Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020043977 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA POP-MEDIA met als contactadres Hermesstraat 8A te 1930 Zaventem |
Ligging van het project: |
Meir 76-80 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 3sectie C nr. 320E |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen steigerdoek |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/12/2003: vergunning (20032092) voor het heropbouwen van de stadsfeestzaal, bouwen van een winkelcentrum, aanpassen van parking van Inno en het verbouwen van bestaande appartementen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- voorbouw met een gevelbreedte van negentien traveeën, vijf bouwlagen onder een mansardedak;
- parement uit witte natuursteen.
Huidige toestand
- bescherming (ID: 5544) van Stadsfeestzaal als monument.
Gewenste toestand
- reclame op steigerdoek gedurende de periode van restauratie van 7 schouwen:
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van steigerdoek voor het monument Stadsfeestzaal.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
30 april 2020 |
5 juni 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
30 april 2020 |
27 mei 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r), artikel 2: zone voor wonen - (wo2), artikel 5: zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5), artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
artikel 32 Niet-zaakgebonden publiciteit:
§5, 2° De aanvraag bevat geen informatie over de weergave op het zeildoek. Er kan niet worden nagegaan of de aanvraag voldoet aan de voorschriften en minimaal 1/3 van de oppervlakte van de steigerdoek voorzien wordt van een fotosimulatie van de nieuwe toestand;
§5, 3° de duur van de werken wordt niet vermeld.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het plaatsen van een (tijdelijk) publicitair steigerdoek tijdens werken aan de schouwen op het dak. Hiertoe worden verschillende stellingen geplaatst voor de gevel. De functie van het pand wijzigt niet door de aanvraag, waardoor het pand functioneel inpasbaar blijft.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het gebouw is gelegen in een gebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed.
In artikel 32 van de bouwcode zijn bepalingen opgenomen voor het voorzien van publiciteit op steigerdoeken bij gebouwen in CHE-gebied. Het is niet duidelijk of de aanvraag (weergave van de publiciteit en duur van de werken) hieraan voldoet.
De Stadsfeestzaal is ook beschermd als monument. Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed is voorwaardelijk gunstig en kan als volgt worden samengevat:
“Het Agentschap Onroerend erfgoed heeft een afwegingskader Publiciteit in en aan beschermd erfgoed opgemaakt. Dit afwegingskader maakt duidelijk met welke principes men rekening moet houden bij het aanbrengen van publiciteit in en aan beschermd erfgoed. Een aparte vorm van publiciteitsnoden zijn publicitaire werfdoeken en -afsluitingen. De publiciteit op werfstellingen kan, maar moet beperkt blijven tot max 30% van de oppervlakte van het werfdoek. Hierbij wordt wel aanbevolen om de rest van het werfzeil te bedrukken met info over het gebouw bv. een doorsnede, een gevelaanzicht, … .
De restauratie van de schouwen mag uitgevoerd worden zoals voorzien in de aanvraag.
Als de publiciteit beperkt blijft tot 30% van de oppervlakte van het werfdoek, doen de gevraagde
handelingen geen afbreuk aan de bescherming. Als ze niet aan de voorwaarden voldoen, dan is ons advies ongunstig.”
Bovenstaande voorwaarden zullen worden opgenomen bij het verlenen van de vergunning.
De dienst monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen het plaatsen van het steigerdoek voor de duur van de werkzaamheden.
De publiciteit kan enkel worden geplaatst in functie van gevelwerken. De duurtijd van de gevelwerken wordt niet vermeld in de aanvraag. Rekening houdende met de aard van de restauratiewerken, wordt de duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek beperkt tot 3 maanden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Publiciteit mag geen hinder veroorzaken voor de omgeving, de ruimtelijke kwaliteit mag niet in het gedrang komen. Om lichthinder te beperken voor onder meer de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de publiciteit op het steigerdoek mag maximaal 30% van de volledige oppervlakte van het doek beslaan, conform het advies van Onroerend Erfgoed. De rest van het werfzeil moet worden bedrukt met info over het gebouw bv. een doorsnede, een gevelaanzicht, …;
2. de duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek wordt beperkt tot 3 maanden;
3. om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 april 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
30 april 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
29 juli 2020 |
Verslag GOA |
12 juni 2020 |
naam GOA |
Katrine Leemans |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de publiciteit op het steigerdoek mag maximaal 30% van de volledige oppervlakte van het doek beslaan, conform het advies van Onroerend Erfgoed. De rest van het werfzeil moet worden bedrukt met info over het gebouw bv. een doorsnede, een gevelaanzicht, …;
2. de duurtijd voor het hangen van het reclamedragend steigerdoek wordt beperkt tot 3 maanden;
3. om lichthinder te beperken voor de omwonenden mag het reclamedragend steigerdoek enkel verlicht worden tussen 7u en 9u en van 17u tot 23u en mag de verlichting enkel op het doek zelf gericht zijn.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.