Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019161444 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Stefan Waegemans met als adres Willekensmolenstraat 88 te 3500 Hasselt |
Ligging van het project: |
Alfred Coolsstraat 31 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 9sectie I nr. 2138S |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
wijzigen van de functie handel naar wonen op de gelijkvloerse verdieping |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/10/2019: vergunning (20192542) wijzigen van de functie handel naar wonen op de gelijkvloerse verdieping;
- 05/06/1935: vergunning (18#2682) voor het bouwen van 3 huizen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning;
- 4 bouwlagen met plat dak;
- gelijkvloers bevat 2 handelswoningen met 1 slaapkamer (zijde Volhardingsstraat) en 1 appartement (rechterkant Alfred Coolsstraat);
- gevelplint in blauwe hardsteen met winkelpuien in groene geglazuurde tegels.
Huidige toestand
- meergezinswoning;
- 4 bouwlagen met plat dak;
- supprimeren handelsfunctie in functie van uitbreiding woonfunctie van de handelswoning (hoek Volhardingsstraat/Alfred Coolsstraat);
- winkelpui werd vervangen door plint in blauwe hardsteen en raam met wit pvc buitenschrijnwerk;
- achteraan 2 koeren van ca.18m² en ca.30m²
- vaststelling (ID:302631) van een appartementsgebouw met winkels als bouwkundig erfgoed.
Gewenste toestand
- meergezinswoning;
- 4 bouwlagen met plat dak;
- 1-slaapkamerappartement op het gelijkvloers (hoek Volhardingsstraat/Alfred Coolsstraat) met een netto-vloeroppervlakte van 58 m²;
- aterlier/berging achteraan van 8,70m²;
- het grootste gedeelte van de koer van 30m² wordt bebouwd door atelier/berging van ca. 15m²;
- gelijkvloerse gevel in blauwe hardsteen met behoud van de raamopeningen van de winkelpui en –inkom;
- wit pvc buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van handelswoning naar 1-slaapkamer appartement (hoek Volhardingsstraat/Alfred Coolsstraat);
- wijzigen van de voorgevel;
- volume-uitbreiding achteraan het perceel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
20 januari 2020 |
19 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
20 januari 2020 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
20 januari 2020 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
20 januari 2020 |
30 januari 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
20 januari 2020 |
5 maart 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Gelijklopend met deze aanvraag is er een gelijkaardige omgevingsvergunningsaanvraag (referentie 20194193) lopende voor het omvormen de handelswoning aan de linkerzijde van deze handelswoning (zijde Volhardingsstraat)
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat een regularisatie van de omvorming van een handelswoning tot een 1-slaapkamer appartement (hoek Volhardingsstraat/Alfred Coolsstraat) in een meergezinsgebouw met commercieel gelijkvloers. De omgeving wordt gekenmerkt door voornamelijk een- en meergezinswoningen. Omdat de functie handel wordt gewijzigd naar wonen werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing / business en innovatie. Er wordt een gunstig advies uitgebracht.
Dit advies dient vanuit stedenbouwkundig oogpunt genuanceerd te worden. Indien er een vergunning wordt afgeleverd voor het te regulariseren appartement in deze aanvraag en de gelijklopende aanvraag met referentie 20194193, zouden de handelsruimtes volledig verdwijnen en er op het gelijkvloers 3 kleine 1-slaapkamerappartementen aanwezig zijn. Voorliggende aanvraag betreft de winkelfunctie op de hoek van het gebouwcomplex.
Een mix aan functies is essentieel binnen een stedelijke context. De handelswoning is op een strategische locatie gelegen, op de hoek van een bouwblok, binnen de Tentoonstellingswijk. De verdiepingshoge raamopeningen die dienst deden als etalage en de inkom naar de winkel blijven behouden. Gezien de ligging en de gevelopbouw wordt dan ook vanuit stedenbouwkundig oogpunt de voorkeur gegeven om deze hoek in te vullen door een andere functie dan wonen, bijvoorbeeld handel, kantoor, vrij beroep,…
Het omvormen van het handelsgedeelte naar leefruimte kan enkel overwogen worden indien deze functie een eerlijke vertaling krijgt in het gevelontwerp. Het behoud van de etalageramen en de winkelinkom voldoen hier niet aan.
