Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Aanvullende opdracht (artikel 38/1 Koninklijk Besluit Uitvoering)
Verrekening/ | Motivatie | In min | In meer | Termijn-verlenging werkdagen |
8b | De naar buiten draaiende dubbele deur op het gelijkvloers uitgevend op de tuin werd voorzien van een deurpomp met volgorderegelaar. De vier kleine ramen op de gelijkvloers in de achtergevel van de bergingen werden voorzien van een ventilatierooster. Dit was niet in het dossier opgenomen. |
| 1.353,50 EUR | 0 |
13b | Op de derde verdieping werd over de volledige oppervlakte een verlaagd plafond geplaatst. De elektriciteitsleidingen naar de verlichtingsarmaturen werden er in opbouw tegen het plafond voorzien. De elektriciteitsleidingen naar de verlichtingsarmaturen van de 2° en 3° verdieping zijn onder de chape van de bovenliggende verdieping kunnen worden geplaatst. | 2.941,00 EUR | 9.117,10 EUR | 1 |
17b | De lateien boven de ramen in de achtergevel werden bijkomend hersteld. De betonnen vloerplaten werden hersteld ter plaatse van de verwijderde betonnen trappen. | 980,76 EUR | 0.5 | |
28 | De zekeringskasten werden ingeplant in een kast boven de toiletten. Deze kasten waren niet voorzien. | 3.369,60 EUR | 1 | |
TOTAAL |
| 2.941,00 EUR | 14.820,96 EUR | 2,5 |
6% btw |
| 176,46 EUR | 889,26 EUR |
|
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)
Verrekening/ | Motivatie | In min | In meer | Termijn-verlenging |
1b | De asbestverwijdering was voorzien om te worden verwijderd in een hermetisch afgesloten zone. Dit is niet nodig gebleken en werd met een eenvoudige handeling verwijderd. | 11.016,00 EUR | 9.996,00 EUR | 0 |
2 | Er werden bij de afbraak bijkomende afvoeren uit asbest gevonden. Deze werden verwijderd met eenvoudige handeling. | 1.047,20 EUR | ||
3d | Ter vervanging van de verwijderde asbestbuizen werden nieuwe regenwaterafvoeren geplaatst. | 1.927,76 EUR | 2 | |
4c | Het bestaande afvoer- en riolering systeem is verschillend gebleken dan zoals opgenomen in het dossier. Aansluitingen op dit bestaande afvoersysteem werden hieraan aangepast. | 2.163,98 EUR | 3.465,66 EUR | 1 |
5b | De indelingen van de bergingen op de gelijkvloers werden praktischer ingericht. | 2.310,35 EUR | 1.153,25 EUR | 1 |
9 | De bestaande toestand is onvoldoende stevig. De ingenieur stabiliteit voorziet bijkomende stalen liggers. | 5.049,21 EUR | 3 | |
15b | De dichting van de dakopstanden werd ter plaatse van de scheidingsmuren met de geburen hoger uitgevoerd, tot en met de volledige dikte van de scheidingsmuren. De bestaande schouwmassieven die niet meer zullen worden gebruikt, werden mee geïsoleerd en bekleed met een dichtingslaag. Dit om de waterdichting van het dak in zijn geheel te garanderen. | 3.485,72 EUR | 1 | |
16 | Het dak boven het terras werd aan de rand niet afgewerkt met een betonnen balk. | 487,27 EUR | 0 | |
21b | Voor de gewijzigde uitvoering van de stabiliteit was het noodzakelijk om de bestaande muur op de eerste verdieping, tussen de bergingen en traphal af te breken. Na de uitvoering van de stabiliteitswerken werd ze terug opgemetst. | 813,00 EUR | 1 | |
26c | De toegang tot het dak werd gewijzigd van een luik naar een opengaande koepel. | 2.434,55 EUR | 1 | |
29b | De bedragen voor de aansluitingen van de nutsvoorzieningen werden aangepast aan hun reële kostprijs. | 5.800,00 EUR |
12.254,67 EUR | 0 |
TOTAAL |
| 21.777,60 EUR | 41.627,02 EUR | 10 |
6% btw |
| 1.306,66 EUR | 2.497,42 EUR |
|
Samenvatting
De wijzingen opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd en kan als volgt worden samengevat:
Omschrijving | In min | In meer exclusief btw |
Aanvullende opdrachten (artikel 38/1 AUR) | 2.941,00 EUR | 14.820,96 EUR |
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 AUR) | 21.777,60 EUR | 41.627,02 EUR |
Totaal | 24.718,60 EUR | 56.447,98 EUR |
6% btw | 1.483,12 EUR | 3.386,87 EUR |
De bestaande toestand van het gebouw was verschillend dan zoals opgenomen in het aanbestedingsdossier. Dit is aan het licht gekomen na de afbraakwerken. Ook hebben zich een aantal overige wijzigingen ten opzichte van het aanbestedingsdossier opgedrongen. De uitvoering van de werken werd hieraan aangepast. De kosten voor deze gewijzigde uitvoeringen en verbeteringen zijn niet voorzien.
