Het college keurde op 28 mei 2014 (jaarnummer 5736) de parkeervisie Scheldekaaien en Gedempte Zuiderdokken goed. In deze parkeervisie werden er naast de goedkeuring van de Zuiderdokken, ook twee nieuwe parkeervoorzieningen voorzien in het zuiden en het noorden van de Scheldekaaien. De Parking Kaaien Noord bevindt zich in de zoekzone tussen het Loodswezen en het Noorderterras. De Parking Kaaien Zuid bevindt zich in de zoekzone tussen het Steenplein en de busparking. Verder werd beslist om een standstill principe te hanteren voor het aantal parkeerplaatsen op en rond de kaaien.
De laatste jaren zijn met de heraanleg van de Scheldekaaien en met de start van de heraanleg van de Zuiderdokken de eerste bouwstenen gelegd om deze parkeervisie te realiseren. Tegelijk zijn er ook stadsontwikkelingen gestart met nieuwe of aangepaste programma’s (het Steen, Loodswezen, Tolhuis, Hangar 26/27, Nieuw Zuid, enzovoort) en de daarbij horende parkeervraag volgens de nieuwe bouwcode. Tenslotte zijn er door MPA ook een aantal haalbaarheidsonderzoeken en studies uitgevoerd naar nieuwe parkeermogelijkheden op en rond de kaaien ter hoogte van Noorder- en Zuiderterras. Uit deze studies en de voormelde lopende projecten kan het parking programma concreter ingevuld worden met betrekking tot de verschillende zoekzones.
Het concreet uitwerken van de technische, juridische en financiële haalbaarheid van de parkings is nodig in het kader van de heraanleg van enkele kaaizones die in deze bestuursperiode 2020-2025 wordt beoogd. Zo staat de heraanleg van de kaaizone Centraal deel noord gepland vanaf 2022 en deze van Loodswezen vanaf 2023. Ook voor de verdere kaaimuurstabilisatiewerken door De Vlaamse Waterweg nv in de zone Sint-Andries en Zuid en Centraal deel zuid is duidelijkheid omtrent locatie van parkings noodzakelijk.
Loodswezen en Noorderterras
De maaiveld parking aan het Noorderterras, het privaat bestemmingsparkeren rond het Loodswezen en de Zeeuwse Koornmarkt zijn momenteel al verdwenen in functie van de stabilisatie van de kaaimuren. Hierdoor zijn er in dit gebied 579 publieke parkeerplaatsen en 150 bestemmingsplaatsen verdwenen. Om dit op te vangen, werd er in 2020 een haalbaarheidsstudie uitgevoerd door Abscis-architecten in opdracht van MPA, waaruit een ondergrondse parking van 699pp met ondergrondse fietsenstalling als voorkeursscenario naar voren is gekomen. Een deel van deze parking zou tevens gebruikt kunnen worden voor de toekomstige invulling van het Loodswezen. Het aandeel buurtparkeren zal verder onderzocht worden rekening houdend met de noden van de buurt.
Kaaien Centraal
Met de toekomstige heraanleg van het Steenplein zullen er 35 bestaande parkeerplaatsen bovengronds plaats maken voor het centrale plein aan de kop van de Suikerrui. Begin 2020 werd er in opdracht van AG Vespa, in het kader van de heraanleg van de Scheldekaaien, door Tractebel een haalbaarheidsstudie uitgevoerd rond een ongelijkvloerse kruising van langzaam verkeer en autoverkeer ter hoogte van het Steenplein, dit naar aanleiding van resolutie 157 van het stedelijk bestuursakkoord 2019-2024. Uit deze studie blijkt dat bij een verdiepte kaaiweg er de technische mogelijkheid en opportuniteit ontstaat om circa 300 extra autoparkeerplaatsen te creëren onder deze verdiepte kaaiweg. Deze 300 bijkomende parkeerplaatsen kunnen mee ingezet worden om het aantal verdwenen parkeerplaatsen elders op het centraal en zuidelijk deel van de kaaien te compenseren. Bijkomend kan een ondergrondse fietsenstalling ook onderzocht worden.
