Artikel 56 §3 1° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen.
De stad Antwerpen zet verder in op het delen van het stedelijk wagenpark met de burger. Doel is de verbetering van lokale verkeersleefbaarheid van de stad, door het stimuleren van autodelen en het efficiënter en duurzamer inzetten van het wagenpark van de stad Antwerpen.
Minimaal 10 dienstvoertuigen kunnen gedeeld worden via de autodeelorganisatie buiten de diensturen. Op weekdagen betekent dit dat de voertuigen ter beschikking zijn van de autodeelorganisatie van 17.00 uur tot 7.00 uur. Tijdens het weekend en op feestdagen is dat 24/24 uur. Het aantal voertuigen is flexibel uitbreidbaar in samenspraak met de stad Antwerpen.
Het college keurde op 17 februari 2017 (jaarnummer 1586) de projectoproep voor het autodelen van de stedelijke vloot goed.
Het college keurde op 4 augustus 2017 (jaarnummer 6929) de overeenkomst met Cambio - Optimobil Vlaanderen nv, Koningin Maria Hendrikaplein 65b te 9000 Gent, goed voor het proefproject autodelen van de stedelijke vloot.
In het kader van een duurzaam en realistisch stedelijk mobiliteitsbeleid wenst de stad Antwerpen het stedelijk wagenpark met de burger te delen. De activiteiten van de stadsdiensten spelen zich grotendeels af op het grondgebied van de stad zelf met lage jaar-kilometrages als gevolg. Hierdoor is er ruimte om – binnen de normale afschrijvingstermijn van 10 jaar – de stedelijke vloot buiten de diensturen ter beschikking te stellen.
De afgelopen vier jaar werd een bepaald aantal dienstvoertuigen reeds in het kader van het proefproject autodelen met Cambio gedeeld. Opeenvolgende positieve evaluaties tonen aan dat de streefdoelen binnen het proefproject behaald werden. Daarom wenst de stad Antwerpen het delen van dienstvoertuigen met een autodeelorganisatie voort te zetten en lanceert een nieuwe projectoproep.
De vermoedelijke streefdatum voor de uitvoering van het project is vanaf maart 2021. Aangezien de huidige overeenkomst met Cambio afloopt op 31 december 2020, maar er op dat moment nog geen nieuwe autodeelorganisatie zal zijn aangeduid in het kader van de nieuwe oproep autodelen stedelijke vloot, dient deze overeenkomst verlengd te worden. Op die manier blijft de stad haar dienstvoertuigen onafgebroken delen met de burger en de lokale verkeersleefbaarheid van de stad, en het efficiënter en duurzamer inzetten van het wagenpark van de stad, nooit onderbroken wordt. De dienst Stadsbeheer/Voertuigencentrum stelt voor om via een addendum de samenwerkingsovereenkomst met Cambio eenmalig te verlengen tot en met 31 maart 2021.
Het uitvoeren van het project brengt geen extra investeringen met zich mee. De extra kosten met betrekking tot autodelen worden gedekt met de inkomsten van het gebruik. Binnen het project worden per voertuig volgende inkomsten voorzien:
Op basis van het aantal huidig gedeelte dienstvoertuigen worden de jaarlijkse ontvangsten van het project geraamd op 23.146,24 EUR:
Op basis van het aantal huidig gedeelte dienstvoertuigen worden de jaarlijkse uitgaven voor het project geraamd op 23.146,24 EUR:
Alle ontvangsten worden verrekend op het volgende boekingsadres:
Budgetplaats 5374000000
Budgetpositie 702
Functiegebied 2WNS040107A00000
Het college keurt de projectoproep autodelen stedelijke vloot goed.
Het college keurt het addendum voor de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Cambio - Optimobil Vlaanderen nv, Koningin Maria Hendrikaplein 65b te 9000 Gent, goed.