Terug
Gepubliceerd op 22/07/2020

2020_CBS_06112 - Omgevingsvergunning - OMV_2020047112. Kristus-Koningplein 10. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/07/2020 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Fons Duchateau, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_06112 - Omgevingsvergunning - OMV_2020047112. Kristus-Koningplein 10. District Ekeren - Goedkeuring 2020_CBS_06112 - Omgevingsvergunning - OMV_2020047112. Kristus-Koningplein 10. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020047112

Gegevens van de aanvrager:

de heer Joeri Peeters met als adres Kristus-Koningplein 10 te 2180 Antwerpen en mevrouw Vanessa Hageman met als adres Kristus-Koningplein 10 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Kristus-Koningplein 10 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nr. 413D2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een pand met reca en woonsten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          04/07/1988: vergunning (871#3101) voor het bouwen van winkel met woning, na afbraak.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning van 2 appartementen met handelsgelijkvloers;
  • de appartementen hebben telkens 2 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder hellend dak;
  • aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak;
  • ingewerkte ramen in het hellende dak aan de voorzijde en dakkapel aan de achterzijde;

-          gevelafwerking:

  • rood-bruine gevelsteen;
  • schrijnwerk in aluminium met witte kleur;
  • teruggetrokken voorgevel op het gelijkvloers.

Huidige toestand

-          functie:

  • reca-gelijkvloers met bovenliggende wooneenheid met 3 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • extra gelijkvloerse aanbouw langs linkerzijde met bureau, berging en afdak;

-          gevelafwerking:

  • rechtgetrokken voorgevel op het gelijkvloers met grijs-groen aluminium buitenschrijnwerk;
  • gevelreclame;

-          inrichting:

  • plat dak op 1ste verdieping ingericht als dakterras met toegang vanuit gelijkvloerse tuin via buitentrap.

Gewenste toestand

-          functie:

  • reca-gelijkvloers met bovenliggende wooneenheid met 3 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • nieuwe dakuitbouw in voorgevel op 2de verdieping;
  • extra aanbouw van 1 bouwlaag langs linkerzijde zonder bureau;

-          gevelafwerking:

  • rechtgetrokken voorgevel op het gelijkvloers met grijs-groen aluminium buitenschrijnwerk;
  • dwarse zaakgebonden lichtreclame;

-          inrichting:

  • beperkt dakterras aan achtergevel met verplaatste buitentrap.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van meergezinswoning met handelsgelijkvloers naar reca-gelijkvloers met bovenliggende wooneenheid (samenvoegen van 2 appartementen naar 1);

-          slopen van:

  • draagmuur 1ste verdieping;
  • deel van de extra wederrechtelijk opgetrokken aanbouw;
  • buitentrap;

-          bouwen van:

  • nieuwe buitenwenteltrap;
  • nieuwe dakuitbouw in voorgevel op 2de verdieping;
  • opgehoogde scheidsmuren;

-          regulariseren:

  • voorgevel;
  • stuk gelijkvloers bijgebouw aan linkerzijde;
  • lichtreclame;
  • dakterras.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

7 mei 2020

29 mei 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

7 mei 2020

18 mei 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

7 mei 2020

27 mei 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

7 mei 2020

27 mei 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

7 mei 2020

13 mei 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 15 – In- en uitsprongen aan daken

de in- en uitsprongen mogen de kroonlijst niet onderbreken. Dit is het geval bij de voorgevel;

  • artikel 21 – Minimale hoogte van ruimten:

verblijfsruimtes dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte onder de vernieuwde dakkapel is slechts 2,50 m;

  • artikel 26 – Afvalverzameling:

functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m2 groot is;

  • artikel 33 – Zaak-gebonden publiciteit:

de afmetingen van een lichtbak moet voldoen aan volgende voorwaarden: maximum 0,60 m hoog en maximum 0,60 m uit de gevel. De lichtbak is 1,2 m hoog en steek 1,1 m uit de gevel;

  • artikel 44 – Vetafscheiders en olieafscheiders

horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een aantal afwijkingen en voor een deel daarvan kunnen voorwaarden worden opgenomen in het eindadvies om het project alsnog aan de betreffende artikels te laten voldoen.

