Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020099409 |
Gegevens van de aanvrager: | NV B.G. - CONSULTING met als adres P.Cuypersstraat 3 te 1040 Brussel |
Ligging van het project: | Jan Denucéstraat 13-17 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 9 sectie I nr. 2053M |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van zendmast voor lokale radio op plat dak van appartementsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/02/2004: vergunning (86#30320, 86#8719125, 86#8719124) voor het renoveren van de Silvertoptorens : renoveren toren 1 (197 appartementen, parkeergarage en stookplaats).
Vergunde en huidige toestand
- een appartementsgebouw van 20 bouwlagen en een teruggetrokken technisch verdieping onder plat dak.
Gewenste toestand
- een mast met antennes voor radiodistributie op het plat dak van het appartementsgebouw Silvertoptoren 1 (Blauwe toren).
Inhoud van de aanvraag
- het plaatsen van een zendmast voor lokale radio op het plat dak van een appartementsgebouw.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 19 augustus 2020 | 7 september 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart | 19 augustus 2020 | 9 november 2020 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen | 19 augustus 2020 | 26 augustus 2020 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten | 19 augustus 2020 | 26 augustus 2020 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen | 19 augustus 2020 | 28 augustus 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
De plaatsing van de zendmast voldoet niet aan voormelde voorwaarden.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
artikel 16 Technische uitsprongen:
De zendmast is hoger dan 2,5 meter ten opzichte van de kroonlijst en bevindt zich niet binnen een verticale hoek van 45° ten opzichte van alle gevelvlakken vertrekkend vanaf de bovenkant van de kroonlijst. Gezien de maat van het gebouw, het onderwerp van de aanvraag en de ligging kan er vanuit stedenbouwkundig oogpunt een afwijking worden toegestaan op dit artikel.
Functionele inpasbaarheid
De zendmast wordt ingeplant op het plat dak van een appartementsgebouw in een zone volgens het gewestplan ingekleurd als woongebied. De zendmast wordt geplaatst in functie van de gebruikers in de omgeving met als doel een volwaardig en doorlopend zend- en ontvangstbereik te voorzien. In dat opzicht kan het project beschouwd word als van algemeen belang en kan er gesteld worden dat de functionele inpasbaarheid te verantwoorden is.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Handelingen van algemeen belang die een ruimtelijk beperkte impact hebben als vermeld in artikel 4.4.7, § 2, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
De aanvraag beoogt het verwijderen van de bestaande mast (hoogte 4 meter) en het plaatsen van een nieuwe zendmast (hoogte 18 meter) voor lokale radio op het plat dak van een appartementsgebouw ‘Silver Top Blauwe toren’ (=één van de 3 gebouwen van Woonhaven). Het gebouw grenst direct aan de Kolonel Silvertopstraat. Blijkbaar zijn er geen andere bestaande hoge constructies in deze zone die als rechtstreekse antenne drager zouden kunnen dienst doen. Bijgevolg is de ruimtelijke inpasbaarheid aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Gezien de maat van het gebouw, de ligging direct aan de Kolonel Silvertopstraat, de ring en het feit dat de mast geplaatst wordt op het gebouw dat het verste verwijderd ligt van de woonwijk, is de visuele impact stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het Autonoom Gemeentebedrijf Vastgoed en Stadsprojecten Antwerpen geeft gunstig advies op deze omgevingsaanvraag. De geplande werken hebben geen impact op het stedelijk patrimonium.
Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Milieuvergunningen. Zij hebben geen bezwaar tegen de plaatsing van de zendmast.
Tot slot werd er advies gevraagd aan de FOD Mobiliteit en Vervoer – Dienst Luchtvaart.
Dit advies is ongunstig en luidt als volgt:
Het Directoraat-generaal Luchtvaart heeft in akkoord met Internationale luchthaven Antwerpen (EBAW) en Skeyes en Defensie, BEZWAAR tegen het in onderwerp vermelde project.
De zendmast is gelegen in een zone A en doorboort het conisch vlak van de hindernis beperkende vlakken van de Internationale luchthaven Antwerpen (EBAW). De maximale toegelaten bouwhoogte op deze locatie bedraagt 79,17meter TAW.
Aanvullend wordt gemeld dat de aangevraagde hoogte 90,51 meter TAW bedraagt.
Van dit advies kan om veiligheidsreden niet worden afgeweken. De aanvraag dient bijgevolg te worden geweigerd.
Meer informatie kan u nalezen in het advies van de Internationale luchthaven Antwerpen dat in bijlage bij de beslissing wordt gevoegd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van het ontbreken van een gunstig advies van de FOD Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-generaal Luchtvaart.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 juli 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 19 augustus 2020 |
Start openbaar onderzoek | 26 augustus 2020 |
Einde openbaar onderzoek | 24 september 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 2 december 2020 |
Verslag GOA | 10 november 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 augustus 2020 | 24 september 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.