Terug
Gepubliceerd op 16/11/2020

2020_CBS_09374 - Omgevingsvergunning - OMV_2020113981. Pelikaanstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 13/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09374 - Omgevingsvergunning - OMV_2020113981. Pelikaanstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_09374 - Omgevingsvergunning - OMV_2020113981. Pelikaanstraat 3. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020113981

Gegevens van de aanvrager:

NV Plopsa Station Antwerp met als adres De Pannelaan 68 te 8660 De Panne

Ligging van het project:

Pelikaanstraat 3 te 2018 Antwerpen (Comics Station, stationshal Antwerpen-Centraal, zijde Mediaplein)

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nr. 963Z9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van Comics Station tot Plopsa Station

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/04/2016: vergunning (20153253) voor de invulling van de stationshal tot thema- en belevingsmuseum rond de Belgische stripkunst: Comics Station Antwerp;

-          27/08/2001: vergunning (86#367) voor het bouwen van een stationsingang aan de Lange Kievitstraat.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          concessie binnen het stationscomplex Antwerpen-Centraal (zijde Mediaplein) ingericht als belevingsmuseum;

-          de recreatieve zone situeert zich op de gelijkvloerse verdieping, met uitbreiding tot op niveau -4. 

Huidige toestand

-          doorgevoerde constructieve werken binnen de afgebakende zone van de concessie:

  • aangepaste overbrugging van enkele niveauverschillen. Hierbij wordt onder andere verwezen naar de niveauverschillen ter hoogte van de shop (intern en extern), de trap op niveau B en het sanitair op niveau D;
  • de overloop ter hoogte van de lift aan traphal P4 werd groter uitgevoerd;
  • het uitkijkplatform aan de centrale spiltrap werd afwijkend uitgevoerd;

-          de concessiezone werd uitgebreid op niveau D;

-          interne reorganisatie in kader van de verdere inrichting van het belevingsmuseum;

-          de draaicirkels ter hoogte van de deuren D -3.38, D -3.39, D -4.02 en D -4.04 werden niet voorzien. Ook de opstelruimte van 50 cm ontbreekt langs de duwzijde van deur D -4.02;

-          langsheen de zijde van het Mediaplein en ter hoogte van de toegang tot de fietsenstalling werd reclame voorzien in de vorm van gevelbestickering.

Gewenste toestand

-          afbakening concessiezone ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand;

-          reclame zijde Mediaplein en ter hoogte van de toegang tot de fietsenstalling aangepast aan nieuwe uitbater. Afmeting conform huidige toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          verplaatsen van de bezoekersinkom naar de zijde Mediaplein. De bestaande shop en toegang wordt personeelsruimte en toegang voor bedrijfsfeesten;

-          doorvoeren van interne constructieve werken (gedeeltelijke sloop);

-          wijzigen van de verticale circulatie;

-          herinrichten van de bestaande ruimte;

-          aanpassen van de gevelreclame (gevel Mediaplein en binnengevel “personeelsruimte”).

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 september 2020

4 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

15 september 2020

6 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

INFRABEL

15 september 2020

6 oktober 2020

Gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

 

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

15 september 2020

17 september 2020

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

15 september 2020

17 september 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

15 september 2020

28 september 2020

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

15 september 2020

1 oktober 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

15 september 2020

28 september 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP HST-station Antwerpen, goedgekeurd op 24 oktober 2003. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: stationsomgeving antwerpen-zone a en gebied voor lokale wegenis.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18:
    Op niveau D wordt het niveauverschil tussen de publiekshal en het sanitair enkel overbrugd door een trap;
  • artikel 20:
    De nieuwe trap op niveau D (vide) dient voorzien te worden van een doorlopende trapleuning conform de voorschriften van dit artikel.
    De trap ter verbinding van de publiekszone en het sanitair op niveau D beschikt noch over een bordes, noch over een trapleuning conform de verordening;
  • artikel 22:
    Alle deuren die voor publiek toegankelijk zijn en welke gewijzigd werden of welke nieuw voorzien worden ten opzichte van de vergunde toestand moeten beschikken over een minimale vrije doorgang van 90 cm na afwerking. Bij dubbele deuren is deze voorwaarde van toepassing op het eerst open draaiende deurdeel;
  • artikel 24:
    Ter hoogte van de vluchtwegen (niveau A, C en D) worden niet overal draaicirkels voorzien aan de duw- en trekzijde van de deuren. Vluchtwegen maken steeds integraal deel uit van de publiek toegankelijke delen van het gebouw.

