Terug
Gepubliceerd op 30/11/2020

2020_CBS_09708 - Omgevingsvergunning - OMV_2020122415. Schorrelaan 4 A0. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09708 - Omgevingsvergunning - OMV_2020122415. Schorrelaan 4 A0. District Hoboken - Goedkeuring 2020_CBS_09708 - Omgevingsvergunning - OMV_2020122415. Schorrelaan 4 A0. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020122415

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Annelies Janssens met als adres Schorrelaan 4 bus B0 te 2660 Antwerpen en mevrouw Venetia Andreakou met als adres Schorrelaan 4 bus A0 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Schorrelaan 4 A0 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 37 sectie A nr. 376R

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een dokterspraktijk in een appartement en herindelen van de groepspraktijk met wijziging van de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/11/1995: vergunning (1006#2307 en 1006#19826) voor verbouwen gelijkvloers tot dokterspraktijk;

-          20/01/1975: vergunning (1056#946) voor 5 appartementsgebouwen met garagecomplexen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          vrijstaand appartementsgebouw van 6 bouwlagen onder plat dak;

-          centrale toegangsdeur met fietsenstalling aan beide zijden;

-          rechterhelft van de gelijkvloerse verdieping heeft 2 dokterskabinetten met aanhorigheden (wachtzaal, sanitair);

-          toegang tot groepspraktijk via rechter zijgevel;

-          tweeslaapkamerappartement in de linkerhelft van de gelijkvloerse verdieping;

-          gevelafwerking:

  • donkergekleurd schrijnwerk;
  • onderaan bandraam met centraal erboven een opengaande vleugel links en rechts van toegang in voorgevel.

Huidige toestand

-          3 dokterskabinetten in de linkerhelft van de gelijkvloerse verdieping;

-          5 dokterskabinetten in de rechterhelft van de gelijkvloerse verdieping:

-          gevelafwerking:

  • links en rechts van hoofdingang in voorgevel is een deur gekomen en de overige indeling is ook gewijzigd naar overal verticale delen;
  • in rechterzijgevel werd het schrijnwerk naast de deur verlengd tot de vloerpas.

Gewenste toestand

-          herindeling groepspraktijken links en rechts in het gebouw;

-          3 kabinetten aan elke zijde;

-          gevelafwerking:

  • nieuwe toegangsdeur met ernaast een vast paneel aan weerszijden van inkomdeur.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van een uitbreiding van een dokterspraktijk in de plaats van een appartement;

-          wijzigen van de voorgevel voor het maken van rechtstreekse toegangsdeuren tot een dokterspraktijk;

-          wijzigen van de interne circulatie in de van elkaar gescheiden delen van de groepspraktijk.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

16 oktober 2020

3 november 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

16 oktober 2020

26 oktober 2020

stadsontwikkeling/ mobiliteit

16 oktober 2020

19 oktober 2020

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

16 oktober 2020

29 oktober 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21: Minimale hoogte van ruimten: de plafondhoogte bedraagt minder dan 2,60 meter;
  • Artikel 26: Afvalverzameling: de dokterspraktijk heeft geen aparte afvalberging;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag voldoet niet aan artikel 21van de bouwcode, er is geen aparte afvalberging voorzien. Gelet op de vergunde toestand/bestaande toestand, en omdat de aanvraag enkel de uitbreiding van de vergunde dokterspraktijk betreft waarbij geen bijkomende functies gecreëerd worden, kan de afwijking op artikel 21, het ontbreken van een afvalberging, gunstig beoordeeld worden.

Er wordt ook vastgesteld dat de vergunde binnen hoogte van 2,50 meter verlaagd wordt naar 2,30 meter. Dit is in strijd met artikel 26 van de bouwcode. Die legt een minimum vrije hoogte op van 2,60 meter voor verblijfsruimten. Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als woon- of werkplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten en andere ruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt.

Er is evenwel een onduidelijkheid op plan vast te stellen. In doorsnede betreft de verlaging het volledige gelijkvloers, van voor- tot achtergevel. Op plan lijkt de verlaagde zone zich enkel in wachtruimte 1 & 2 te bevinden en blijft in de overige ruimtes een hoogte van 2,50 meter behouden. Aangezien het een bestaand, vergund gebouw betreft, is een vrije binnen hoogte van 2,50 meter aanvaardbaar. Daar kan echter verder van afgeweken worden voor de wachtruimtes aangezien de verblijfstijd hier eerder kort zal zijn.

