Terug
Gepubliceerd op 23/07/2020

2020_CBS_06111 - Omgevingsvergunning - OMV_2020059444. Markt 20. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06111 - Omgevingsvergunning - OMV_2020059444. Markt 20. District Ekeren - Goedkeuring 2020_CBS_06111 - Omgevingsvergunning - OMV_2020059444. Markt 20. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020059444

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eric Swinnen met als adres Markt 20 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Markt 20 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nrs. 565Z, 565B2 en 565A2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een zolder tot een dakterras

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/03/2014: vergunning (2014260) voor het wijzigen van het dakbedekkingsmateriaal van een hellend dak aan de straatzijde;

-          07/09/2012: vergunning (20124885) voor het verbouwen van een eengezinswoning met zwembad;

-          11/02/2011: vergunning (20107324) voor het verbouwen van een eengezinswoning;

-          17/09/2010: weigering (20104514) voor het verbouwen van een eengezinswoning;

-          11/04/2001: vergunning (2001390) voor het verbouwen en het wijzigen van de bestemming van een administratief gebouw naar een particuliere woning.

Vergunde/vergund geachte toestand en huidige toestand

-          vaststelling (ID: 102381) van Gemeentehuis van Ekeren als bouwkundig erfgoed;

-          functie:

  • eengezinswoning, gelegen aan de Markt, nummer 20;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder zadeldak;
  • het hoofdvolume heeft een bouwdiepte van circa 10 m;
  • de beperkte volume-aanbouw achteraan bestaat eveneens uit drie bouwlagen onder hellend dak en heeft een bouwdiepte van circa 4,80 m;
  • onder het hellende dak van de aanbouw is er een niet toegankelijke zolder;

Gewenste toestand

-          functie ongewijzigd maar met binnentrap tussen 2de en 3de verdieping en een dakterras op 3de verdieping, in de dakzone van de aanbouw.

Inhoud van de aanvraag

-          toevoegen van een dakterras (circa 27 m²) op de 3de verdieping van de aanbouw, in de dakzone, door het maken van een uitsparing in dit dak;

-          opening maken in de achtergevel voor de toegang naar het dakterras;

-          voorzien van een binnentrap tussen 2de en 3de verdieping;

-          voorzien van een balustrade rondom rond het terras met een hoogte van 1,20 m, vanaf niveau terrasafwerking.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

25 mei 2020

3 juli 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-3A Hagelkruis en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 12 mei 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone b voor woningen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend  punt:

  • artikel 21 – minimale hoogte van ruimten: het sas naar het terras heeft een vrije hoogte van slechts 2 m en niet de voorgeschreven minimale 2,20 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een afwijking inzake de vereiste vrije plafondhoogte van ruimtes, die in dit geval voor het toegangssas minimaal 2,20 m bedraagt; de voorziene hoogte is echter beperkt tot 2 m. Gelet echter op het feit dat het hier een doorgangsruimte betreft, beperkt in oppervlakte, en de te verwachten tijd die hier wordt gespendeerd kort tot zeer kort zal zijn en het een eerder beperkte onregelmatigheid betreft, waarbij een volwassen persoon zonder meer ongehinderd de ruimte kan gebruiken, wordt dan ook geadviseerd betreffende zonder meer als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt louter een beperkte verbouwing van een vergunde eengezinswoning en gelet op de overeenstemming van laatstgenoemde functie met de specifieke bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Bijzonder Plan van Aanleg, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag beoogt de omvorming van een deel van de dakzone van een achterbouw tot dakterras en dit door het voorzien van een gedeeltelijke uitsnijding in de helling daarvan. Deze aanpassing heeft volumetrisch nauwelijks impact en is nagenoeg niet zichtbaar vanuit de aanpalende panden. Bovendien zorgt de teruggetrokken plaatsing van het terras voor voldoende afstand tot de naburige percelen waardoor geen nadelige inkijk te verwachten is en voldaan wordt aan de principes inzake privacy. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande materialisatie wordt nagenoeg niet aangepast: de te behouden dakdelen zijn nog steeds in zink uitgevoerd en het enige nieuwe onderdeel, de toegangsdeur, wordt in hetzelfde wit geschilderde houten schrijnwerk voorzien als de rest. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

Aangezien het pand in kwestie opgenomen is op de inventaris van het cultureel erfgoed werd in het kader van de procedure advies ingewonnen bij de dienst monumentenzorg. Hierin wordt geoordeeld dat, ondanks het behoud van de opstanden en een deel van het dakvlak, het verwijderen van het grootste deel van het licht hellende dak (waarvan wordt vermoed dat het deel uitmaakt van de oorspronkelijke bouwfase) te ruime afbreuk doet aan de cultuurhistorische erfgoedwaarde van het gebouw, waardoor het erfgoedkenmerk – door intrinsiek materiaalverlies – verloren gaat. Het advies in deze is dan ook zonder meer ongunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ontbreken van een gunstig advies vanwege de dienst monumentenzorg.


Standpunt college

Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. In het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning te weigeren. Dit advies is gebaseerd op een ongunstig advies van de dienst monumentenzorg.

In de aanvraag wordt een deel van de dakzone van een achterbouw omgevormd tot een dakterras door het voorzien van een gedeeltelijke uitsnijding in de helling daarvan. Volgens de dienst monumentenzorg doet het verwijderen van een deel van het zadeldak afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand. Zoals de dienst monumentenzorg echter zelf al aangeeft in haar advies, blijven de opstanden en een deel van het dakvlak behouden, waardoor dit genuanceerd dient te worden.

Bovendien zorgt het dakterras voor een verhoging van de woonkwaliteit aangezien er een directe verbinding wordt gecreëerd met de leefruimtes op de eerste verdieping.

Daarnaast heeft de plaatsing van het dakterras, zoals de gemeentelijke omgevingsambtenaar ook terecht aangeeft in zijn verslag, volumetrisch nauwelijks impact en is deze nagenoeg niet zichtbaar vanuit de aanpalende panden. Bovendien zorgt de teruggetrokken plaatsing van het terras voor voldoende afstand tot de naburige percelen waardoor geen nadelige inkijk te verwachten is en voldaan wordt aan de principes inzake privacy.

Het college is bijgevolg van mening dat in dit geval het aangevraagde dakterras vergund kan worden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 mei 2020

Volledig en ontvankelijk

25 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 juli 2020

Verslag GOA

6 juli 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.