Terug
Gepubliceerd op 10/02/2020

2020_CBS_01103 - Omgevingsvergunning - OMV_2019149425. Mechelsesteenweg 107 . District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/02/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_01103 - Omgevingsvergunning - OMV_2019149425. Mechelsesteenweg 107 . District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_01103 - Omgevingsvergunning - OMV_2019149425. Mechelsesteenweg 107 . District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019149425

Gegevens van de aanvrager:

de heer Dries Otten met als adres Graaf van Egmontstraat 25A te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Mechelsesteenweg 107 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 6sectie F nr. 1422S2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie van het gelijkvloers van handel naar wonen (met handelsruimte)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          21/10/2016: opname in het vergunningenregister (201648) als gelijkvloers met functie handel;

-          21/02/1924: vergunning (1923#14722) binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          gelijkvloers volledig vergund als handelsruimte;

-          gevelpui van het gelijkvloers conform huidige toestand;

Huidige toestand

-          vastgesteld als bouwkundig erfgoed (ID 300343) eclectisch woon- en winkelpand;

-          functie gelijkvloers en 1ste verdieping straatzijde: detailhandel; 

-          volume: 

  • 5 bouwlagen onder plat dak;
  • perceel volledig bebouwd uitgezonderd koer aan rechterzijde achteraan (31,5m²);

-          inrichting:

  • winkelruimte straatzijde met mezzanineverdieping rond een centrale vide;
  • oorspronkelijke leefruimtes achterzijde in gebruik als handelszaak;

-          gevel:

  • lijstgevel van 4 traveeën;
  • parement in witte gevelsteen en blauwe hardsteen balkon met smeedijzeren borstwering;
  • gelijkvloerse pui: 
    • vitrine met verdiept middenportaal met inkom;
    • bekleed met rode marmer;
    • aparte toegang voor bovenliggende verdiepingen;

Gewenste toestand

-          functie gelijkvloers en 1ste verdieping straatzijde: zelfstandige woning;

-          functies en indeling bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag; 

-          volume: conform bestaand;

-          inrichting:

  • straatzijde:
    • dubbelhoge ruimte met een meer publiek karakter (119.5m²);
    • hier bevindt zich de keuken van de woning en ondergeschikte handels- en kantoorfuncties bij de woning;
  • gelijkvloers achteraan: meer private woonruimtes met een netto vloeroppervlakte van 65,5m²;

-          gevel: conform bestaand en geacht vergund. 

Inhoud van de aanvraag

-          omvormen van de gelijkvloerse handelszaak naar een woning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

18 december 2019

13 januari 2020

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

18 december 2019

13 januari 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

18 december 2019

8 januari 2020

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

18 december 2019

24 december 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

18 december 2019

20 december 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

18 december 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    het aantal woningen in deze meergezinswoning wordt uitgebreid. Er is geen informatie over de aanwezigheid van een gemeenschappelijke afvalberging, zoals verplicht in een gebouw met minimaal 4 woningen;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    voor de nieuwe woning op het gelijkvloers wordt geen ruimte voorzien voor fietsen;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    er wordt een parkeerbehoefte gecreëerd door de functiewijziging. Er worden echter geen parkeerplaatsen voorzien op het terrein;
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De gelijkvloerse woning met ondergeschikte handelszaak (deel van de woning) is functioneel inpasbaar in de hoofdzakelijke woonomgeving van de Mechelsesteenweg.

Door de stedelijke dienst ‘business en innovatie’ werd volgend gunstig advies gegeven: “Het project omvat de herinrichting van een bestaand gelijkvloers met mezzanine naar woning en werkruimte. De site is opgenomen in de afbakening van het kernwinkelgebied Mechelsesteenweg zoals voorzien in de beleidsnota detailhandel. De voorgestelde economische activiteit past binnen de diversiteit van het winkelgebied.”

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

Uit het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit:

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging. Het bestaande handelsgelijkvloers wordt verbouwd tot een appartement. De bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

-          1 bijkomende wooneenheid = parkeerbehoefte 1

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.”

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte maar de plaatsen kunnen om volgende stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden:

-          Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

-          De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Deze bijstelling is niet van toepassing.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume blijft ongewijzigd. Het gewijzigde gebruik van het gelijkvloers is niet storend voor de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er worden geen gevelwijzigingen aangevraagd.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand is opgenomen op de inventaris van het bouwkundig erfgoed.

Structureel wordt er aan het gebouw niets gewijzigd. De wijzigingen hebben geen impact op de erfgoedwaarden van het pand.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het gelijkvloers wordt omgevormd naar een woning, waarvan het voorste gedeelte ook gebruikt wordt als winkel en kantoorruimte/keuken voor de bewoners. Dankzij het flexibel gebruik van het straatgedeelte, is dit een ruime woning die toch aansluiting vindt bij het handelskarakter van dit deel van de Mechelsesteenweg.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt sterk ingezet op het aanbod van voldoende grote woningen in de stad, zodat er een gezonde mix gegarandeerd wordt van woningtypes. Deze handelswoning is voldoende ruim en kwalitatief om te passen binnen de beleidsvisie hierover. De kwaliteiten zouden echter verdwijnen wanneer het gelijkvloers zou opgedeeld worden in een aparte zelfstandige winkel aan de voorzijde en een zelfstandige kleine woning aan de tuinzijde. Om die reden wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld dat de handelswoning als één ondeelbaar geheel wordt gebruikt.

 

 

Er is geen aanleiding om af te wijken van de artikels 26 en 28 van de bouwcode over de gemeenschappelijke afvalberging of ruimte voor fietsen. Hiervoor worden voorwaarden opgelegd bij deze vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bijgevoegd advies van AWV na te leven;

3.      voor de bijkomende woning met 1 slaapkamer moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden;

4.      in een gebouw met minimaal 4 woningen moet een gemeenschappelijke afvalberging voorzien worden van minimaal 4 vierkante meter;

5.      de gelijkvloerse handelswoning dient als één ondeelbaar geheel gebruikt te worden;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 december 2019

Volledig- en ontvankelijk

18 december 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 februari 2020

Verslag GOA

30 januari 2020

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bijgevoegd advies van AWV na te leven;

3.      voor de bijkomende woning met 1 slaapkamer moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden;

4.      in een gebouw met minimaal 4 woningen moet een gemeenschappelijke afvalberging voorzien worden van minimaal 4 vierkante meter;

5.      de gelijkvloerse handelswoning dient als één ondeelbaar geheel gebruikt te worden;

6.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.