Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020066503 |
Gegevens van de aanvrager: | Tatjana Lilic met als adres Pastorijstraat 36 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Pastorijstraat 36 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 5 sectie E nr. 752R6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 26/5/1891: toelating (1891#579) voor drie huizen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning van 2 bouwlagen onder hellend dak;
- entresol ter hoogte van rechter perceelsgrens.
Huidige toestand
- opengemaakte keuken achteraan;
- koepel in plat dak van de keuken;
- muur entresol over de helft weggenomen met schuine verbinding naar linkerperceelgrens;
- volume achter entresol weggenomen;
- muur in achtergevel opgeheven voor verbinding naar eetruimte;
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- behoud van de wijzigingen.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van de gelijkvloerse uitbreiding en het weghalen van dragende muren.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- 1.7.1 Open ruimte, tuinen en terrassen: Bij verbouwingen, uitbreiding of toevoeging van bijgebouwen moet het percentage open ruimte/bebouwde ruimte per perceel vergroten of gelijk blijven.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
de gelijkvloerse uitbreiding heeft een plafondhoogte van slechts 2,50m;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van artikel 1.7.1 van het ruimtelijk uitvoeringsplan en van de bepalingen van artikel 21 en 24 van de bouwcode. Deze afwijkingen worden besproken in de onderstaande paragrafen.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
De vergunde woning betreft een hoofdbouw van 2 bouwlagen onder een hellend dak, aangevuld met een entresolvolume van 2 bouwlagen onder een plat dak ter hoogte van de rechter perceelsgrens. In de voorliggende aanvraag wenst men de gelijkvloerse uitbreiding ter hoogte van de linker perceelsgrens te regulariseren. De uitbreiding telt 1 bouwlaag onder een plat dak en sluit qua bouwdiepte aan op de achterbouw van de linker aanpalende. De achtergevel van de aanbouw loopt parallel met de achterste perceelsgrens waardoor de eetruimte en keuken met elkaar worden verbonden en er een grotere en aangenamere leefruimte ontstaat op de gelijkvloerse verdieping.
Conform artikel 1.7.1 van het ruimtelijk uitvoeringsplan dient bij verbouwing of uitbreiding het percentage open ruimte/bebouwde ruimte per perceel te vergroten of gelijk te blijven. Dit is niet het geval in de voorliggende aanvraag waardoor de aanvraag strijdig is met het bovenstaande artikel.
Omdat het echter een relatief ondiep perceel betreft, de uitbreiding geen negatieve effecten heeft op de bezonning en de privacy van de aanpalende percelen en de gelijkvloerse uitbreiding de algemene woon- en leefkwaliteit van de woning verhoogd, kan hierop een afwijking worden toegestaan.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel in gevelpleisterwerk met gevelreliëfs en een plint in blauwe hardsteen wordt in voorliggende aanvraag wit geschilderd en voorzien van buitenschrijnwerk in witte pvc.
De gebouwen in de omgeving van de Pastorijstraat worden hoofdzakelijk gekenmerkt door gevels afgewerkt in lichtkleurig gevelpleisterwerk waardoor het gebouw in overeenstemming is met de omgeving.
De lichte kleurstelling van de gevel kan dan ook gunstig geadviseerd worden omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De gelijkvloerse uitbreiding verbindt de eetruimte en de keuken waardoor er een grotere en aangenamere leefruimte ontstaat op de gelijkvloerse verdieping. Door het grote raam in de nieuwe achtergevel wordt de connectie met de achterliggende koer versterkt. Bijkomend zorgt de koepel in het dak van de achterbouw voor nog meer lichttoetreding. Deze ingrepen verhogen de algemene woon- en leefkwaliteit en worden dan ook gunstig beoordeeld. Anderzijds werd wel opgemerkt dat de achterbouw een verdiepingshoogte heeft die beperkt is tot slechts 2,50m. Dit is conform artikel 21 van de bouwcode te laag. Omdat de rest van de woonruimtes op de gelijkvloerse verdieping echter wel voldoende hoog zijn wordt hierop een afwijking toegestaan.
Voor de realisatie van de bovengenoemde achterbouw werd de scheimuur met de linker aanpalende opgehoogd met circa 1,10m over een afstand van circa 1,30m. Deze beperkte ophoging heeft geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de bezonning van het aanpalende perceel waardoor de ophoging ruimtelijk aanvaardbaar is.
De slaapkamers op de 2de verdieping (slaapkamer 03 en 04) bevinden zich grotendeels onder het hellende dak en hebben een maximale hoogte van slechts 2,45m. Dit is niet conform de bepalingen van artikel 21 van de bouwcode dat een minimale vrije hoogte voor verblijfsruimtes oplegt van 2,60m. Bovendien wordt de slaapkamer aan de voorgevel (slaapkamer 03) niet voorzien van voldoende licht en lucht conform artikel 24 van de bouwcode. Omdat er in de aanvraag onvoldoende informatie werd aangeleverd met betrekking tot de vergunde toestand van de 2de verdieping van de woning is het niet mogelijk deze te beoordelen. Wijzigingen omtrent deze ruimtes op de 2de verdieping wordt bijgevolg uitgesloten van deze vergunning.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de gelijkvloerse uitbreiding.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 juni 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 22 juni 2020 |
Start 1e openbaar onderzoek | 1 juli 2020 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 30 juli 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 4 september 2020 |
Start laatste openbaar onderzoek | 25 september 2020 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 24 oktober 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 4 december 2020 |
Verslag GOA | 16 november 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De affiche werd niet aangeplakt conform artikel 20 van het 'Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning'.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
1 juli 2020 | 30 juli 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25 september 2020 | 24 oktober 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de gelijkvloerse uitbreiding.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.