Terug
Gepubliceerd op 16/11/2020

2020_CBS_09097 - District Antwerpen. Brouwersvliet - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09097 - District Antwerpen. Brouwersvliet - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2020_CBS_09097 - District Antwerpen. Brouwersvliet - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De  bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt daarom voor om vijf bijkomende plaatsen voor taxi’s in te richten in de haakse parkeervakken op de middenberm (kant Van Schoonbekeplein):

  • op die manier staan de taxi’s ver genoeg van de bushalte, zodat de lawaaihinder voor de omwonenden zo veel mogelijk wordt beperkt; 
  • tegelijkertijd staan ze ook dicht genoeg bij de hoofdtaxiparkeerplaats op de Brouwersvliet (kant Falconplein) om min of meer één en dezelfde zone te vormen; 
  • de taxi’s mogen dan niet langer de bushalte gebruiken, naar handhaving door de Lokale Politie Antwerpen is dit ook duidelijker;
  • door het haaks parkeren is hier zone 30 van toepassing.

De parkeerbalans neemt af met vijf parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Brouwersvliet  in het district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;     
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 18 mei 1998 (jaarnummer 569);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad"; 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 10 juni 2011 (jaarnummer 11148) een proefopstelling voor de Brouwersvliet en Oudeleeuwenrui goed waarbij in de Brouwersvliet werd voorzien in haakse parkeervakken op de middenberm. De taxiparkeerplaatsen kregen één extra plaats bij. Vanaf 20 oktober 2016 mochten de taxi’s ook gebruik maken van de bushalte op de Oudeleeuwenrui (kant Falconplein), buiten de exploitatie-uren van De Lijn. Sinds geruime tijd zijn er klachten van buurbewoners over overlast door de taxi’s (en hun klanten) die ’s nachts te veel lawaai maken. Deze klachten gaan het laatste jaar in stijgende lijn.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 27 oktober 2020 Advies uitgebracht

De verkeerspolitie geeft vanuit veiligheidsoogpunt volgende aandachtspunten mee bij de keuze van de voorgestelde proefopstelling.

Uit de bevraging van het aantal ongevallen ter plaatse in de periode 2017-2019 blijkt dat 26 van de in totaal 46 geregistreerde ongevallen zich voordoen ten gevolge van het in- en/of uitrijden van een parkeerplaats. Dit betreffen grotendeels ongevallen met stoffelijke schade. Een groot deel van deze aanrijdingen situeert zich ter hoogte van de haakse parkeervakken (zoals we dit op meerdere plaatsen zien), gelegen in het midden van de rijbaan van Brouwersvliet, wat evenwel een bestaande toestand is.

Daarbij dient meegenomen te worden dat taxistandplaatsen hierbij een hogere turnover genereren. 

De verkeerspolitie adviseert de wegbeheerder om met dit gegeven rekening te houden bij de overwegingen en inrichting.

Het argument om ondanks advies van LP toch deze proefopstelling uit te voeren, is dat het daar in dat stuk van de Brouwersvliet zone 30 is. Dus ook al is er dan een hogere turnover op de parkeervakken doordat het nu taxiparkeerplaatsen worden, dan nog valt te verwachten dat de ernst en de impact van mogelijke ongevallen beperkt blijft.

Districtscollege, advies van 19 oktober 2020 (jaarnummer 585). Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling, district Antwerpen, in de Brouwersvliet goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • G1998-000569.pdf
  • 20201109__plan_Brouwersvliet _5_taxistandplaatsen.pdf