Artikel 12§ 2. van het decreet houdende de gemeentewegen stelt dat de gemeenteraad eerst een beslissing neemt over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen.
De aanvraag omvat ondermeer het aanleggen van een natuurpark. In dit toekomstig natuurpark ligt een goedgekeurde rooilijn: ‘Bouwlijnplan voor een nieuwe weg, tusschen het Laer en de Hofstraat, langs de O. L. Vrouwstraat’. De rooilijn is vastgelegd vanaf de Veltwijcklaan (vroeger Hofstraat), over Onze-Lieve-Vrouwstraat, doorkruist het toekomstig natuurpark en komt uit bij het Laar. Het plan voorziet een rooilijnbreedte van 15 meter en achteruitbouwstroken van 5 meter. Het gaat om een gemeentelijk rooilijnplan dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 december 1926. Het plan werd nooit gerealiseerd ter hoogte van het toekomstig natuurpark. Er bestaat geen intentie het rooilijnplan in de toekomst uit te voeren. Integendeel, het is in strijd met de plannen gemaakt voor het natuurpark. Daarom wordt het gedeeltelijk opgeheven zoals aangeduid op het plan 'Rooilijnenplan_Natuurpark_Prinshoeveweg_Fietssnelweg’ in bijlage.
Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen is van toepassing.
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
2 februari 2020 |
2 maart 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 februari 2020 |
5 maart 2020 |
16 |
0 |
0 |
13 |
Er werden geen bezwaren ingediend met betrekking tot de gedeeltelijke opheffing van het gemeentelijk rooilijnplan.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
Projectnummer: |
OMV_2019049910 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV PR INFRABEL met als contactadres Marcel Broodthaersplein 2 te 1060 Brussel |
Ligging van het project: |
Ekeren, zone rond spoorlijn 27A vanaf brug Kloosterstraat (KW06) tot en met het vormingsstation Antwerpen Noord (Laarse Beek - A12) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanleggen van spoorvertakking "Oude Landen" en exploiteren stockagezones |
De aanleg van spoorvertakking “Oude Landen” te Ekeren beoogt een capaciteitsverhoging van spoorlijn 27A (L27A): een dubbelsporige goederenlijn vertrekkende vanuit de Antwerpse haven op Rechteroever. Het tracé van deze lijn verloopt doorheen Ekeren, bundelt vervolgens samen ter hoogte van de Ring rond Antwerpen en buigt ter hoogte van Berchem af richting Mortsel, alwaar wordt aangesloten op spoorlijn 15 richting Lier. Doelstelling van onderhavig project is om de bestaande gelijkgrondse vertakking “Schijn” om te vormen tot een ongelijkgrondse vertakking. De geplande werken omvatten niet alleen de werken noodzakelijk om de capaciteit van de L27A te verhogen. Daarnaast zijn er ook werken die het gevolg zijn van de organisatie van de werken, het overleg met derden, het temperen van de mogelijke tijdelijke hinder en de effecten op de omgeving die kunnen voortvloeien uit de realisatie van het project en de milieueffectenrapportage. Het gaat onder andere om:
De aanvraag bevat een rooilijnplan / grafisch plan tot opheffing van een gemeenteweg met de naam ‘Rooilijnenplan_Natuurpark_Prinshoeveweg_Fietssnelweg’. Daarop staat aangeduid:
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. De gemeenteraad moet een beslissing nemen over de gedeeltelijke opheffing van het bestaand gemeentelijk rooilijnplan.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de gedeeltelijke opheffing van gemeentelijk rooilijnplan ‘Bouwlijnplan voor een nieuwe weg, tusschen het Laer en de Hofstraat, langs de O. L. Vrouwstraat’ goedgekeurd door de gemeenteraad op 10 december 1926 zoals voorgesteld op het plan 'Rooilijnenplan_Natuurpark_Prinshoeveweg_Fietssnelweg'.