Kaaizone Sint-Andries en Zuid
Een groot deel van de parkeerplaatsen op de kaaien ter hoogte van Sint-Andries en Zuid zijn vandaag niet meer aanwezig door de heraanleg van de Scheldekaaien en de lopende werf voor de kaaimuurstabilisatie. Van de 2.350 gratis parkeerplaatsen in 2013 vanaf Van der Sweepstraat tot aan Steenplein zijn er vandaag nog 1.199 plekken ter beschikking. Maar ook hier zullen de komende jaren werven starten. Om dit te compenseren, wordt het aandeel in het noordelijk en zuidelijk deel opgetrokken, dichter bij het hoofdwegennet. Tegelijk werd er in opdracht van MPA in 2018 een haalbaarheidsstudie voor een ondergrondse parking in de omgeving van het Zuiderterras uitgevoerd door Abscis-Architecten. Hieruit komt een ondergrondse parking met capaciteit van 360pp naar voren als voorkeursscenario, in de zone net ten zuiden van het Zuiderterras. Omdat er in deze omgeving vooral een parkeerprobleem heerst voor de bewoners van de binnenstad en de aangrenzende wijk Sint-Andries in het bijzonder, wordt er voorgesteld om deze nieuwe parking geheel in te zetten als buurtparking (deeltijdse en voltijdse abonnementen).
Het college keurde op 9 juli 2010 (jaarnummer 8556) het definitieve ontwerp van het Masterplan Scheldekaaien goed.
Het college keurde op 28 mei 2014 (jaarnummer 5736) de parkeervisie Scheldekaaien en Gedempte Zuiderdokken goed. Het college bekrachtigde daarmee om parkeervoorzieningen ten noorden en ten zuiden van het Steenplein te realiseren. De Parking Kaaien Noord bevindt zich volgens dat besluit in de zoekzone tussen het Loodswezen en het Noorderterras. De Parking Kaaien Zuid bevindt zich in de zoekzone tussen het Steenplein en de busparking en houdt rekening met de realisatie van een stedelijk plein, de restauratie van hangar 20-21 en een gepaste aanpak voor de archeologische resten in deze zone.
Het college besliste op 20 maart 2015 (jaarnummer 2298) principieel goed te keuren dat de inrichting van het Steen als toeristisch onthaalcentrum en cruiseterminal verder wordt onderzocht. Het college gaf opdracht aan AG VESPA en de Ondernemen en Stadsmarketing om in het kader van de heraanleg van de Scheldekaaien samen met De Vlaamse Waterweg nv (voorheen Waterwegen en Zeekanaal NV) een mogelijke verplaatsing van de zeecruiseterminal en pontons voor riviercruises te onderzoeken door middel van een gezamenlijke studie en masterplan 'zee- en riviercruises'. Het college gaf tevens opdracht om de oversteekbaarheid van de kaaien ter hoogte van de Suikerrui te onderzoeken.
De gemeenteraad keurde op 21 september 2015 (jaarnummer 451) het “Ruimtelijk kader Loodswezen” goed.
Het college keurde op 4 december 2015 (jaarnummer 10051) het definitief ontwerp voor het deelgebied Sint-Andries en Zuid goed.
Het college keurde op 22 april 2016 (jaarnummer 3180) de krachtlijnen voor het “Ruimtelijk Kader Centraal Deel Scheldekaaien” goed.
Het college keurt het hierboven vermelde parkingplan in kader van de heraanleg van de Scheldekaaien goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Opdracht |
MPA en AG VESPA | Doorstart technische, financiële en juridische haalbaarheid parking Loodswezen voor circa 600 à 700 parkeerplaatsen, in afstemming met de ontwikkeling van de Loodswezensite. |
MPA | Doorstart technische, financiële en juridische haalbaarheid parking Sint Andries voor circa 360 parkeerplaatsen en circa 220 fietsparkeerplaatsen als buurtparking. |