Daarom wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het gebouw betreft een hoekperceel met appartementen en winkels.
Achteraan het gelijkvloers wordt de open ruimte deels bebouwd door een atelier/berging. Hierdoor wordt de beperkte ruimte van het perceel nog verder verkleind, wat strijdig is met artikel 27 van de bouwcode. Het verkleinen van de vergunde open ruimte heeft zowel een negatief effect op het bijhorende appartement als op het gebouw en de ruimere omgeving. Open ruimten brengen immers niet enkel licht en lucht in de aangrenzende bebouwing, zij zorgen ook voor infiltratiemogelijkheden van het regenwater en voor een afkoeling van de stadslucht.
Daarom wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.
Visueel-vormelijke en cultuurhistorische aspecten
“De aanvraag heeft betrekking op het complex van winkels en appartementen op de hoek van de Alfred Coolsstraat en de Volhardingstraat uit 1935 naar ontwerp Alfons Van Braekel namens Victor-Joseph Cochez. Het programma van het complex omvatte twee geschakelde meergezinswoningen bestaande uit drie winkelwoningen op de begane grond en negen bescheiden driekamerappartementen met keuken en badkamer op de identiek ingedeelde verdiepingen.
(…)
Het gebouw is opgericht op een rechthoekig perceel en bestaat uit vier bouwlagen onder plat dak, met twee toegangen tot de flats, één vanuit de Volhardingstraat en één in de Alfred Coolsstraat. De eenvoudige, modernistische uitwerking sluit aan bij de architecturale vormgeving die de Tentoonstellingswijk haar eenvormige karakter verleent: sobere geelbruine bakstenen lijstgevels doorbroken met regelmatig geplaatste, brede rechthoekige vensteropeningen. Dit sober uitgewerkte hoekpand sluit tevens aan bij de meergezinswoningen die architect Paul Smekens realiseerde in de nabije omgeving, zij het uitgevoerd in een meer gematigd, zakelijk modernisme.
Initieel waren de lijstgevels voorzien van een bovenbouw met een parement van lichtbruine bezande brikken op een als sokkel uitgewerkte begane grond, bekleed met platen en terugspringende lage onderplint in blauwe hardsteen. Het gevelfront vertoont een drieledige opbouw met aan beide straatzijden telkens drie traveeën, waartussen een afgeschuinde hoektravee. De compositie kenmerkt zich door een quasi symmetrische ordonnantie van de bovenbouw, volgens een spiegelend schema met de afschuinde hoek als spiegelas. Deze bovenbouw krijgt daarnaast een sobere plastische behandeling waarbij de twee centrale venstertraveeën als kolossale erkermassieven zijn uitgewerkt, benadrukt door een uitsprong boven de dakrand.
Aan de linkerzijde in de Volhardingstraat en centraal aan de Alfred Coolsstraat zijn de toegangen tot de appartementen en winkelwoningen gesitueerd. De begane grond is verder opengewerkt met drie winkelpuien: één op de hoek, één centraal aan de Volhardingstraat en één uiterst rechts aan de Alfred Coolsstraat. Tussen deze toegangen en de winkelpuien zijn liggende vensters met horizontale roede die de “achterwinkels” het nodige daglicht verschaffen. De uitstalramen met bovenlichten zijn omlijst door kunsttegels in lichte kleur.
