Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020056491 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA 3M VASTGOED met als adres Gustaaf De Smetlaan 5 te 9831 Deurle |
Ligging van het project: | Blancefloerlaan 63 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 13 sectie N nr. 799E3 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie en opsplitsing handelspand en wijzigen van de pui |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/04/2012: weigering (20122386) voor een open eilandterras op de parkeerstrook;
- 23/03/2012: toelating (20122387) voor een open gevelterras op het voetpad;
- 04/05/1973: vergunning (18#81504) voor een verbouwing;
- 22/12/1961: machtiging (25#49306) voor het exploiteren van een koffiehuis waar gedanst wordt;
- 23/11/1962: toelating (18#44561) voor een verbouwing;
- 03/06/1960: toelating (18#40957) voor het bouwen van een flatgebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- appartementsgebouw met reca en vergaderzalen op het gelijkvloers;
- gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- appartementsgebouw met reca en praktijkruimte voor een vrij beroep op het gelijkvloers;
- gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- appartementsgebouw met reca en praktijkruimte voor een vrij beroep op het gelijkvloers;
- gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- het opsplitsen van de functie reca op het gelijkvloers in reca en vrij beroep;
- het regulariseren van de gewijzigde gevelindeling en gevelafwerking van de pui;
- het plaatsen van zaakgebonden gevelreclame.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 29 mei 2020 | 24 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 28 mei 2020 | 15 juni 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 28 mei 2020 | 15 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 28 mei 2020 | 15 juni 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 28 mei 2020 | 17 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het voorwerp van de aanvraag betreft de regularisatie van de benedenverdieping van het pand. In de laatst vergunde plannen van 1973 was de volledige benedenverdieping een café-restaurant met bijhorende vergaderzalen. In de loop der jaren is dit opgesplitst in 2 afzonderlijke ruimtes. Het linker- en achterliggende deel is nog steeds een café. Het rechterdeel is momenteel een praktijkruimte waarin een osteopaat gevestigd is. Beide functies kunnen beschouwd worden als woonondersteunende functies en zijn functioneel verenigbaar met het woongebied waarin het gebouw is gelegen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het volume van het pand blijft ongewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde toestand.
Visueel-vormelijke elementen
De oorspronkelijke gevel van het gebouw werd zo ontworpen dat de gelijkvloerse commerciële pui werd omrand door gevelmetselwerk tot op het maaiveld, met tussenliggende penanten in beton. Doorheen de jaren werden veranderingswerken aangebracht aan de commerciële pui waarbij delen van het metselwerk werden geschilderd of ingepakt met een houten bekleding. Door de linkse penant te bekleden met hout en de rechtse penant en het metselwerk tussen de pui en het schrijnwerk van de eerste verdieping te schilderen in een grijze en bruine kleur is de omranding van de commerciële pui verloren gegaan. De gevel heeft daardoor zijn samenhang verloren waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 6 van de bouwcode.
Als voorwaarde wordt opgelegd dat het metselwerk opnieuw zichtbaar moet gemaakt worden en ontdaan moet worden van de grijze en bruine verf. Hierdoor wordt de omranding van de commerciële pui herstelt. Op die manier wordt er ook opnieuw aangesloten op de architectuur van de bovenliggende verdiepingen. Dit harmonieuzer gevelbeeld zorgt eveneens voor een verbetering van het algemene straatbeeld.
De “achtergevel” is in principe een straatgevel. In functie van een levendige plint stelt de bouwcode dat de verblijfsruimte van een recazaak aan de gevel moet gelegen zijn. Dit is niet het geval. Echter grenst de betreffende gevel aan een doodlopende straat waarop de achtergevels van de panden langs de Blancefloerlaan, Waterhoenlaan en Hanegraefstraat uitgeven. Al deze achtergevels bestaan uit garagepoorten en poorten voor de toelevering van de handelszaken langs de Blancefloerlaan en Waterhoenlaan. Om die reden kan een afwijking worden toegestaan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode.
Omwille van eenzelfde motivering kan ook geoordeeld worden dat het voorzien van 2 toegangspoorten in de achtergevel aanvaardbaar is, ondanks deze gevel slechts 15 meter is, waardoor er volgens de bouwcode in principe slechts 1 poort mag voorzien worden.
