Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019127629 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV Bouwonderneming Vooruitzicht met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen en de heer Matthias Gios met als adres Leopold de Waelplaats 26 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Frédéric Bruynseelslaan, Hugues C. Pernathlaan, Kanoetstraat, Knobbelzwaanstraat, Koggelaan, Neel Dofflaan, Roerdompstraat, Tureluurstraat, Visarendstraat, Watersnipstraat ZN te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 13sectie N nrs. 204S19 en 204K23 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
optioneel plaatsen van screens en zonnetenten op de gevels van woningen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/10/2015: verkavelingsvergunning (201511) voor het verkavelen van gronden in 171 kavels voor 297 wooneenheden en de aanleg van nieuwe wegen voor het project Regatta (wijk 3, 4 en 5);
- 08/09/2017: vergunning (20171457) voor het bouwen van drie appartementsgebouwen met in totaal 30 woongelegenheden en ondergrondse parking;
- 04/05/2018: vergunning (20173470) voor het bouwen van 36 eengezinswoningen en 2 meergezinswoningen in wijk 3 van Regatta.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: wonen;
- volume: de inplanting van de gebouwen volgt de opgelegde gebouwcontouren van de verkavelingsvergunning;
- inrichting: eengezinswoningen en meergezinswoningen;
- gevelafwerking: in het hele projectgebied wordt gebruik gemaakt van verschillende gevelstenen in een gelijkaardig kleurenpallet (grijs-beige) en architectonische wit tot lichtgrijze prefabbeton, met buitenschrijnwerk in grijze aluminium
Huidige toestand
- vergunde toestand in uitvoering
Gewenste toestand
- gevelafwerking: idem vergunde toestand
- de koper krijgt de optie om zonnescreens en/of zonnetenten te voorzien aan de buitenzijde op de gevel;
Inhoud van de aanvraag
- het plaatsen van zonneschermen en zonweringen in wijk 3 van het Regatta-project.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Oosterweelverbinding-Wijziging, goedgekeurd op 20 maart 2015.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Galgenweel Oost, goedgekeurd op 9 augustus 2012.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een bufferzone. De bufferzones dienen in hun staat bewaard te worden of als groene ruimte ingericht te worden, om te dienen als overgangsgebied tussen gebieden waarvan de bestemmingen niet met elkaar te verenigen zijn of die ten behoeve van de goede plaatselijke ordening van elkaar moeten gescheiden worden. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde bestemming ga (bestemmingszone rand blancefloerlaan), zone voor wonen w (bestemmingszone wijk), zone voor park pa (bestemmingszone galgenweelpark), zone voor park pc (bestemmingszone park midden), zone voor openbare wegenis ow, zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok), zone voor wonen en groen w/gra (bestemmingszone parkrand west), zone voor wonen en groen w/grb (bestemmingszone parkrand oost), zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok) en zone voor wonen en gemeenschapsvoorzieningen w/gm (bestemmingszone parkrand midden).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling AN/2015/V/0007, goedgekeurd op 23 oktober 2015, meer bepaald in lot(en) W3.1, W3.1, W3.2, W3.2, W3.3, W3.3, W3.4, W3.4, W3.5, W3.5, W3.6, W3.6, W3.7, W3.7, W3.8, W3.8, W3.9, W3.9, W3.10, W3.10, W3.11, W3.11, W3.12, W3.12, W3.13, W3.13, W3.14, W3.14, W3.15, W3.15, W3.16, W3.16, W3.17, W3.17, W3.18, W3.18, W3.19, W3.19, W3.20, W3.20, W3.21, W3.21, W3.22, W3.22, W3.23, W3.23, W3.24, W3.24, W3.25, W3.25, W3.26, W3.26, W3.27, W3.27, W3.28, W3.28, W3.29, W3.29, W3.30, W3.30, W3.31, W3.31, W3.32, W3.32, W3.33, W3.33, W3.34, W3.34, W3.35, W3.35, W3.36, W3.36, W3.37, W3.37, W3.38, W3.38, W3.39/1, W3.39/1, W3.39/2, W3.39/2, W3.39/3 en W3.39/3.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verkavelingsvergunning.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen aanleiding om het college te adviseren (beargumenteerd) af te wijken van de geldende voorschriften.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft het mogelijk maken tot het plaatsen van zonneschermen op de gevels alsook het plaatsen opbouw zonneweringen in de raamopeningen. Zoals blijkt uit de beschrijvende nota zijn de zonneweringen niet nodig vanuit de eisen omtrent energieprestatie en binnenklimaat (de woningen zijn reeds EPB-conform) en worden bijgevolg dus enkel uitgevoerd voor het creëren van bijkomend wooncomfort. Hierbij dient opgemerkt dat het beoogde wooncomfort ook inpandig kan worden opgelost waarbij de met aandacht gedetailleerde gevel ongewijzigd kan blijven.
Deze opbouw raaminvullingen zijn strijdig met het beeldkwaliteitsplan (BKP) waarin duidelijk vermeld staat dat de totale detaillering van het raamkozijn bijzondere aandacht behoeft. Hierbij dienen, zoals vermeld in het BKP de ramen integraal ontworpen te worden met integratie van onder andere ruimte voor plaatsing van zonnewering. Dit is hier niet het geval waardoor de aanvraag naar welstand bezwaarlijk gunstig kan beoordeeld worden.
Er dient bovendien vastgesteld dat de ramen niet geconcipieerd werden om zonneweringen voor te plaatsen, de detailtekeningen geven immers aan dat de aluminium kasten deels voor het glas zullen komen te zitten.
Ook de plaatsing van de zonneschermen doen in sterke mate afbreuk aan de architectuur van de gebouwen. In de architectuur van de gebouwen is bijzondere aandacht besteed aan het consequent doortrekken van de horizontale banden, wat door de welstandscommissie erg werd geapprecieerd. Het voorzien van de opbouwzonneweringen op deze betonnen banden doen in sterke mate afbreuk aan de architectuur en de aandacht die besteed is aan de detaillering van de gebouwen. Ook m.b.t de plaatsing van de zonneschermen kunnen naar welstand niet gunstig beoordeeld worden.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de welstandscommissie.
De welstandscommissie is van mening dat deze screens best initieel worden opgenomen en niet
nadien. De welstandscommissie vraagt meer detaillering en uitwerking want de plannen zijn niet
leesbaar op dat vlak. Bovendien wenst de welstandscommissie hierover een gesprek aan te gaan met de aanvrager en de supervisor van het masterplan/beeldkwaliteitsplan.
Verder dient opgemerkt dat de glazen balustrades anders werden uitgevoerd dan voorzien in de vergunning. Ook op het gelijkvloers zullen anders, dan in de aanvraag glazen balustrades worden voorzien. Aangezien deze wijzigingen geen deel uitmaken van de aanvraag dienen deze uitgesloten te worden bij een eventuele vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
13 november 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
9 december 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
7 februari 2020 |
Verslag GOA |
24 januari 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.