Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020109937 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Sarah Vanwelden met als adres Geuzenstraat 16 bus 2 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Geuzenstraat 16 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 11 sectie L nr. 3617B4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van gevel zoals vergund in omgevingsvergunning 2018068776 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/08/2018: voorwaardelijke vergunning (OMV_2018068776) voor het wijzigen van de gelijkvloerse gevelpui en verbouwen van een handelsgelijkvloers.
Vergunde/Geacht vergunde toestand
- het gelijkvloers is ingericht als handelszaak, de bovenliggende verdiepingen bevatten 2 appartementen;
- gesloten bebouwing bestaande uit 4 bouwlagen onder zadeldak;
- voorgevel:
Huidige/Gewenste toestand
- voorgevel:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van gevel zoals vergund in omgevingsvergunning (OMV_2018068776).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 8 oktober 2020 | 27 oktober 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - detailhandel (dh) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
de gelijkvloerse gevelpui is niet in verhouding en niet in harmonie met het bestaande gevelgeheel.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning met gelijkvloers handelspand blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woon- en winkelfuncties in de Geuzestraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De geplande werken beperken zich tot voorgevelwijzigingen en beogen geen aanpassingen aan het volume of het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen en Cultuurhistorische aspecten
In de voorgaande vergunning van 10/08/2018 werd de gelijkvloerse gevelpui van het handelsgelijkvloers uitgebreid naar boven toe en voorzien van een grote vitrine. Als voorwaarden in deze vergunning werd opgelegd om de bovengevel en kroonlijst te schilderen in een witte kleur. Om stabiliteitstechnische redenen werd de gelijkvloerse pui echter niet uitgevoerd conform deze laatst vergunde toestand. Volgens het bijgevoegde verslag van de stabiliteitsingenieur zou het verhogen van de gevelpui en wijzigen van de structuur een groot risico op schade aan de bovenliggende verdiepingen met zich meebrengen. Daarnaast werden de bovengevel en de kroonlijst geschilderd in een grijze kleur hetgeen a-typisch is voor neoklassieke lijstgevels die origineel steeds in een witte kleur werden geschilderd. In de voorliggende aanvraag wenst men de bovengevel en kroonlijst wit te schilderen conform de voorwaarden uit de voorgaande vergunning. Dit wordt dan ook gunstig geadviseerd. De gevelwijzigingen aan de gelijkvloerse gevelpui wenst men te regulariseren.
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het geldende ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. In CHE-gebied en voor panden opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur. Daarom werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg, dit advies is voorwaardelijk gunstig en laat zich als volgt samenvatten:
“De aanvraag heeft betrekking op een beschilderde lijstgevel van vier bouwlagen en drie traveeën onder zadeldak. Het pand maakt deel uit van enkele reeks 19e en vroeg 20ste-eeuwse winkelhuizen.
In tegenstelling tot de vorige aanvraag waar men de bestaande winkelpui wilde vervangen door een nieuwe waarvan de hoogte afgestemd was op de oorspronkelijke pui uit 1888 wil men vandaag de bestaande toestand bestendigen. Dit is jammer aangezien het gedrongen uitstalraam geen meerwaarde is voor de bovengevel en het straatbeeld. Indien het stabiliteitstechnisch niet mogelijk is om de pui te verhogen, is er misschien wel een andere manier om de verhouding wat te harmoniseren. Het aanbrengen van een houten puiomlijsting of een omlijsting in een andere materialisatie zou hier mogelijk al aan tegemoet moeten komen.”
De gelijkvloerse gevelpui is niet in verhouding en niet in harmonie met de bestaande lijstgevel. De aanvraag is bijgevolg strijdig met artikel 6 van de bouwcode.
Het is niet mogelijk om door middel van voorwaarden, de aanvraag verenigbaar te maken met de geldende regelgeving en goede ruimtelijke ordening. Er wordt daarom geadviseerd om de aanvraag te weigeren.
Om in aanmerking te komen voor een vergunning dient een nieuw ontwerp gemaakt te worden, dat tegemoet komt aan het gestelde advies van monumentenzorg.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren en omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 14 september 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 8 oktober 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 7 december 2020 |
Verslag GOA | 19 november 2020 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.