Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019163137 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA TRANS TRADE met als contactadres Sint-Hubertusstraat 87 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Sint-Laureisstraat 108 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10sectie K nr. 1715F3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/07/1970: vergunning (18#81018) voor een verbouwing.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning met 2 slaapkamers;
- 3 bouwlagen in gesloten bebouwing onder schuin dak;
- voorgevel afgewerkt met bezetting en voorzien van een garagepoort;
- buitentrap tussen terras op 1ste verdieping en de tuin;
- kleine achterbouw aan de linkerzijde met 2 bouwlagen.
Huidige toestand
- eengezinswoning met 2 slaapkamers;
- erfgoedobject (7562) eclectische stadswoning;
- de gelijkvloerse berging maakt deel uit van de garage;
- het terras achteraan op de 1ste verdieping werd dieper uitgevoerd en dichtgemaakt;
- buitentrap tussen terras op 1ste verdieping en de tuin aan de linker perceelsgrens;
- dakkapel in de achtergevel;
- kleine achterbouw met 2 bouwlagen aan de linkerzijde;
- achteraan het perceel bevindt zich een berging;
- bepleisterde voorgevel in rode kleur, schrijnwerk in wit pvc en hout en garagepoort in wit aluminium.
Gewenste toestand
- heringerichte woning;
- vide tussen gelijkvloers en 1ste verdieping door beperkte verhoging en verbreding van de achterbouw;
- dakkapel aan de achtergevel die de kroonlijst doorbreekt;
- tuinberging/lounge;
- voorgevel blijft ongewijzigd, aangepaste achtergevel als gevolg van herinrichting woning;
- verwijderde buitentrap.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een eengezinswoning;
- slopen van de achterbouw:
- uitbreiden met een perceelbrede en dubbelhoge achterbouw.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
21 januari 2020 |
5 februari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de in- en uitsprongen mogen de kroonlijst niet onderbreken. De kroonlijst achteraan wordt onderbroken door de dakkapel;
onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfsruimte, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. Dit is niet het geval voor de nieuwe slaapkamers onder het dak.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen van een eengezinswoning. Deze woonvorm blijft behouden en is dan ook functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De even zijde van de Sint-Laureisstraat wordt in hoofdzaak gekenmerkt door aaneengesloten burgerwoningen met 3 bouwalgen onder een hellend dak. Daarachter zijn er achterbouwen en entresols aanwezig over de gelijkvloerse en eerste verdieping, perceelbreed uitgevoerd.
De aanvraag wenst ten opzichte van de laatst vergunde toestand het bouwvolume uit te breiden. Het vergunde terras met de kleine achterbouw links wordt verwijderd en vervangen door een perceelbrede, dubbelhoge achterbouw. De scheidingsmuur moet hierdoor ongeveer 1m50 worden verhoogd en verdiept.
De aangevraagde werken zijn verenigbaar met het referentiebeeld en de voorgestelde uitbreidingen zijn niet nadelig voor de panden in de omgeving.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd. Zij stellen dat de voorgestelde verbouwingen geen impact hebben op de erfgoedwaarde.
Opgemerkt wordt dat de dakkapel wordt verlaagd. Deze ingreep onderbreekt de kroonlijst en is strijdig met artikel 15 van de bouwcode. Het verlagen van de dakkapel is niet wenselijk en stedenbouwkundig niet aanvaardbaar. Dit creëert de mogelijkheid dat het achtergelegen dakterras bereikbaar wordt gemaakt. De dakkapel wordt bijgevolg uitgesloten.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De dubbelhoge ruimte op het gelijkvloers zorgt voor een toename van daglicht in de woning en versterkt het ruimte-gevoel.
De nieuwe slaapkamers onder het schilddak zijn onvoldoende hoog en daarmee ook strijdig met artikel 21 van de bouwcode. Een afwijking op dit voorschrift is voor de kamer aan de straatzijde verdedigbaar aangezien de nokhoogte 3 meter bedraagt. Met toepassing van artikel 3 is een afwijking op artikel 21 stedenbouwkundig te motiveren. Echter is er bij de kamer aan de achterzijde slechts een beperkte nokhoogte aanwezig waardoor deze ruimte niet kan dienstdoen als leefruimte en uitgesloten wordt van vergunning.
Rekening houdend met de gestelde voorwaarden, vormen de ingrepen een algemene verbetering van de woon- en leefkwaliteit van de woning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
2. de slaapkamer onder het dak aan de tuinzijde;
3. alle handelingen, wijzigingen en werken aan de dakkapel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
21 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 maart 2020 |
Verslag GOA |
5 maart 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over:
1. Eigendomsrecht: Het bezwaar dat de huidige aanvrager geen eigenaar is van het pand en bijgevolg geen rechten heeft om op het terrein te bouwen of te verbouwen.
Beoordeling: In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet, en ontslaat ze de titularis van de vergunning niet om de nodige rechten te bekomen. Een stedenbouwkundige vergunning verleent geen rechten tot het bebouwen/verbouwen van andermans eigendommen. Het bezwaar is ongegrond.
2. Erfgoedwaarde: Het bezwaar dat de aangevraagde werken de erfgoedwaarde van het gebouw aantasten.
Beoordeling: De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Zij stellen vast dat de erfgoedwaarde van het pand reeds aangetast is in de jaren 1970 en adviseren de aanvraag dan ook gunstig. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
2. de slaapkamer onder het dak aan de tuinzijde;
3. alle handelingen, wijzigingen en werken aan de dakkapel.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.