De verdiepingen zijn regelmatig ingedeeld met rechthoekige drie- en vierlichten aan straatzijden en telkens drie gekoppelde tweelichten in de hoektravee. De erker- en hoektraveeën zijn horizontaliserend opgevat, waarbij de vensterpartijen uitgewerkt zijn als bandramen met tussenliggende posten in bruine gevelsteen. Dit horizontaliserende streven wordt benadrukt door een belijning met witte hardsteen voor de erkerbodem en voor de over de hoek doorlopende vensterdorpels. Dit geldt ook voor de doorlopende bovendorpels in blauwe hardsteen boven de inkomdeuren en flankerende ramen, en voor de houten kroonlijsten boven de pui en onder de hoge bakstenen dakrand. Het gevelfront is spaarzaam verlevendigd door het gebruik van uitkragende baksteendecoratie aan de afgeschuinde hoek en geometrisch smeedwerk ter hoogte van de beglaasde voordeuren met hardstenen toegangstrede.
Vandaag
De gevelpui werd recent aangepast. Zo werd de winkelpui ter hoogte van de Volhardingstraat gesupprimeerd en vervangen door een bandraam (drielicht) met omlijsting en borstwering in blauwe hardsteen. Het oorspronkelijk schrijnwerk werd vervangen door pvc met a-typische raamverdeling. Zeer recent werd ook de winkelpui op de hoek bekleed met blauwe hardsteen. De winkelpui aan de zijde van de Alfred Coolsstraat behield de omlijsting met groene tegels maar werd aangepast en ingevuld met een raamgeheel in pvc. Het overige schrijnwerk werd eveneens vervangen door pvc met a-typische profilering.
Interieur
(…) De winkelwoningen met compacte leefvertrekken op het gelijkvloers bieden aan straatzijde ruimte aan een winkel en een achterwinkel die ook toegankelijk is vanaf de traphal. Van hieruit worden de keuken, badkamer en (slaap)kamer ontsloten, die met elkaar verbonden zijn en uitgeven op een privaat binnenkoertje dat leidt naar een ruimere, zuidwestelijk ingeplante koer voor gemeenschappelijk gebruik. De verdiepingen vertonen eenzelfde planindeling, hier met ruimer uitgewerkte (woon)kamers achter de erkeruitsprongen en kamers boven de winkels, met een klein balkon aan de keuken. De leefvertrekken zijn voorzien van hoekschouwen.
Afweging
Men wenst een functiewijziging aan te vragen van winkel naar appartement en een goedkeuring te bekomen voor het wijzigen van de materialisatie van de winkelpui op de hoek van de Volhardingstraat en de Alfred Coolsstraat. De bestaande omlijsting in groene tegels wordt vervangen door een bekleding in blauwe hardsteen.
Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. De tegelomlijsting kan vervangen worden door een bekleding in blauwe hardsteen. De winkelpui ter hoogte van de Volhardingstraat werd reeds (onvergund) gewijzigd. Het uitstalraam werd vervangen door een 3 ledig venster en bekleed met blauwe hardsteen. De aangevraagde materialisatie sluit hierbij aan. De wijziging werd voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg.”
Het advies van monumentenzorg wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden.
De handelsruimte wordt toegevoegd aan de woning. De gevelopbouw wordt echter niet aangepast aan deze functiewijziging wat een bevreemdend effect oplevert. Gezien de discrepantie tussen de nieuwe functie en de niet-aangepaste gevelopbouw wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Door de winkelruimte van de handelswoning in te richten als leefruimte verruimt de woonoppervlakte, wat de woonkwaliteit ten goede komt. Echter wordt opgemerkt dat het 1-slaapkamerappartement, ondanks de vergroting, nog steeds slecht een netto-vloeroppervlakte heeft van ca.58m². Hoewel een minimale oppervlakte van 60m² wordt gehanteerd voor een 1-slaapkamerappartement kan deze woning alsnog gunstig geadviseerd worden, gezien de reeds vergunde situatie als (handels)woning.
De leefruimte grenzend aan de straat heeft verdiepingshoge (etalage)ramen. Dit is niet enkel visueel atypisch bij een woonfunctie maar tevens ten nadele van het gebruiksgenot ervan.
Geadviseerd wordt om de aanvraag te weigeren.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
23 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
20 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
20 maart 2020 |
Verslag GOA |
5 maart 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.