Boekingsadres voor de brandverzekering betreft: budgetplaats: 4172500000, budgetpositie: 6121, functiegebied: 2SBS040108A00000.
Art. 84, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Art. 84, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het vast bureau bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur, vermeld in artikel 78, tweede lid, 9°.
Op 31 december 2020 loopt de huidige brandverzekering (GAC/2014/2539) van de stad Antwerpen ten einde. Om de continuïteit te waarborgen en het patrimonium tegen brand- en aanverwante gevaren te verzekeren zal de stad Antwerpen een plaatsingsprocedure uitschrijven (GAC_2020_01138) om een nieuwe verzekering te bekomen met ingangsdatum 1 januari 2021. Meerdere entiteiten van de groep stad Antwerpen hebben hun interesse geuit om deel te nemen aan deze plaatsingsprocedure. Daartoe zal de stad Antwerpen in toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten een plaatsingsprocedure onder de vorm van een occasionele gezamenlijke opdracht uitschrijven. Een occasionele gezamenlijke opdracht is een opdracht die al dan niet integraal gezamenlijk gerealiseerd wordt in naam van en voor rekening van meerdere aanbesteders.
Mandatering:
Twee of meer aanbestedende overheden kunnen overeenkomen om bepaalde specifieke opdrachten gezamenlijk te plaatsen. Wanneer een volledige plaatsingsprocedure gezamenlijk wordt doorlopen namens en voor rekening van alle betrokken aanbestedende overheden, zijn zij gezamenlijk verantwoordelijk voor het nakomen van hun verplichtingen. Dit geldt ook wanneer een aanbestedende overheid de plaatsingsprocedure beheert en optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden. Als een plaatsingsprocedure niet in haar geheel wordt uitgevoerd namens en voor rekening van de betrokken aanbestedende overheden, zijn zij alleen gezamenlijk verantwoordelijk voor de gezamenlijk uitgevoerde delen.
Elke aanbestedende overheid is als enige verantwoordelijk voor het nakomen van haar verplichtingen met betrekking tot de delen die zij in eigen naam en voor eigen rekening uitvoert.
In casu hebben meerdere entiteiten van de groep stad Antwerpen hun interesse geuit om deel te nemen aan de plaatsingsprocedure om een brandverzekering af te sluiten. Om te vermijden dat elke aanbestedende overheid elke beslissing apart dient goed te keuren, wat tot een aanzienlijk lang besluitvormingsproces zou leiden, vraagt de stad Antwerpen aan de betrokken entiteiten om het college van de stad Antwerpen machtiging te verlenen om in naam en voor rekening van het vast bureau:
Door de deelname van OCMW Antwerpen aan deze plaatsingsprocedure machtigt het vast bureau de stad Antwerpen om de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht voor het OCMW Antwerpen te bepalen. Dit kadert in de beoogde doelstelling van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 om een doorgedreven samenwerking tussen de gemeente en het OCMW met een zo eenduidig mogelijk politiek en ambtelijke aansturing te realiseren.
Verzekeringswijze:
Verzekeraars hebben de laatste jaren grote verliezen opgetekend. In Europa is dit specifiek het gevolg van klimaatverandering, globalisering, technologie en vergrijzing van de bevolking. De harde marktcondities zorgen ervoor dat verzekeraars zich terugtrekken uit geografische markten, de onderschrijvingscapaciteit bijsturen, premies in bepaalde segmenten sterk laten stijgen, ... Gezien de verzekeraars die in België klassiek inschrijven op plaatsingsprocedures voor brandverzekeringen ook getroffen worden door de crisis is het aangewezen een aantal elementen die invloed hebben op de prijszetting aan te passen, zijnde de hoofdinterventielimiet en de vrijstelling. Verzekeringsconsultant Aon Belgium bvba raadt aan om de hoofdinterventielimiet te limiteren tot maximum 75.000.000,00 EUR per schadegeval en 100.000.000,00 EUR per verzekeringsjaar. Afhankelijk van de individuele waarde van de gebouwen van het OCMW kan de limiet per schadegeval nog lager gezet worden. Deze bedraagt immers in het huidige contract 40.000.000,00 EUR per schadegeval. De vrijstelling in de huidige brandverzekering bedraagt 6.500,00 EUR voor het OCMW patrimonium en +/-125 EUR voor het OCMW patrimonium aandeel woningen in het kader van sociale dienstverlening. Verzekeringsconsultant Aon Belgium bvba raadt aan de deelnemende entiteiten met een hoge verzekerde waarde te verzekeren aan dezelfde vrijstelling. De voorgestelde vrijstelling is 25.000,00 EUR voor het volledige OCMW patrimonium en 125,00 EUR voor OCMW patrimonium aandeel woningen in het kader van sociale dienstverlening (voor ter beschikkingstelling aan particulieren).
Daarnaast zullen de onderschreven waarborgen voor stad en OCMW op een gelijk niveau getrokken worden.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor diensten door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Het vast bureau keurt de deelname aan de plaatsingsprocedure onder de vorm van een occasionele gezamenlijke opdracht voor het afsluiten van een brandverzekering (GAC_2020_01138) goed.
Het vast bureau keurt goed dat er machtiging verleend wordt aan het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen om in naam en voor rekening van het vast bureau:
Het vast bureau keurt goed dat de elementen die invloed hebben op de prijszetting voor het aandeel OCMW als volgt worden opgenomen in bestek (GAC_2020_01138):