Hierom zal in voorwaarde van vergunning worden opgenomen dat de binnen hoogte van 2,50 meter moet worden behouden in alle verblijfsruimtes, met uitzondering van wachtruimte 1 en wachtruimte 2, waar de beperkte hoogte van 2,30 meter aanvaardbaar is.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het omvormen van een woning naar een dokterspraktijk, als uitbreiding van de reeds bestaande dokterspraktijk. Gezien deze functiewijziging werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing – business en innovatie. Deze dienst adviseert gunstig. De beoogde functie is inpasbaar in deze woonomgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De verbouwingswerken beperken zich hoofdzakelijk binnen het bestaande en vergunde volume. De interne verbouwingswerken vormden de gelijkvloerse woongelegenheid om tot drie extra praktijkruimten, met een wachtzaal, personeelslokaal en bijhorende sanitaire voorzieningen. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanpassing van de raam en deuropeningen in de gelijkvloerse pui vormt een eerlijke vertaling van de achterliggende doktersruimte. Dit element wordt ook gunstig beoordeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het voorwaardelijk gunstig advies van brandweer wordt integraal overgenomen als voorwaarden van vergunning.

 

Het dossier werd voorafgaand besproken met Inter. De voorgestelde opmerkingen werden gunstig aangepast in deze vergunningsaanvraag.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

De vergunde toestand van het gelijkvloerse verdiep van een appartementsgebouw is een dokterspraktijk met 2 kabinetten en één appartement.

In de nieuwe toestand wil men gaan naar het volledige gelijkvloers dat ingenomen wordt door de groepspraktijk. In totaal zouden er dan 6 kabinetten zijn naast een centrale aanmeldbalie en wachtkamer.

De uitbreiding van deze functie van 2 naar 6 kabinetten heeft een parkeerbehoefte van 4 x 2,45 = 9,8 afgerond 10 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte is 10 parkeerplaatsen

 

Bijstelling mobiliteit:

Huisdokters in het Antwerpse hebben een zeer lokaal verzorgingsgebied. Zo blijkt dat gemiddeld een burger binnen de 10 minuten wandelen van een dokterspraktijk woont. In deze kan men oordelen dat hierdoor een verplaatsing naar de huisdokter op een eenvoudige wijze mogelijk is zonder de wagen te gebruiken. Het spreekt voor zich dat de wagen gebruiken om eender welke keuze ook, steeds mogelijk moet blijven. In deze kan de parkeernorm lager bepaald worden voor het voorliggende dossier. De praktijk bevindt zich namelijk in de schil centrum van de stad. We gaan dus uit van een bijgestelde norm van 0,6 gelet op bovenstaande argumentatie.

De werkelijke parkeerbehoefte is 4 x 0,6 = 2,4 afgerond 2 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.

 

Er zijn in bestaande toestand 2 plaatsen. Aangezien de functie van wonen volledig wegvalt is de parkeerplaats daarvoor ook niet meer nodig. Deze mag meegeteld worden als nuttige plaats voor de nieuwe functie. Voor de uitbreiding van de dokterspraktijk is er 1 nuttige plaats beschikbaar.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Het betreft een bestaand bebouwd perceel. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van bijkomende plaatsen niet toe.’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats. 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de uitbreiding met 4 kabinetten gaat het over ongeveer een netto vloeroppervlakte van 90m². Dit heeft een bijkomende fietsparkeerbehoefte voor 1,8 afgerond 2 fietsen.

In totaal zijn er 3 stallingen nodig voor fietsen van bezoekers. Er is een bestaande ruimte voor de dokterspraktijk in de tuin waar 4 fietsen kunnen staan. Dit zijn echter oude tegels met een gleuf voor het voorwiel. De fiets kan hier niet slotvast aan bevestigd worden en bovendien is de kans op een slag in het wiel met zo´n systeem heel groot. Deze tegels moeten vervangen worden door een systeem (bv 3 beugels = 6 plaatsen) waar men een fiets met het kader aan kan vastmaken. Dit wordt verder opgenomen als voorwaarde van vergunning. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de binnen hoogte van 2,50 meter moet worden behouden in alle verblijfsruimtes, met uitzondering van wachtruimte 1 en wachtruimte 2, waar de beperkte hoogte van 2,30 meter aanvaardbaar is;

3.      er moet een nieuwe fietsenstalling voorzien worden op de plek waar ze momenteel gelegen is voor minimum van 5 fietsen, uitgerust met een systeem waar men de fiets zonder schade slotvast aan kan vastmaken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 september 2020

Volledig en ontvankelijk

16 oktober 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 december 2020

Verslag GOA

17 november 2020

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de binnen hoogte van 2,50 meter moet worden behouden in alle verblijfsruimtes, met uitzondering van wachtruimte 1 en wachtruimte 2, waar de beperkte hoogte van 2,30 meter aanvaardbaar is;

3.      er moet een nieuwe fietsenstalling voorzien worden op de plek waar ze momenteel gelegen is voor minimum van 5 fietsen, uitgerust met een systeem waar men de fiets zonder schade slotvast aan kan vastmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.