Terug
Gepubliceerd op 30/11/2020

2020_CBS_09713 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020113446. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09713 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020113446. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_09713 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2020113446. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020113446

Gegevens van de aanvrager:

NV Evonik Antwerpen met als contactadres Tijsmanstunnel-West zonder nummer (zn) te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Frans Tijsmanstunnel 1 te 2040 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 18 sectie F nrs. 114R en 114N

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Bouwen van een nieuw opslagmagazijn

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Bestaande toestand

Reeds ontwikkeld blokveld op een industriële site. Het onderstation (C503) en de verzendingshal (C505) ten oosten van de aanvraag worden vergund geacht.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft het bouwen van een opslagmagazijn.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt voornamelijk het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Voor de R2 en de Tijsmanstunnel West, op circa 250 meter ten zuiden van de aanvraag, geldt het bestemmingsvoorschrift Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Op circa 280 meter ten zuiden van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Verbinding voor fietsers. Tevens loopt op circa 400 meter ten oosten van de aanvraag een overdruk met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoek spoortunnel van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008). Volgens dit GRUP bevindt er zich een overdruk op circa 170 meter ten zuiden van de aanvraag met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Er wordt een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

De aanvrager vraagt een afwijking op de aspecten hergebruik en infiltratie. Aangezien er geen mogelijkheden tot recuperatie zijn, wordt er geen hemelwaterput voorzien. Daarnaast is volgens een nota bij de aanvraag infiltratie niet toepasbaar wegens het behoud van de veiligheid in geval van latere hijswerkzaamheden en biedt infiltreren weinig meerwaarde vermits er weinig invloed is op grondwaterkwaliteit en grondwaterreserves (bron: “Onderzoek over de toepassing van het hemelwaterbesluit in het Antwerps havengebied op de rechteroever, in het bijzonder de mogelijke rol van infiltratie in het tegengaan van de verzilting van het grondwater, IMDC 2012”). Het hemelwater dat op het nieuwe magazijn valt, wordt aangesloten op het bestaand rioleringssysteem dat het water verder afvoert naar het Kanaaldok. De gevraagde afwijking kan gunstig worden geadviseerd.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Vrij centraal gelegen op een industriële bedrijfssite, gelegen ten westen van Kanaaldok B2, wordt een opslagmagazijn voor piepschuim gebouwd daar de bestaande verzendingshal C505 over onvoldoende capaciteit beschikt. Het nieuwe magazijn wordt op de reeds bestaande asfaltverharding gebouwd en heeft een oppervlakte van circa 150 m² (10 meter x 15 meter). De maximale hoogte van het magazijn bedraagt circa 5,7 meter.

 

Het nieuwe magazijn maakt de verdere exploitatie van het bestaand industrieel bedrijf mogelijk. Bijgevolg past de aanvraag zich functioneel in binnen het industrieveld.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen toename van het aantal verkeersbewegingen.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken worden uitgevoerd op een grootschalig industrieterrein temidden van allerhande industriële installaties en gebouwen en staan in functie van de bestaande bedrijvigheid. De ruimtelijke impact is beperkt. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel – vormelijke elementen

Het magazijn wordt opgetrokken in staal waarbij de gevels en het dak worden afgewerkt met stalen golfplaten in een groene kleur (RAL 6011). Het dak betreft een gebogen dak. Dit gevelmateriaal is aanvaardbaar in deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Opgemerkt wordt dat het nieuwe magazijn gebruikt zal worden voor de opslag van piepschuim. Hiervoor dient de nodige aandacht besteed te worden aan maatregelen om te vermijden dat isomokorrels in de omgeving terecht komen, zoals bijvoorbeeld het sluiten van ramen en deuren, het voorzien en gebruik van de nodige opruimmiddelen, en dergelijke. Dit zal opgenomen worden als aandachtspunt bij dit advies.

 

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig. De lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

 

Aandachtspunt: er dienen maatregelen genomen te worden om te vermijden dat isomokorrels in de omgeving terecht komen, zoals bijvoorbeeld het sluiten van ramen en deuren, het voorzien en gebruik van de nodige opruimmiddelen, en dergelijke.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

13 oktober 2020

Start openbaar onderzoek

22 oktober 2020

Einde openbaar onderzoek

20 november 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

2 december 2020

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 oktober 2020

20 november 2020

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.


Aandachtspunt: er dienen maatregelen genomen te worden om te vermijden dat isomokorrels in de omgeving terecht komen, zoals bijvoorbeeld het sluiten van ramen en deuren, het voorzien en gebruik van de nodige opruimmiddelen, en dergelijke.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/VHet advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.