgevel worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.