Op niveau B kan geen vlakke draaicirkel gegarandeerd worden ter hoogte van het mindervalidentoilet. 
Bovendien dienen de deuren D -3.38, D -3.39, D -4.02 en D. -4.04 (zoals benoemd in de voorgaande vergunning) conform de voorwaarden opgelegd in vergunning 20153253 voorzien worden van een draaicirkel langs de trek- en duwzijde van de deur;

  • artikel 25:
    Ter hoogte van de vluchtwegen (niveau A,B,C en D) worden niet alle deuren voorzien van een minimale vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van 50 cm naast de krukzijde van de deur.
  • artikel 29:
    Het Plopsa-theater op niveau C dient voorzien te worden van minimaal 4 vrije ruimtes gereserveerd voor personen met een handicap;
  • artikel 29/2:
    Ter hoogte van het sanitair op niveau D werd geen aangepast toilet voorzien;
  • artikel 30 en 31:
    Het aangepast sanitair op niveau C dient ingericht te worden conform de voorwaarden opgelegd in deze artikels.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit
    De grootte van zaakgebonden publiciteit (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw (bouwcode, artikel 33).
    De voorgestelde publiciteit aan het Mediaplein voldoet hier niet aan.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag voldoet niet aan de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Bij beperkte afwijkingen kan de stedenbouwkundige vergunning toch worden verleend mits de toekenning van gemotiveerde afwijkingen en indien de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd. Hieronder worden de afwijkingen behandeld:

-          artikel 18:
Op niveau D wordt het niveauverschil tussen de publiekshal en het sanitair enkel overbrugd door een trap. Er kan een uitzondering worden toegestaan op deze afwijking aangezien op alle andere niveaus rolstoeltoegankelijk sanitair voorzien wordt.

-          artikel 20:
De nieuwe trap op niveau D (vide) dient voorzien te worden van een doorlopende trapleuning conform de voorschriften van dit artikel. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.
De trap ter verbinding van de publiekszone en het sanitair op niveau D beschikt noch over een bordes, noch over een trapleuning conform de verordening. Er kan een uitzondering worden toegestaan op deze afwijking aangezien, conform de behandeling van de afwijking van artikel 18, op alle andere niveaus rolstoeltoegankelijk sanitair voorzien wordt.

-          artikel 22:
Alle deuren die voor publiek toegankelijk zijn en welke gewijzigd werden of welke nieuw voorzien worden ten opzichte van de vergunde toestand moeten beschikken over een minimale vrije doorgang van 90 cm na afwerking. Bij dubbele deuren is deze voorwaarde van toepassing op het eerst open draaiende deurdeel. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

-          artikel 24:
Ter hoogte van de vluchtwegen (niveau A, C en D) worden niet overal draaicirkels voorzien aan de duw- en trekzijde van de deuren. Zo wordt op niveau B kan geen vlakke draaicirkel gegarandeerd worden ter hoogte van het mindervalidentoilet. 
Bovendien dienen de deuren D -3.38, D -3.39, D -4.02 en D. -4.04 voorzien te worden van een draaicirkel langs de trek- en duwzijde van de deur;
Het voorzien van een vlakke draaicirkel ter hoogte van het mindervalidetoilet op niveau B wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen. Voor de vluchtdeuren kan een uitzondering gegeven worden op basis van de motivatie in de beschrijvende nota. Zo zijn er op elk niveau vluchtwegen voorzien die rolstoeltoegankelijk zijn en worden rolstoelgebruikers bij een noodsituatie door opgeleid personeel naar de correcte vluchtwegen geleid.

-          artikel 25:
Ter hoogte van de vluchtwegen (niveau A,B,C en D) worden niet alle deuren voorzien van een minimale vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van 50 cm naast de krukzijde van de deur.
Ook hier kan voor de vluchtdeuren een uitzondering gegeven worden op basis van de motivatie in de beschrijvende nota. Zo zijn er op elk niveau vluchtwegen voorzien die rolstoeltoegankelijk zijn en worden rolstoelgebruikers bij een noodsituatie door opgeleid personeel naar de correcte vluchtwegen geleid.

-          artikel 29:
Het Plopsa-theater op niveau C dient voorzien te worden van minimaal 4 vrije ruimtes gereserveerd voor personen met een handicap. Dit wordt in voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

-          artikel 29/2:
Ter hoogte van het sanitair op niveau D werd geen aangepast toilet voorzien. Er kan een uitzondering worden toegestaan op deze afwijking aangezien op alle andere niveaus rolstoeltoegankelijk sanitair voorzien wordt.

-          artikel 30 en 31:
Het aangepast sanitair op niveau C dient ingericht te worden conform de voorwaarden opgelegd in deze artikels. Dit wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

Functionele inpasbaarheid

Er wordt geen functiewijziging aangevraagd waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich tot het interieur van de huidige concessie en het bestaande en vergunde volume. Het maximale aantal gelijktijdige bezoekers wordt naar beneden bijgesteld van 2000 naar 1800 bezoekers. Hierdoor kan geoordeeld worden dat zowel de schaal en het ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels worden voorzien van publiciteit. De voorgestelde publiciteit kan niet gunstig beoordeeld worden en dient uitgesloten te worden van vergunning.