Om de continuïteit van de uitvoering te garanderen dient een bedrag van 31.729,38 EUR + 1.903,76 EUR (6% btw) = 33.633,14 EUR inclusief btw te worden vastgelegd. De uitvoeringstermijn wordt met 12,5 werkdagen verlengd.
Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW 17 december 2018.
Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Op 28 april 2016 (jaarnummer 386) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aankoop goed van twee appartementsgebouwen, gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne, kadastraal gekend als Antwerpen 27e afdeling, sectie A, nummers 123/T en 123/Z/2.
Op 1 december 2017 (jaarnummer 10248) besliste het college de stedenbouwkundige vergunning goed te keuren voor het renoveren en omvormen van twee appartementsgebouwen naar een gebouw voor crisiswonen, gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne.
Op 28 juni 2018 (jaarnummer 445) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed.
Op 28 juni 2018 (jaarnummer 423) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn goed om aan de laagst biedende en tegelijk conforme aannemer de opdracht toe te wijzen.
Op 23 augustus 2018 (jaarnummer 9) keurde de bedrijfsdirecteur Vastgoed bestek GAC_2018_00347 voor "Renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure werd uitgeschreven. De bedrijfsdirecteur Vastgoed keurde ook de gunning goed voor "Renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143", op basis van bestek GAC_2018_00347, aan PIC bvba (Paintings & Industrials Coatings), Leeweg 24, 9270 Laarne, met ondernemingsnummer 0421.135.396, voor een bedrag van 838.949,32 euro inclusief btw (bedrag inclusief opties, conform artikel III.2 van het administratief bestek GAC_2018_00347).
Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:
Bestelbon | Omschrijving | Budget in EUR, inclusief btw | status | Restsaldo in EUR, inclusief btw |
4004025263 | gunning | 838.949,32 | goedgekeurd | 113.737,72 |
4104008005 | correctiebestelling | 33.633,14 | nog goed te keuren | 33.633,14 |
Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht P08666 aan PIC bvba (Paintings & Industrials Coatings), Leeweg 24, 9270 Laarne, met ondernemingsnummer 0421.135.396.
Het vast bureau keurt de aanvullende opdracht goed voor een bedrag van 14.820,96 EUR + 889,26 EUR (6% btw) = 15.710,22 EUR inclusief btw.
Het vast bureau keurt de wijziging van de onvoorzienbare omstandigheden in meer goed voor een bedrag van 41.627,02 EUR + 2.497,62 EUR (6% btw) = 44.124,64 EUR inclusief btw.
Het vast bureau neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 2.941,00 EUR + 21.777,60 EUR = 24.718,60 EUR + 1.483,12 EUR ( 6% btw) = 26.201,72 EUR inclusief btw
Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 12,5 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.
Het vast bureau keurt de correctiebestelbon goed voor 31.729,38 EUR + 1.903,76 EUR (6% btw) = 33.633,14 EUR inclusief btw goed aan PIC bvba (Paintings & Industrials Coatings), Leeweg 24, 9270 Laarne, met ondernemingsnummer 0421.135.396 betreft project P08666 renovatie van appartementsgebouw met 6 appartementen gelegen Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P08666 -Renovatie Appartementsgebouw met zes appartementen Tweemontstraat 141, 2100 Deurne PIC bvba (Paintings & Industrials Coatings) Leeweg 24 9270 Laarne Ondernemingsnummer: 0421.135.396 Rekeningnummer: BE18290030249065 | 33.633,14 EUR inclusief btw | budgetplaats:4322000000 budgetpositie:221 functiegebied:2HMS040301P08666 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2OA040909 budgetperiode:2000 | 4104008005 |