Desalniettemin kan voor sommige ervan de onregelmatigheid worden toegelaten. Zo is de vrije plafondhoogte in de nieuwe dakkapel in feite 10 cm te laag – dit laatste is echter gewoonweg een verderzetting van het bestaande plafond in de aansluitende ruimtes, hetgeen nog dateert van vóór de aanpassing van betreffend artikel. Bovendien zal de beperkte verhoging van de dakkapel geen hoogwaardige verruimend gevoel van het lokaal met zich meebrengen. Aansluitend is er een doorbreking van de kroonlijst voor de plaatsing van de dakkapel in kwestie. Dit is echter nu al het geval aangezien er zich op deze locatie een dakterras met verlaagde borstwering bevindt – omwille van de vloerpassen is het bovendien visueel niet aangewezen de dakkapel achter de kroonlijst aan te brengen, aangezien dit de zichtbaarheid en de lichtinval, en dus de woonkwaliteit, drastisch zou beperken.

Omwille van vermelde argumentatie wordt dan ook geadviseerd betreffende afwijkingen als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt de regularisatie van een meergezinswoning met commercieel gelijkvloers naar een reca-gelegenheid met 1 bovengelegen woning, inclusief een beperkt aantal uitbreidingen en verbouwingen, en gelet op de ligging van het pand in kwestie in een voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De voorziene (en te regulariseren) volumetrie voorziet enerzijds voldoende open en onbebouwde ruimte op de gelijkvloerse bouwlaag en hanteert op verdieping 1 de doorgaans voor dit type van bebouwing opgelegde bouwdiepte van 13 m; laatstgenoemde is bovendien ruimtelijk ingepast in zijn omgeving aangezien reeds meerdere panden in dit bouwblok over deze maatvoering beschikken. Anderzijds is de nieuwe dakkapel aan de voorzijde ingepast in het dakvlak en ermee in verhouding. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe en te regulariseren materialen, grijsgroen en wit schrijnwerk, zink en aluminium plaatmateriaal, zijn enerzijds aanvaardbare materialen voor dit type van bebouwing en zijn bovendien aanwezig in de onmiddellijke omgeving. Anderzijds is er binnen het gebouw een differentiatie in de kleur van de ramen maar deze is te verantwoorden om de reca-functie visueel te benadrukken. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag betrekking heeft op het verbouwen van een meergezinswoning naar een eengezinswoning met een kleine uitbreiding

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      er dienen maatregelen getroffen te worden om het afvalwater van de reca-gelegenheid via een vetafscheider te lozen, om alzo in overeenstemming te zijn met artikel 44 van de bouwcode;

3.      de zaak-gebonden publiciteit (de lichtbak) dient te voldoen aan de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode, inzake afmetingen: maximaal 60 cm hoog en maximaal 60 cm uit de gevel uitstekend (in de aanvraag is er sprake van respectievelijk 1,20 m en 1,10 m, maatvoering die nagenoeg het dubbele bedraagt van wat voorgeschreven is);

4.      er dient voor de reca-functie een van de woonfunctie afgescheiden en gemakkelijk bereikbare afvalberging te worden voorzien met een degelijke verluchting en van minimaal 4 m² in oppervlakte;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 april 2020

Volledig en ontvankelijk

7 mei 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

5 augustus 2020

Verslag GOA

9 juli 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      er dienen maatregelen getroffen te worden om het afvalwater van de reca-gelegenheid via een vetafscheider te lozen, om alzo in overeenstemming te zijn met artikel 44 van de bouwcode;

3.      de zaak-gebonden publiciteit (de lichtbak) dient te voldoen aan de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode, inzake afmetingen: maximaal 60 cm hoog en maximaal 60 cm uit de gevel uitstekend (in de aanvraag is er sprake van respectievelijk 1,20 m en 1,10 m, maatvoering die nagenoeg het dubbele bedraagt van wat voorgeschreven is);

4.      er dient voor de reca-functie een van de woonfunctie afgescheiden en gemakkelijk bereikbare afvalberging te worden voorzien met een degelijke verluchting en van minimaal 4 m² in oppervlakte;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.