Terug
Gepubliceerd op 04/12/2020

2020_CBS_09764 - Onderwijs - Reglement van het Sociaal fonds - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 27/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09764 - Onderwijs - Reglement van het Sociaal fonds - Goedkeuring 2020_CBS_09764 - Onderwijs - Reglement van het Sociaal fonds - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 41 tweede lid 23° van het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglementen.

Argumentatie

Door covid-19 werd de digitale ongelijkheid zichtbaarder. Niet alle kinderen hebben toegang tot digitale middelen terwijl dit juist essentieel was bij het leren en het in contact blijven met de school.

Het 'sociaal fonds' is opgericht voor leerlingen die extra financiële ondersteuning nodig hebben.

Opdat scholen via het 'sociaal fonds' ook beroep kunnen doen op digitale ondersteuning voor hun leerlingen moet het ondersteuningsreglement worden aangepast.

Het ondersteuningsreglement  wordt aangepast op volgende punten: 

  • naast de categorie 'activiteiten' wordt er expliciet een categorie 'digitale ondersteuning' toegevoegd.


Inspraak

Het vast bureau van de onderwijsraad Antwerpen keurde op 20 okober 2020 de voorgestelde aanpassingen aan het subsidiereglement goed.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen. 
Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).

Aanleiding en context

Op 29 juni 2015 (jaarnummer 370) keurde de gemeenteraad het reglement 'sociaal fonds' goed. Dit reglement zorgde voor een bijstelling van de criteria voor de berekening van het aantal rechthebbenden en een aanpassing van de timing om het meer af te stemmen op de schoolomgeving.

Op 26 juni 2017 (jaarnummer 00385) werden er enkele wijzigingen aangebracht.

Tijdens het voorjaar 2020 werden door covid-19 de noden van leerlingen en scholen op vlak van ondersteuning duidelijker. Zo was er een grote nood aan digitale ondersteuning. Tegelijkertijd was er door het wegvallen van activiteiten en meerdaagse uitstappen als gevolg van covid-19 een overschot in de toegekende subsidies 'sociaal fonds'. Het werd aan de scholen toegestaan om het eventuele overschot van de verkregen subsidie te gebruiken voor het ondersteunen van leerlingen die het op digitaal vlak moeilijk hadden.

Het Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid (KBPO) werd op 26 oktober 2020 goedgekeurd door de Gemeenteraad (jaarnummer 00595) en Raad voor Maatschappelijk Welzijn en trad in werking op 1 november 2020. Vanaf 1 november wordt het KBPO bindend voor nieuwe ondersteuningsreglementen, -overeenkomsten en afsprakennota's en vervangt het algemeen reglement op de toelagen van de stad.

De stad blijft ook dit schooljaar en de komende schooljaren tegemoet komen aan de digitale noden van deze leerlingen die extra financiële ondersteuning nodig hebben. Hiervoor dient het reglement 'sociaal fonds' gewijzigd te worden.

Algemene financiële opmerkingen

De middelen voor het reglement sociaal fonds zijn voorzien op volgend boekingsadres: 5117000000 / 2LWS020203A00000 / 6496800 / SUB_NR.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0202 - Welzijn en excelleren in het onderwijs

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement 'sociaal fonds' goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.