Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020117408 |
Gegevens van de aanvrager: | Jeanne Janssens met als adres Kruizemunt 6 te 2160 Wommelgem |
Ligging van het project: | Londenstraat 29-31 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nrs. 154L en 154K |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de gevel en functiewijziging van detailhandel naar reca |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/07/2019: vergunning (20191473) voor het omvormen van drie appartementen naar drie logies;
- 14/07/2017: vergunning (2017904) voor het verbouwen handelspand naar pand met drie appartementen en handelsruimte.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- appartementsgebouw van 4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- gelijkvloerse detailhandel (tijdschriften);
- gelijkvloerse gevel in grijze cementering gedragen door een arduinen plint.
Huidige toestand
- aangepast buitenschrijnwerk op gelijkvloers
Gewenste toestand
- gelijkvloerse hoofdfunctie reca met nevenfunctie detailhandel (tijdschriften);
- aangepaste gelijkvloerse voorgevel;
- gelijkvloerse gevel in wit aluminium plaat op arduinen plint en donker aluminium buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de gelijkvloerse hoofdfunctie van detailhandel naar reca;
- aanpassen van de gelijkvloerse voorgevel in functie van de nieuwe interne indeling;
- de bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 24 september 2020 | 3 november 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 24 september 2020 | 7 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 24 september 2020 | 8 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 24 september 2020 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet een functiewijziging van het gelijkvloers van detailhandel als hoofdfunctie naar reca. Aan de stedelijke dienst business in innovatie werd advies gevraagd. In dit advies wordt de vraag gesteld waarom deze functiewijziging aangevraagd wordt, aangezien het twijfelachtig is of de recafunctie een groter aandeel heeft dan de handelsfunctie.
Beide functies zijn echter op deze plek aanvaardbaar waardoor de functionele inpasbaarheid gunstig kan beoordeeld worden.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de gevels beperken zich tot het gelijkvloers. Zo worden de raamopeningen aangepast, het buitenschrijnwerk voorzien in donker aluminium en de gesloten geveldelen in witte aluminium beplating met onderaan een plint in blauwe steen. Het horizontaal uitlijnen van de verschillende gevelopeningen kan positief worden beoordeeld.
Het gebruik van witte aluminium beplating kan echter niet gunstig beoordeeld worden. Aluminium is een weinig duurzaam, niet kenmerkend en zeer schadegevoelig materiaal en moet daarom als gevelafwerking, grenzend aan het openbaar domein vermeden worden. Bovendien is het vreemd dat er onderaan de gelijkvloerse pui, die als plint van het gebouw fungeert nog een plint wordt voorzien in nog een ander materiaal. In voorwaarde zal hierom worden opgelegd de hele gelijkvloerse plint af te werken in blauwe steen.
Cultuurhistorische aspecten
Het hoekpand Londenstraat 31-29 dateert uit de jaren 1980 en werd enkele jaren geleden terug grondig verbouwd. Het gebouw heeft geen noemenswaardige erfgoedwaarde.
Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een gunstig advies uitgebracht.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De afvalberging heeft strijdig met de bouwcode geen minimale oppervlakte van 4 m². Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. In voorwaarde wordt opgelegd een afvalberging te voorzien die voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. Op het gelijkvloers wordt de bestaande functie handelszaak/detailhandel (verkoop in hoofdzaak kranten en tijdschriften, kantoorbehoeften en aanhorigheden) uitgebreid naar handelszaak met horeca, waarvoor 4 zitjes ter beschikking staan.
Voor reca in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. In het RUP Eilandje is een maximum parkeernorm van 0 opgenomen voor reca, dus er mogen geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.
De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd. De werkelijke parkeerbehoefte is 0
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen:
Aangezien er enkel 4 bijkomende zitjes zijn voor klanten, moeten geen bijkomende fietsenstallingen voorzien worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen uit de vorige vergunning moeten strikt worden nageleefd;
2. de gelijkvloerse gevel uit te voeren in blauwe steen;
3. een afvalberging voorzien van minstens 4 m² die voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 september 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 24 september 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 23 november 2020 |
Verslag GOA | 4 november 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen uit de vorige vergunning moeten strikt worden nageleefd;
2. de gelijkvloerse gevel uit te voeren in blauwe steen;
3. een afvalberging voorzien van minstens 4 m² die voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.