Terug
Gepubliceerd op 10/02/2020

2020_CBS_01287 - Districten Antwerpen en Berchem - Proefopstelling. Locaties snelladers multimodale knooppunten en strategische locaties. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/02/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_01287 - Districten Antwerpen en Berchem - Proefopstelling. Locaties snelladers multimodale knooppunten en strategische locaties. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2020_CBS_01287 - Districten Antwerpen en Berchem - Proefopstelling. Locaties snelladers multimodale knooppunten en strategische locaties. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Clean Power for Taxis, een project van Bond Beter Leefmilieu en de taxifederatie GTL, begeleidt gemeenten en hun taxiondernemingen bij de overstap naar een zero-emissietaxivloot. Taxi’s zijn de ideale nichevloot om elektrisch rijden in Vlaanderen te promoten: ze zijn zichtbaar in het straatbeeld, doen veel kilometers, hebben een onmiddellijke impact op de luchtkwaliteit en bij elke taxirit kan de taxichauffeur als ambassadeur zijn klanten de voordelen van elektrisch rijden laten ervaren. 

De stad Antwerpen wil dat tegen 1 januari 2025 alle taxi’s alternatief aangedreven zijn: elektrisch, brandstofcel, waterstof, plug-in-hybride en CNG. De stad Antwerpen wil elektrische taxi’s dan ook faciliteren door hen op interessante locaties in staat te stellen om snel en efficiënt op te laden. Op deze manier verliezen ze geen extra tijd in vergelijking met taxi’s op fossiele brandstoffen. Taxi's zorgen ervoor dat er een gegarandeerde rit is, ook al rijdt er geen openbaar vervoer meer en vormen zo een extra overstapmogelijkheid voor de first en/of last mile aan die belangrijke knooppunten.

Om die redenen stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling mobiliteit voor om op volgende locaties snelladers in te richten:

District Antwerpen

Voor elektrische taxi’s:

  • Koningin Astridplein 24;
  • Mediaplein;
  • Zuidstation, parking ter hoogte van het kruispunt Montignystraat/Kielsevest.

Voor elektrische voertuigen:

  • Britselei 38-40.

De laadpaal die oorspronkelijk voorzien was op de parking ter hoogte van het kruispunt Desguinlei / Generaal Lemanstraat kan niet ingericht worden aangezien Fluvius geen aansluiting kan voorzien.

District Berchem

Voor elektrische taxi’s:

  • Uitbreidingsstraat ter hoogte van nr. 472.

In overleg met Fluvius, Blue Corner NV en de verschillende stadsdiensten wordt er nog gezocht naar vier bijkomende (strategische) locaties. Deze locaties zullen in een tweede fase ter goedkeuring voorgelegd worden.

De oplaadpalen worden door de concessiehouder 'Blue Corner NV' geëxploiteerd en beschikken over twee laadpunten. Er worden per oplaadpaal steeds twee parkeerplaatsen voorzien voor elektrische voertuigen of voor elektrische taxi’s.

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van oplaadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden” en in resolutie 46 dat het stadsbestuur wil zorgen voor voldoende laadinfrastructuur voor elektrische taxi’s.
 
De Europese richtlijn ‘Clean Power For Transport’ van 22 oktober 2014 legt de lidstaten op om nationale beleidskaders te maken voor de marktontwikkeling van milieuvriendelijke energie/brandstoffen voor voertuigen en de bijhorende infrastructuur. De Vlaamse regering maakte naar aanleiding van deze richtlijn op 18 december 2015 een Vlaams actieplan op om haar ambities met betrekking tot milieuvriendelijke voertuigen op korte termijn te realiseren. Dit actieplan bevat, naast fiscale stimuli, onder meer de doelstelling om tegen 2020 5.000 publiek toegankelijke laadpunten voor elektrische wagens te installeren in Vlaanderen. 
 
Op 13 februari 2015 (jaarnummer 1027) keurde het college het fietsbeleidsplan en fietsactieplan stad Antwerpen 2015-2019 'Antwerpen fietsstad, fietsen in eerste klasse', goed. In dit plan gaat de stad Antwerpen uit van het belang van knooppunten tussen verschillende vervoersnetwerken, zowel op bovenlokaal niveau (bijvoorbeeld Park and Rides net buiten de stad, het HST-station, enzovoort), als op het niveau van het stadsnetwerk (bijvoorbeeld andere treinstations, tramhaltes, enzovoort). Op zulke multimodale knooppunten komen wegen en straten, fietsroutes, tram- en buslijnen en treinverbindingen samen. Knooppunten zijn er dus in alle netwerken en op verschillende niveaus. Het is belangrijk om deze verder uit te bouwen.
 
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen stelt een toenemende vraag naar elektrische laadinfrastructuur vast in de stad Antwerpen. 
Het college keurde op 20 november 2015 (jaarnummer 9603) de visienota met betrekking tot elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen goed.
Het Gemeentelijk Autonoom Parkeer- en Mobiliteitsbedrijf Antwerpen (GAPA, thans Mobiliteit en Parkeren Antwerpen) publiceerde op 18 maart 2016 een bestek voor het 'leveren, plaatsen en exploiteren van elektrische laadinfrastructuur in de stad Antwerpen'.
Op 12 juli 2016 werd het gunningsverslag en de gemotiveerde beslissing tot gunning aan Blue Corner NV goedgekeurd door de Raad van Bestuur van GAPA (2016_RVBGAPA_00013). Volgens de bepalingen van de concessieovereenkomst dienen de aanvragen die tijdens de plaatsingstermijn c.q. het plaatsingsonderdeel binnenkomen, behandeld te worden door de concessiehouder, waarbij de plaatsing van het laadpunt ook buiten de plaatsingstermijn kan plaatsvinden.
 
De autodeelsector en taxisector zijn tevens vragende partij om snelladers (DC-charger met twee voorbehouden plaatsen) op strategische locaties te voorzien.
 
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling mobiliteit stelt nu voor om snelladers in te richten op multimodale knooppunten en andere strategische locaties.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Berchem, advies van 3 februari 2020 Gunstig advies
Districtscollege Antwerpen, advies van 27 januari 2020 (jaarnummer 55) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0102 - Flankerende maatregelen, modal shift en Slim naar Antwerpen
2LMS010203 - Multimodale knooppunten en netwerken
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het proefproject goed om op onderstaande multimodale knooppunten en strategische locaties snelladers in te richten:

  • Koningin Astridplein 24;
  • Mediaplein;
  • Zuidstation, parking ter hoogte van het kruispunt Montignystraat/Kielsevest;
  • Britselei 38-40;
  • Uitbreidingsstraat ter hoogte van nr. 472.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.