Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019153804 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV INDUSTRIAL FACILITY MANAGEMENT met als contactadres Schenkeldijk 1 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Schenkeldijk 1 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 7 sectie G nr. 1755N2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
Bouwen van een loods |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Het college verleende in zitting van 15 januari 2010 een stedenbouwkundige vergunning (met referentienummer HVN/2009/B/0188/20095433) voor het oprichten van een productiehal;
- Het college verleende in zitting van 17 oktober 2008 een stedenbouwkundige vergunning (met referentienummer HV/2008/B/0092/20083412) voor het bouwen van een loods en verbouwing van bestaand kantoorgebouw tot horecazaak en sloop van horeca en magazijnen;
- Het college verleende in zitting van 26 juli 2013 een stedenbouwkundige vergunning (met referentienummer HVN/B/20132689) voor het slopen van industrieloodsen en een kantoorgebouw;
- Het college verleende in zitting van 9 augustus 2013 een stedenbouwkundige vergunning (met referentienummer HVN/B//20132940) voor het bouwen van een nieuwe industrieloods en het renoveren van 2 bestaande industrieloodsen.
Inhoud van de aanvraag
Bouwen van een industrieloods.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
23 december 2019 |
21 januari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Infrabel |
23 december 2019 |
|
Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. |
Havenbedrijf Antwerpen |
23 december 2019 |
23 januari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluxys Belgium NV |
23 december 2019 |
23 januari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Ministerie van Landsverdediging |
23 december 2019 |
22 januari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Water-link (AWW) |
23 december 2019 |
|
Dit advies werd niet tijdig uitgebracht. |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt eveneens het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. Parallel ten westen van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Langs het noordwesten, noorden en oosten van de aanvraag bevindt zich de bestemming Gebied voor Spoorweginfrastructuur. Ten noorden en westen heeft de wegenis de bestemming Gebied voor Verkeers- en vervoersinfrastructuur. Het Leopolddok, het Albertdok en de verbindingsgeul die deze twee dokken verbindt, zijn bestemd als Gebied voor Waterweginfrastructuur.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat valt op het dak van de nieuwe loods wordt opgevangen in een hemelwaterput van 10.000 liter waarbij het hemelwater wordt hergebruikt voor een buitenkraan. De overloop van de hemelwaterput wordt afgevoerd naar de bestaande infiltratievoorziening. De aanvraag voldoet hiermee aan de gewestelijke verordening hemelwater.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Sectorale wetgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid – visueel-vormelijke elementen
Op een reeds ingericht industrieterrein wenst men ten noorden van een bestaande loods een nieuwe loods te bouwen. Deze loods heeft een oppervlakte van circa 150 m², een hoogte van 6,60 m en zal worden ingericht met een spuitcabine en aanhorigheden. De oostelijke gevellijn van de nieuwe loods sluit aan op de oostelijke gevellijn van de bestaande loods; langs de straatzijde wordt 6,25 meter meer achteruit gebouwd dan het bestaande gebouw, wegens de aanwezigheid van pijpleidingen. De nieuwe loods zal in dezelfde gevelmaterialen (namelijk lichtgrijze geïsoleerde sandwichpanelen) worden uitgevoerd als de bestaande loodsen waardoor het gebouwencomplex één geheel zal vormen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De bestaande activiteiten nemen door de uitbreiding beperkt toe. Verwacht wordt dat de invloed hiervan op het aantal verkeersbewegingen verwaarloosbaar zal zijn.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Daar de aanvraag het bouwen van een loods betreft, werd advies gevraagd aan de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is voorwaardelijk gunstig.
Het Havenbedrijf Antwerpen werd om advies gevraagd als beheerder van het havengebied.
Door de nabijheid van pijpleidingen werd het advies ingewonnen van de beheerders van deze leidingen. Deze adviezen zijn voorwaardelijk gunstig.
Het onderwerp van huidige aanvraag maakte reeds eerder voorwerp uit van een omgevingsvergunningsaanvraag (OMV_2019090214) maar werd ingetrokken vanwege ongunstige adviezen van de beheerders van nabijgelegen pijpleidingen.
De instanties Infrabel en Waterlink hebben toen wel een voorwaardelijk en gunstig advies uitgebracht, daar waar deze instanties thans laattijdig zijn met het uitbrengen van adviezen. Daar de voorliggende aanvraag enkel een andere inplanting betreft, beperkt dichter naar het spoor maar nog op voldoende afstand en verder weg van de waterleiding, kan ervan worden uitgegaan dat het advies van Infrabel inhoudelijk opnieuw kan worden overgenomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
- de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie dienen strikt nageleefd te worden;
- de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen dienen strikt nageleefd te worden;
- de voorwaarden uit het advies van Infrabel dienen strikt nageleefd te worden;
- de voorwaarden uit het advies van Fluxys dienen strikt nageleefd te worden;
- de voorwaarden uit het advies van Ministerie van Landsverdediging dienen strikt nageleefd te worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
17 december 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
23 december 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 februari 2020 |
Verslag GOA |
28 januari 2020 |
naam GOA |
Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
- de voorwaarden uit het advies van de brandweer/risicobeheer/preventie dienen strikt nageleefd te worden;
- de voorwaarden uit het advies van het Havenbedrijf Antwerpen dienen strikt nageleefd te worden;
- de voorwaarden uit het advies van Infrabel dienen strikt nageleefd te worden;
- de voorwaarden uit het advies van Fluxys dienen strikt nageleefd te worden;
- de voorwaarden uit het advies van Ministerie van Landsverdediging dienen strikt nageleefd te worden.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.