De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt daarom voor om vijf bijkomende plaatsen voor taxi’s in te richten in de haakse parkeervakken op de middenberm (kant Van Schoonbekeplein):
De parkeerbalans neemt af met vijf parkeerplaatsen.
De Brouwersvliet in het district Antwerpen:
Het college keurde op 10 juni 2011 (jaarnummer 11148) een proefopstelling voor de Brouwersvliet en Oudeleeuwenrui goed waarbij in de Brouwersvliet werd voorzien in haakse parkeervakken op de middenberm. De taxiparkeerplaatsen kregen één extra plaats bij. Vanaf 20 oktober 2016 mochten de taxi’s ook gebruik maken van de bushalte op de Oudeleeuwenrui (kant Falconplein), buiten de exploitatie-uren van De Lijn. Sinds geruime tijd zijn er klachten van buurbewoners over overlast door de taxi’s (en hun klanten) die ’s nachts te veel lawaai maken. Deze klachten gaan het laatste jaar in stijgende lijn.
De verkeerspolitie geeft vanuit veiligheidsoogpunt volgende aandachtspunten mee bij de keuze van de voorgestelde proefopstelling.
Uit de bevraging van het aantal ongevallen ter plaatse in de periode 2017-2019 blijkt dat 26 van de in totaal 46 geregistreerde ongevallen zich voordoen ten gevolge van het in- en/of uitrijden van een parkeerplaats. Dit betreffen grotendeels ongevallen met stoffelijke schade. Een groot deel van deze aanrijdingen situeert zich ter hoogte van de haakse parkeervakken (zoals we dit op meerdere plaatsen zien), gelegen in het midden van de rijbaan van Brouwersvliet, wat evenwel een bestaande toestand is.
Daarbij dient meegenomen te worden dat taxistandplaatsen hierbij een hogere turnover genereren.
De verkeerspolitie adviseert de wegbeheerder om met dit gegeven rekening te houden bij de overwegingen en inrichting.
Het argument om ondanks advies van LP toch deze proefopstelling uit te voeren, is dat het daar in dat stuk van de Brouwersvliet zone 30 is. Dus ook al is er dan een hogere turnover op de parkeervakken doordat het nu taxiparkeerplaatsen worden, dan nog valt te verwachten dat de ernst en de impact van mogelijke ongevallen beperkt blijft.
Het college keurt de proefopstelling, district Antwerpen, in de Brouwersvliet goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
---|---|
SW/Communicatie en Participatie |
alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit |
SW/Mobiliteit en LP/VK |
in samenspraak de proefopstelling evalueren |
SW/Mobiliteit |
bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen] |
SW/B&O |
aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen |