Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020058465 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Charlotte Rommens met als contactadres Sint-Bernardsesteenweg 1198A te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Sint-Bernardsesteenweg 1198A te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 38 sectie B nrs. 634V2, 634B3 en 635V |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning naar een tweewoonst |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/01/2011: vergunning door deputatie (20103323) voor het bouwen van een rijwoning en een bestemmingswijziging van opslagruimte naar woning.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- eengezinswoning van 1 bouwlaag onder plat dak in binnengebied en een NVO van circa 390 m²;
- gevels in hout en een witte bepleistering met houten buitenschrijnwerk.
Huidige toestand
- eengezinswoning van 1 bouwlaag onder plat dak in binnengebied;
- berging ter hoogte van de binnentuin gevel oost;
- aangepast buitenschrijnwerk ter hoogte van de zuid-, noord- en westgevel;
- gevels in hout en een grijze bepleistering met zwart aluminium buitenschrijnwerk.
Gewenste toestand
- tweewoonst van 1 bouwlaag onder plat dak in binnengebied;
- woning 1 toegankelijk via inkom Sint-Bernardsesteenweg;
- woning 2 toegankelijk via inkom Krijgsbaan;
- gevels in hout en een grijze bepleistering met zwart aluminium buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- opsplitsen van een eengezinswoning met een NVO van circa 390 m²;
- voorzien van een tweewoonst;
- regulariseren van een berging en buitenschrijnwerk.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 29 mei 2020 | 23 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 29 mei 2020 | 26 juni 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 29 mei 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 29 mei 2020 | 15 juni 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er wordt wel opgemerkt dat de voortuinstrook gelegen aan de Sint-Bernardsesteenweg volledig wordt verhard met kiezels. Wat strijdig is met artikel 27 van de bouwcode. Het volledig verharden van deze voortuinstrook is niet wenselijk. De voortuin wordt beschouwd als een volwaardig deel van de tuin omwille van een aantal redenen. Een groene voortuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding verminderd. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt. Gelet op de grootte van de voortuinstrook en de ligging in een gesloten bouwblok, kan een beperkte verharding in functie van parkeren worden toegestaan. De overige zone dient aangelegd te worden met groen in volle grond. Om een afgewerkte straatwand te realiseren moet het perceel afgesloten worden met een transparante afsluiting en binnenwaarts draaiende poort in de vorm van een hekwerk of gelijkaardig. De binnenwaarts draaiende poort heeft een maximale breedte van 3,0 meter en een hoogte van maximaal 2,6 meter. Deze poort met afsluiting moet zich bevinden op de voorgevelbouwlijn en rekening houden met de voorwaarden opgelegd in het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap wegen en verkeer.
Functionele inpasbaarheid
De Sint- Bernardsesteenweg wordt gekenmerkt door eengezinswoningen en meergezinswoningen in gesloten bebouwing. Het perceel van de aanvraag betreft een achterliggende bebouwing, dat vergund werd met één woonentiteit. De aanvraag voorziet het opdelen van een niet te beschermen eengezinswoning tot een meergezinswoning met 2 woonentiteiten. Betreffend perceel is gelegen in woongebied en past stedenbouwkundig binnen deze bestemmingszone en is bijgevolg vatbaar voor vergunning.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het programma zoals voorgesteld. De oorspronkelijk vergunde eengezinswoning betreft een zeer ruime woning met een netto vloeroppervlakte van circa 390m². Na het opsplitsen van deze eengezinswoning blijven er 2 grootte appartementen over van 100m² en 290m² netto vloeroppervlakte. De beoogde wijziging heeft voor het overige geen impact op de schaal en de bouwdichtheid en is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Mits de gestelde voorwaarde van vergroening van de voortuinstrook gelegen aan de Sint- Bernardsesteenweg is het voorstel bijgevolg ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels zijn beperkt gewijzigd ten opzichte van de vergunde toestand. De voorgestelde materialisatie van zwart aluminium buitenschrijnwerk is aanvaardbaar gezien de stedelijke context van het gebouw. Daarnaast werden een aantal raampartijen beperkt gewijzigd of niet uitgevoerd. De verblijfsruimte hebben ondanks deze wijzigingen voldoende toegang tot rechtstreeks lucht en licht.
Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorwaardelijk gunstige adviezen van het Agentschap wegen en verkeer en de brandweer worden integraal opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woningen aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
“De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De woning wordt opgesplitst in 2 wooneenheden. Voor de bijkomende woning is er een parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats.”
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
“Voor de woning die een voordeur krijgt aan de Krijgsbaan is er op eigen terrein een parkeerruimte voorzien via de Krijgsbaan te bereiken. Voor de woning aan de Sint- Bernardsesteenweg ligt de voordeur ver van de straat. In de inham naar de woning toe is er voldoende plaats om een wagen te zetten en er nog langs te kunnen naar de voordeur (te voet of met een fiets).”
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit aantal is toereikend. |
Fietsvoorziening:
“De ene woning wordt voorzien van 1 slaapkamer. De andere woning van 4 slaapkamers. Voor woning 1 zijn 2 fietsstalplaatsen nodig. Voor woning 2 zijn er 5 stalplaatsen nodig. Woning 2 heeft een grote fietsenberging. Woning 1 heeft geen fietsenberging.”
In de voorwaarde van vergunning wordt opgenomen dat er voor woning 1 een overdekte afsluitbare plaats voor 2 fietsparkeerplaatsen moet voorzien worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van het agentschap Wegen en Verkeer zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
3. voor het één-slaapkamerappartement moet er een overdekte afsluitbare plaats voor 2 fietsparkeerplaatsen voorzien worden;
4. De voortuinstrook gelegen aan de Sint-Bernardsesteenweg moet gedeeltelijk onthard worden zoals aangeduid op AANGEPAST_IN_ROOD_BA_tweewoonst_I_N_1_inplanting.
5. Om een afgewerkte straatwand te realiseren moet het perceel afgesloten worden met een transparante afsluiting en binnenwaarts draaiende poort in de vorm van een hekwerk of gelijkaardig. De binnenwaarts draaiende poort heeft een maximale breedte van 3,0 meter en een hoogte van maximaal 2,6 meter. Deze poort met afsluiting moet zich bevinden op de voorgevelbouwlijn;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 8 mei 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 29 mei 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 28 juli 2020 |
Verslag GOA | 9 juli 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van het agentschap Wegen en Verkeer zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
3. voor het één-slaapkamerappartement moet er een overdekte afsluitbare plaats voor 2 fietsparkeerplaatsen voorzien worden;
4. De voortuinstrook gelegen aan de Sint-Bernardsesteenweg moet gedeeltelijk onthard worden zoals aangeduid op AANGEPAST_IN_ROOD_BA_tweewoonst_I_N_1_inplanting.
5. Om een afgewerkte straatwand te realiseren moet het perceel afgesloten worden met een transparante afsluiting en binnenwaarts draaiende poort in de vorm van een hekwerk of gelijkaardig. De binnenwaarts draaiende poort heeft een maximale breedte van 3,0 meter en een hoogte van maximaal 2,6 meter. Deze poort met afsluiting moet zich bevinden op de voorgevelbouwlijn;
6. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.