De aanvraag voorziet zowel zaak-gebonden publiciteit in het gevelvlak als verticaal op de gevel (banier). Het is niet duidelijk of de zaak-gebonden publiciteit in het gevelvlak voldoet aan artikel 33 van de bouwcode. Daarom wordt in de voorwaarden van de vergunning opgenomen om hieraan te voldoen. De breedte van de banier is 70 cm. Dit mag maximaal 60 cm zijn. Ook dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De insprong ter hoogte van de toegang tot het café en de bovenliggende appartementen heeft een diepte van meer dan 2 meter. Insprongen kunnen een nadelige invloed hebben op de openbare ruimte, daarom zijn ze best niet te diep, zeker niet als ze smal zijn. De insprong uit de aanvraag is dieper dan de helft van de breedte. Als voorwaarde wordt opgelegd dat de insprong, conform artikel 14 van de bouwcode, moet worden voorzien van een hek of rolluik dewelke ’s nachts kan gesloten worden.
De toegang tot de afvalberging en de toegang tot het mindervaliden toilet komen rechtstreek uit in de verbruiksruimte van het café. Om hinderaspecten tegen te gaan en om privacy redenen is het aan te bevelen een afscheiding te voorzien zonder in te boeten op de bepalingen uit de verordening toegankelijkheid.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. In de laatst vergunde toestand is er een café (horeca) op het gelijkvloers. Het gelijkvloers wordt opgesplitst. Een groot deel blijft dezelfde functie behouden. In een ander deel is een praktijkruimte van een osteopaat. De bovenliggende appartementen maken geen deel uit van de aanvraag.
Voor een kinesistenpraktijk/osteopaat op deze locatie wordt de parkeernorm uit crow (sterk stedelijk) van 1,25 parkeerplaatsen per behandelkamer gehanteerd. Aangezien er 1 behandelkamer wordt voorzien, levert dit een parkeerbehoefte op van 1.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
Het plan voorziet niet in het aantal te realiseren plaatsen. Er dient gezocht naar een oplossing op eigen terrein. Deze autostalplaats kan achteraan voorzien worden, ter hoogte van de berging waar reeds twee garagepoorten aanwezig zijn. Dit wordt opgenomen als voorwaarde in de vergunning.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het geschilderde metselwerk op de rechtse penant en tussen de commerciële pui en het schrijnwerk van de eerste verdieping te ontdoen van de grijze en bruine verf, zoals aangeduid op plan “aangepast_BA_Blancefloerlaan 63_ Antwerpen_G_N_voorgevel_grijswaarde.pdf”;
3. de linkse penant te ontdoen van de houten bekleding zodat de originele baksteen opnieuw zichtbaar wordt en deze penant eenzelfde uitzicht heeft als de uiterst rechtse, zoals aangeduid op plan “aangepast_BA_Blancefloerlaan 63_ Antwerpen_G_N_voorgevel_grijswaarde.pdf”;
4. een garageplaats te voorzien in de berging achteraan het perceel;
5. de insprong ter hoogte van het café en de toegang tot de bovenliggende appartementen te voorzien van een openmazig hek of rolluik dewelke ’s nachts kan afgesloten worden;
6. de banier met zaakgebonden publiciteit te beperken tot een grootte van 250 cm x 60 cm;
7. de zaakgebonden publiciteit in het gevelvlak uit te voeren conform artikel 33 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 28 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 juli 2020 |
Verslag GOA | 9 juli 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het geschilderde metselwerk op de rechtse penant en tussen de commerciële pui en het schrijnwerk van de eerste verdieping te ontdoen van de grijze en bruine verf, zoals aangeduid op plan “aangepast_BA_Blancefloerlaan 63_ Antwerpen_G_N_voorgevel_grijswaarde.pdf”;
3. de linkse penant te ontdoen van de houten bekleding zodat de originele baksteen opnieuw zichtbaar wordt en deze penant eenzelfde uitzicht heeft als de uiterst rechtse, zoals aangeduid op plan “aangepast_BA_Blancefloerlaan 63_ Antwerpen_G_N_voorgevel_grijswaarde.pdf”;
4. een garageplaats te voorzien in de berging achteraan het perceel;
5. de insprong ter hoogte van het café en de toegang tot de bovenliggende appartementen te voorzien van een openmazig hek of rolluik dewelke ’s nachts kan afgesloten worden;
6. de banier met zaakgebonden publiciteit te beperken tot een grootte van 250 cm x 60 cm;
7. de zaakgebonden publiciteit in het gevelvlak uit te voeren conform artikel 33 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.