Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019143849 |
Gegevens van de aanvrager: |
VZW KONINKLIJKE VERENIGING DER BADEN - POWELL ZEESCOUTS VAN ANTWERPEN met als adres Thonetlaan 165 te 2050 Antwerpen en de heer Walter Van den Broeck met als adres Hoge Akker 83 te 2930 Brasschaat |
Ligging van het project: |
Thonetlaan 165 te 2050 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13sectie N nrs. 0, 898Z8 en 898A9 |
Vergunningsplichten: |
stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanleg van centraal binnenplein |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/03/2015: vergunning (2015155) voor wijzigingen op vergunning bouw van loods, zaal en conciërgewoning na sloop.
Vergunde/huidige toestand
- gebieden voor dagrecreatie met vrijstaande gebouwen van o.a. de zeescouts.
Gewenste toestand
- centraal plein aan scoutslokalen met:
Inhoud van de aanvraag
- opbreken van de bestaande verhardingen;
- heraanleggen van het centraal plein tussen de scoutslokalen en de botenloods (fase 3 van project).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
12 december 2019 |
8 januari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
12 december 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
12 december 2019 |
20 december 2019 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen |
12 december 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
12 december 2019 |
20 december 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
12 december 2019 |
16 december 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
12 december 2019 |
8 januari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor dagrecreatie. De gebieden voor dagrecreatie bevatten enkel de recreatieve en toeristische accommodatie, bij uitsluiting van alle verblijfsaccommodatie. (Artikel 16 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Voortuinen dienen vrij te zijn van constructies. In de voortuinstrook wordt een berging voor afvalcontainers voorzien van 15m². Om een kwalitatief straatbeeld te behouden wordt deze berging uitgesloten van vergunning. Daarnaast worden er in de voortuinstrook twee autostaanplaatsen aangevraagd. Een groene voortuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de voortuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Omwille van deze kwaliteiten is het niet wenselijk dat de voortuinstrook wordt verhard in functie van parkeerplaatsen. Deze parkeerplaatsen worden bijgevolg ongunstig, deze ruimte dient aangelegd te worden in groen in volle grond zoals in rood aangeduid op het nieuw inplantingsplan.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op de heraanleg van semipublieke ruimte. De vergunde functie van gemeenschapsvoorziening blijft ongewijzigd en is daarmee in harmonie met de kenmerkende omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er is geen wijziging of uitbreiding van de functie.
Het binnenplein van het scoutsterrein wordt heraangelegd.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Dit aantal is toereikend. |
Het aantal (bijgestelde) ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Fietsstalplaatsen:
De aanvraag voorziet 84 fietsen in de voortuinstrook. Deze fietsenstallingen zullen voornamelijk gebruikt worden tijdens de uren van de zeescouts. Uit de aanvraag blijkt onvoldoende welk stallingssysteem zal worden gebruikt. Om de visuele impact van de fietsenstalling vanaf het openbaar domein te beperken dient deze door een groene haag van maximaal 1 meter hoogte afgescheiden te worden. Dit zal als voorwaarde worden gekoppeld aan de vergunning.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag heeft betrekking op de heraanleg van de voortuinstrook en het centraal plein tussen de scoutslokalen en de botenloods.
Gezien deze aanvraag ook betrekking heeft op wijzigingen van het openbaar domein werd er advies ingewonnen bij stadsontwikkeling, ontwerp en uitvoering.
“De huidige inrit naar het terrein onderbreekt de openbare parkeerstrook langs de Thonetlaan. Deze parkeerstrook is aangeduid met een geschilderde lijn en biggenruggen. De strook is niet op het plan aangeduid. De aanvrager wenst de inrit enkele meters te verplaatsen. Om de toegang naar de nieuwe inrit te faciliteren, zijn aanpassingen aan de openbare parkeerstrook noodzakelijk. Het plan doet geen uitspraak over deze aanpassing.”
Het voorwaardelijk gunstig advies wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt gevolgd. De aanpassingen die nodig zijn aan het openbaar domein zijn ten laste van de aanvrager en zullen als lastvoorwaarde worden gekoppeld aan de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen de aanvraag tot de aanleg van centraal binnenplein.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven
2. voor de fietsenstalling dient een groene haag van maximaal 1 meter hoog geplaatst te worden zoals in groen aangeduid op het inplantingsplan ( BA_ZAS_I_N);
Uitsluitingen
De twee parkeerplaatsen in de voortuinstrook worden uitgesloten van vergunning, zoals in rood aangeduid op
het inplantingsplan.
De afvalberging/containers in de voortuinstrook worden uitgesloten van vergunning, zoals in rood aangeduid op
het inplantingsplan ( BA_ZAS_I_N).
Lastvoorwaarden
De openbare parkeerstrook aan de Thonetlaan dient aangepast te worden aan de nieuwe plaats van de inrit. Een voorstel hiervoor dient voorafgaand aan de gunning ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de dienst Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte. Vervolgens dienen afspraken gemaakt te worden met de dienst Beheer & Onderhoud over de uitvoering van deze werken.
De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.
Standpunt college
Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. Het college is wel van mening dat de twee parkeerplaatsen in de voortuinstrook voldoen aan art.30 §3 6° van de bouwcode; het groene karakter blijft voldoende kwalitatief.
Derhalve is ook de waterdoorlatende verharding noodzakelijk, en niet strijdig met artikel 27.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
22 november 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
12 december 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
10 februari 2020 |
Verslag GOA |
27 januari 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. voor de fietsenstalling dient een groene haag van maximaal 1 meter hoog geplaatst te worden zoals in groen aangeduid op het inplantingsplan ( BA_ZAS_I_N);
Uitsluitingen
De afvalberging/containers in de voortuinstrook worden uitgesloten van vergunning, zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan ( BA_ZAS_I_N).
Lastvoorwaarden
De openbare parkeerstrook aan de Thonetlaan dient aangepast te worden aan de nieuwe plaats van de inrit. Een voorstel hiervoor dient voorafgaand aan de gunning ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de dienst Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte. Vervolgens dienen afspraken gemaakt te worden met de dienst Beheer & Onderhoud over de uitvoering van deze werken.
De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.