Terug
Gepubliceerd op 30/11/2020

2020_CBS_09497 - Omgevingsvergunning - OMV_2020119741. Carnotstraat 72-76. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 27/11/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09497 - Omgevingsvergunning - OMV_2020119741. Carnotstraat 72-76. District Antwerpen - Weigering 2020_CBS_09497 - Omgevingsvergunning - OMV_2020119741. Carnotstraat 72-76. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020119741

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Lifen Hsiang met als adres Schanslaan 39 te 2150 Borsbeek

Ligging van het project:

Carnotstraat 72-76 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nr. 1028G

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de winkelpui

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/05/2020: gedeeltelijk voorwaardelijke vergunning (2020651) voor het wijzigen van de voorgevel en de magazijnruimte van een handelshuis;

-          21/06/2018: proces-verbaal (11002_2018_6926) met stand van zaken;

-          19/12/2014: weigering (3582#6293) voor de regularisatie van de achterbouw (berging) en het wijzigen van de voorgevel van de handelsruimte;

-          03/06/2014: proces-verbaal (AN.66.LB.07307/2014) voor het uitvoeren van werken op de gelijkvloerse handelsverdieping, in strijd met de op 07/03/2014 verleende stedenbouwkundige vergunning;

-          07/03/2014: vergunning (3582#3133) voor de gevelwijziging van een handelszaak en herinrichting van 5 appartementen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: handelspand met 5 woonentiteiten;

-          bouwvolume: besloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak

-          gevelafwerking:

  • natuursteen met gelijkvloers aluminium buitenschrijnwerk;
  • alle aangevraagde handelingen, wijzigingen en werken aan de voorgevel werden bij de laatste vergunning uitgesloten.

Huidige toestand

-          gevelafwerking:

  • gewijzigde raamindeling winkelpui;
  • gewijzigde toegang winkel
  • een veelheid aan publiciteit.

Gewenste toestand

-          deze aanvraag betreft enkel het handelsgelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • het plaatsen van zaakgebonden publiciteit;
  • het plaatsen van doorzichtige lamellen in de rolluiken;
  • het schilderen van de kolommen in zwart;
  • het schilderen van de raamprofielen en rolluikkasten/geleiders in gebroken wit.

Inhoud van de aanvraag

-          het wijzigen van de winkelpui:

  • het wijzigen van de gevelafwerking en indeling van het buitenschrijnwerk;
  • het aanbrengen van publiciteit.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

7 oktober 2020

30 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

7 oktober 2020

30 oktober 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.  Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
De geleding en het materiaalgebruik van de gelijkvloerse gevelpui is niet afgestemd met deze van de bovenliggende verdiepingen.

  • artikel 33 Zaakgebonden publiciteit:
    §1, 2° de grootte (breedte, hoogte, doorlopend of uitgesneden letters of logo, ...) dient steeds in verhouding te zijn met de maat van het gebouw.
    ca. de helft van de gevelpui wordt voorzien van publiciteit. Dit door een publiciteitsbord boven de ramen en door publiciteitsstickers op de ramen. Dit is niet in verhouding met de maat van het gebouw;
    §2, 1° het reclamepaneel bevindt zich op minder dan 60cm van de rechtse buur;
    §2, 2° de rechtse raampartijen hebben reclameklevers op meer dan 50% van de gevelopeningen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Visueel-vormelijke elementen
Er kan geen positief advies gegeven worden voor de aangevraagde gevelwijziging. De vormgeving van het gelijkvloerse deel van de gevel is niet afgestemd met de nog originele gevel van de bovenliggende verdiepingen. In voorgaande vergunning (2020651) werd eveneens de gevelwijziging uitgesloten van vergunning omwille van dezelfde redenen.

De gevel is oorspronkelijk opgebouwd uit drie traveeën met een duidelijke symmetrie. Op geen enkele wijze wordt dit ontwerpconcept vertaalt in de aangevraagde gevelwijziging van het gelijkvloers. Hierdoor ontstaat een breuk tussen het gelijkvloers en de verdiepingen. Een samenhangende gevel is noodzakelijk in functie van een gunstige beeldkwaliteit. De aanvraag is bijgevolg ook strijdig met artikel 6 van de bouwcode.

De etalage wordt voorzien van openmazige rolluiken in opbouw. Omwille van de beeldkwaliteit dienen rolluiken geïntegreerd te worden in de gevel.  

 

De ramen van de winkel worden voor een groot deel afgeplakt met reclamestickers. Dit is niet toegelaten (bouwcode, artikel 33). In functie van de leesbaardheid en de levendigheid dienen de etalages minstens voor 50% voorzien te worden van doorzichtig glas. Ook het publiciteitspaneel boven de etalage voldoet niet aan de geldende voorschriften. De publiciteit is buitenproportioneel ten opzichte van de gevelpui, wat niet gunstig kan worden geadviseerd.

 

Omwille van de gebrekkige beeldkwaliteit en de disharmonie met de bovenliggende gevel wordt geadviseerd om de vergunningsaanvraag te weigeren. De gevelpui dient afgestemd te worden met de bovenliggende gevel en dit zowel naar ritmering als naar materiaalgebruik. De rolluiken dienen op een kwaliteitsvolle manier geïntegreerd te worden in het schrijnwerk.

 

Functionele inpasbaarheid

De functionele inpasbaarheid blijft gegarandeerd aangezien er geen functiewijziging wordt aangevraagd.
 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen aanpassing aan het bestaande en vergunde volume aangevraagd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 september 2020

Volledig en ontvankelijk

7 oktober 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 december 2020

Verslag GOA

12 november 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.