Terug
Gepubliceerd op 30/11/2020

2020_CBS_09816 - Bestek GAC_2020_01318 - Raamovereenkomst voor de aankoop van voertuigen compacte (midden) klasse (break) en minibussen met onderhouds- en depannagecontract en 10 jarig contract voor herstellingen en wisselstukken - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09816 - Bestek GAC_2020_01318 - Raamovereenkomst voor de aankoop van voertuigen compacte (midden) klasse (break) en minibussen met onderhouds- en depannagecontract en 10 jarig contract voor herstellingen en wisselstukken - Bestek en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_09816 - Bestek GAC_2020_01318 - Raamovereenkomst voor de aankoop van voertuigen compacte (midden) klasse (break) en minibussen met onderhouds- en depannagecontract en 10 jarig contract voor herstellingen en wisselstukken - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot de opdrachten. Met betrekking tot de percelen waarvoor elektrische voertuigen worden gevraagd mogen referenties met betrekking tot gelijkaardige voertuigen worden opgegeven. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben afzonderlijk een waarde 

Perceel 1: voertuigen compacte klasse B -segment 5 deurs met elektrische motor

  • van minimaal 40.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 2 : voertuigen compacte klasse B-segment 5 deurs met verbrandingsmotor

  • van minimaal 20.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 3: voertuigen midden klasse C-segment 5 deurs met elektrische motor

  • van minimaal 50.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 4 : voertuigen midden klasse C-segment  5 deurs met verbrandingsmotor

  • van minimaal 35.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 5: voertuigen midden klasse C-segment break of SUV met elektrische motor

  • van minimaal 50.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 6 : voertuigen midden klasse C-segment break of SUV met verbrandingsmotor

  • van minimaal 40.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 7: minibussen  met elektrische motor 

  • van minimaal 50.000 euro (exclusief btw.)

Perceel 8: minibussen  met verbrandingsmotor 

  • van minimaal 50.000 euro (exclusief btw.)
 

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. Prijs op een totaal van 55 punten.
  2. Ecoscore op een totaal van 15 punten.
  3. Toegevoegde waarde op een totaal van 10 punten.
  4. Leveringstermijn op een totaal van 10 punten.
  5. Service level agreement op een totaal van 10 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

Aanleiding en context

De huidige raamovereenkomst voor voertuigen compacte (midden) klasse (break) (GAC_2015_3096) en voor minibussen(GAC_2015_3374) lopen af respectievelijk op 22 november 2020 en 12 januari 2021. Om de continuïteit voor het aankopen van personenwagens te kunnen waarborgen is het aangewezen om een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten. Om te kunnen inspelen op de meer duurzame en milieuvriendelijkere technologieën, wordt de raamovereenkomst opgesplitst in 8 percelen.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van voertuigen. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van voertuigen wordt ook in een wisselstukkencontract en uitvoeren van herstellingen voorzien voor een periode van 10 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2020_01318 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de aankoop van voertuigen compacte (midden) klasse (break) en minibussen met onderhouds- en depannagecontract en 10 jarig contract voor herstellingen en wisselstukkengoed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
voertuigen perceel 1 t/m 8   Budgetplaats : diverse
Budgetpositie : 241
Functiegebied : diverse
Subsidie : SUB_NR
Fonds : INTERN
Begrotingsprogramma : diverse
budgetperiode: 2100,2200, 2300 en 2400 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.
met orderbons
uitvoeren van herstellingen en leveren wisselstukken
Budgetplaats : 5374000000
Budgetpositie : 61413
Functiegebied : 2WNS040107A00000
Subsidie : SUB_NR
Fonds : INTERN
Begrotingsprogramma : 2SA050309
budgetperiode: 2100,2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300, 3400 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.
met orderbons



Bijlagen

  • 01318_20201104_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 01318_inventaris_perceel_ 5.xls
  • 01318_inventaris_perceel_ 6.xls
  • 01318_inventaris_perceel_ 7.xls
  • 01318_inventaris_perceel_ 8.xls
  • 01318_inventaris_perceel_1.xls
  • 01318_inventaris_perceel_ 2.xls
  • 01318_inventaris_perceel_ 3.xls
  • 01318_inventaris_perceel_ 4.xls
  • 01318_20200821_bestek.pdf