Terug
Gepubliceerd op 16/03/2020

2020_CBS_02508 - Detailhandel en Horeca - Principebesluit pop-ups - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/03/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen

Verontschuldigd

Fons Duchateau, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_02508 - Detailhandel en Horeca - Principebesluit pop-ups - Goedkeuring 2020_CBS_02508 - Detailhandel en Horeca - Principebesluit pop-ups - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Pop-up ondernemingen situeren zich zowel in de horecasector als in detailhandel. Ze nemen heel diverse vormen aan (bijvoorbeeld openbaar of privaat domein, in open lucht of niet,…). In het algemeen kan men stellen dat een pop-up een onderneming is die duidelijk de intentie aangeeft producten en/of diensten te verkopen:

  • voor maximaal 120 dagen aaneensluitend;
  • op een locatie waarvan zij een vestigingseenheid heeft laten registreren of zou moeten laten registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Met deze omschrijving wordt de scope afgebakend, maar wordt geen uitspraak gedaan over het al dan niet nodig hebben van bepaalde vergunningen of toelatingen of over de goedkeuringsflow. Vanuit de dienst Ondernemen en Stadsmarketing, Detailhandel en Horeca werd er een stedelijke werkgroep pop-ups opgericht om dit verder vorm te geven. De werkgroep kwam in 2019 verschillende keren samen en bestond uit volgende diensten; Ondernemen en Stadmarketing, Maatschappelijke Veiligheid, Stadsontwikkeling en Stadsbeheer.

De werkgroep pop-ups bakende enkele principes rond pop-ups af. Deze principes zijn een aanzet voor het verdere pop-up beleid binnen de stad Antwerpen:

  • een pop-up is geen evenement. Een pop-up is een onderneming. Dit impliceert dat zij aan alle zelfde regels als een andere onderneming moet voldoen;
  • een pop-up wordt aangevraagd via een procedure en flow die ter beschikking zal worden gesteld via het ondernemersportaal van de stad Antwerpen;  
  • de stad Antwerpen kiest voor spreiding van horeca pop-ups en kan locaties vastleggen waar het wenselijk is dat pop-up ondernemingen in open lucht en op openbaar domein zich vestigen;
  • de stad Antwerpen werkt via Ondernemen Volgens Minder Regels een duidelijk beleid rond pop-ups uit, zowel op openbaar domein als in open lucht en ook op privaat domein en in private panden;
  • de stad Antwerpen werkt aan eenduidige regels rond pop-ups in stedelijk vastgoed;
  • een pop-up ondernemer die zich situeert binnen de horecasector (zoals zomerbars en winterbars) ondertekent een engagementsverklaring bij de stad Antwerpen. Deze engagementsverklaring heeft tot doel om op voorhand afspraken te maken tussen de stad Antwerpen en de ondernemer. Het geeft duidelijkheid voor de ondernemer wat hij moet doen en zorgt daarnaast voor een gelijkheidsprincipe tussen de verschillende horeca pop-ups.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord stad Antwerpen 2019 – 2024 geeft aan dat er rond pop-ups een beleid moet worden uitgewerkt.

In verschillende sectoren is het aanbod aan pop-up ondernemingen de laatste jaren gegroeid. Hierin liggen kansen om een vernieuwend aanbod naar de stad Antwerpen brengen, maar ook uitdagingen zoals enerzijds een gelijk speelveld met gevestigde zaken, een snel, helder en eenvoudig vestigingsproces voor alle ondernemers en anderzijds voldoende aandacht bij de ondernemers voor openbare orde, leefkwaliteit van de woonomgeving en het voldoen aan de regels.

Op 22 november 2019 (jaarnummer 9601) gaf het college de opdracht aan de afdeling detailhandel en horeca om het pop-up beleid in samenwerking met het ‘ketenproces Ondernemen Volgens Minder Regels’ uit te werken.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS01 - Middenstand en toerisme
2LWS0103 - Reguliere werking middenstand
2LWS010301 - Ruimtelijk beleid retail, detailhandel en horeca (incl. retailclusters, ruimtelijke economie, kwalitatieve winkelstraten en comm. mix)
6 - Lerende en werkende stad
2LWS01 - Middenstand en toerisme
2LWS0103 - Reguliere werking middenstand
2LWS010302 - Ondersteuning retail en horeca

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de volgende principes van de werkgroep pop-ups goed als aanzet voor het verder uitwerken van het pop-up beleid:

  • een pop-up is geen evenement;
  • een pop-up wordt aangevraagd via een procedure en flow die ter beschikking zal worden gesteld via het ondernemersportaal van de stad Antwerpen;  
  • de stad Antwerpen kiest voor spreiding van horeca pop-ups en kan locaties vastleggen waar het wenselijk is dat pop-up ondernemingen in open lucht en op openbaar domein zich vestigen;
  • de stad Antwerpen werkt via Ondernemen Volgens Minder Regels een duidelijk beleid rond pop-ups uit;
  • de stad Antwerpen werkt aan eenduidige regels rond pop-ups in stedelijk vastgoed;
  • een pop-up ondernemer die zich situeert binnen de horecasector ondertekent bijgevoegde engagementsverklaring bij de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de engagementsverklaring goed voor pop-ups binnen de horecasector.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Wie Wat Omschrijving
Werkgroep pop-ups Procedure aanvraag pop-ups   Uitwerken van de procedure flow op het ondernemersportaal; www.ondernemeninantwerpen.be 
Werkgroep pop-ups Pop-up beleid Uitwerken van duidelijk regels voor pop-ups in samenspraak met het project Ondernemen Volgens Minder Regels

Bijlagen

  • Engagementsverklaring_def.docx