De vergunde gevel aan het Mediaplein is volledig beglaasd. Een variatie van licht gekleurde glasplaten zorgt voor een speelse detaillering van de gevel. De publiciteit van NMBS is subtiel aanwezig.

De aangevraagde publiciteit houdt onvoldoende rekening met dit ontwerp en overstemt daarmee dit oorspronkelijk ontwerp. De grootte van zaakgebonden publiciteit (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw (bouwcode, artikel 33). Dit is niet het geval.

In haar advies naar aanleiding van de komst van Comicstation vestigde de Welstandscommissie reeds de aandacht op de bijzondere plek waar deze activiteit werd voorzien (WSC/2015/1060). De commissie benadrukte het belang van de inpassing van deze functie en programma in de oorspronkelijke architecturale visie van het stationsgebouw, met name het samengaan van publieke en private functies in deze context.

Een gelijkaardige opmerking is te lezen in het advies dat AG VESPA formuleerde naar aanleiding van huidige aanvraag. Zij adviseert om de bestickering van de gevel af te stemmen met DPG Media aan de overzijde zodat de communicatie rond het plein met een zekere eenheid of afstemming kan gebeuren. Op die manier wordt verder bijgedragen aan een kwalitatieve stationsomgeving met internationale uitstraling.

Een nieuwe  aanvraag voor zaakgebonden publiciteit moet rekening houden met bovengestelde opmerkingen om in aanmerking te kunnen komen voor vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

In het kader van de vergunningsaanvraag werd advies gevaagd aan de stedelijke dienst business en innovatie, de stedelijke dienst Visit Antwerp en de stedelijke dienst milieuvergunningen. Door deze diensten werd een gunstig advies gegeven aangaande de aanvraag.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het advies van ASTRID veiligheidscommissie strikt na te leven;

3.      de nieuwe trap op niveau D (vide) dient voorzien te worden van een doorlopende trapleuning conform de voorschriften van dit artikel (cf. verordening toegankelijkheid artikel 20);

4.      alle deuren die voor publiek toegankelijk zijn en welke gewijzigd werden of welke nieuw voorzien worden ten opzichte van de vergunde toestand moeten beschikken over een minimale vrije doorgang van 90 cm na afwerking. Bij dubbele deuren is deze voorwaarde van toepassing op het eerst open draaiende deurdeel (cf. verordening toegankelijkheid artikel 22);

5.      er moet een vlakke draaicirkel ter hoogte van het mindervalidetoilet op niveau B voorzien worden (cf. verordening toegankelijkheid artikel 24)

6.      het Plopsa-theater op niveau C dient voorzien te worden van minimaal 4 vrije ruimtes gereserveerd voor personen met een handicap (cf. verordening toegankelijkheid artikel 29);

7.      het aangepast sanitair op niveau C dient ingericht te worden conform de voorwaarden opgelegd in artikel 30 en 31 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (cf. verordening toegankelijkheid artikel 30 en 31);

 

Uitsluitingen

De publiciteit aan de gevel van het Mediaplein.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 september 2020

Volledig en ontvankelijk

15 september 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 november 2020

Verslag GOA

5 november 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het advies van ASTRID veiligheidscommissie strikt na te leven;

3.      de nieuwe trap op niveau D (vide) dient voorzien te worden van een doorlopende trapleuning conform de voorschriften van dit artikel (cf. verordening toegankelijkheid artikel 20);

4.      alle deuren die voor publiek toegankelijk zijn en welke gewijzigd werden of welke nieuw voorzien worden ten opzichte van de vergunde toestand moeten beschikken over een minimale vrije doorgang van 90 cm na afwerking. Bij dubbele deuren is deze voorwaarde van toepassing op het eerst open draaiende deurdeel (cf. verordening toegankelijkheid artikel 22);

5.      er moet een vlakke draaicirkel ter hoogte van het mindervalidetoilet op niveau B voorzien worden (cf. verordening toegankelijkheid artikel 24)

6.      het Plopsa-theater op niveau C dient voorzien te worden van minimaal 4 vrije ruimtes gereserveerd voor personen met een handicap (cf. verordening toegankelijkheid artikel 29);

7.      het aangepast sanitair op niveau C dient ingericht te worden conform de voorwaarden opgelegd in artikel 30 en 31 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (cf. verordening toegankelijkheid artikel 30 en 31);

 

Uitsluitingen

De publiciteit aan de gevel van het Mediaplein.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.