Terug
Gepubliceerd op 11/05/2020

2020_CBS_04005 - Stedelijk patrimonium. Masterplan Wilrijk. Bist 1, 2610 Wilrijk - Oplossen restpunten Fase 1. Aanstelling architect deelopdracht B. Vastlegging krediet deelopdracht A en B. Overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04005 - Stedelijk patrimonium. Masterplan Wilrijk. Bist 1, 2610 Wilrijk - Oplossen restpunten Fase 1. Aanstelling architect deelopdracht B. Vastlegging krediet deelopdracht A en B. Overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring 2020_CBS_04005 - Stedelijk patrimonium. Masterplan Wilrijk. Bist 1, 2610 Wilrijk - Oplossen restpunten Fase 1. Aanstelling architect deelopdracht B. Vastlegging krediet deelopdracht A en B. Overeenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Het Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba was van ontwerp tot en met de uitvoering betrokken bij de volledige realisatie van ‘Masterplan Wilrijk’, zowel van Fase 1 (Oud Districtshuis, lokettenzaal en Agoragebouw) als, in samenwerking met Baumschlager Eberlé GmbH, van Fase 2 (bibliotheek, academie en politiekantoor).

Met het collegebesluit van 26 juli 2019 (jaarnummer 6146) werd het Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba aangesteld voor de deelopdracht A.

De vastlegging van het krediet heeft betrekking op de uitvoering van deelopdracht A en B. De aanstelling van een architect voor deelopdracht C zal ten gepaste tijde aan het college worden voorgelegd.

Het ereloon voor deelopdracht A werd om budgettaire redenen gespreid over 2019 en 2020 en 60% van het ereloon werd reeds vastgelegd met bestelbon 4005353865. De vastlegging van de overige 40% wordt nu ter goedkeuring voorgelegd aan het college.

Totaal erelonen voor deelopdracht A vast te leggen op budget 2020

40% van het totale ereloon 28.815,08 EUR (16,491673% over bouwkost) exclusief btw  11.526,03 EUR
btw (21%)      2.420,47 EUR
Totaal inclusief btw         13.946,50 EUR 

 

Het ereloon voor deelopdracht B wordt om budgettaire redenen gespreid over 2020 en 2021.

Totaal vooronderzoeken, raming bouwkost en erelonen voor deelopdracht B

Vooronderzoeken, exclusief btw             23.250,00 EUR
Raming bouwkost exclusief btw   364.940,00 EUR 
Ereloon (12,875138%), exclusief btw  46.986,53 EUR 
Totaal exclusief btw  435.176,53 EUR 
btw (21%)  91.387,07 EUR 
Totaal, inclusief btw  526.563,60 EUR 


Totaal vooronderzoeken, erelonen voor deelopdracht B vast te leggen op budget 2020

Vooronderzoeken, exclusief btw            

23.250,00 EUR

60% van het totale ereloon 46.986,53 EUR (12,875138% over bouwkost), exclusief btw       

28.191,92 EUR

Totaal, exclusief btw     

51.441,92 EUR

btw (21%)         

10.802,80 EUR

Totaal, inclusief btw    

62.244,72 EUR


Totaal vooronderzoeken, erelonen voor deelopdracht B vast te leggen op budget 2021 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door het college en de gemeenteraad

40% van het totale ereloon 46.986,53 EUR (12,875138% over bouwkost), exclusief btw      

18.794,61 EUR

btw (21%)         

  3.946,87 EUR

Totaal, inclusief btw                

22.741,48 EUR

Juridische grond

Artikel 43 §5 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten bepaalt wanneer een raamovereenkomst met meer dan één ondernemer wordt gesloten, wordt die raamovereenkomst uitgevoerd op een van de volgende wijzen:
1° volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, zonder dat de opdracht opnieuw voor mededinging wordt opengesteld, wanneer de overeenkomst alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de betrokken werken, leveringen of diensten alsmede de objectieve voorwaarden ter bepaling van de ondernemers die deze als partij bij de raamovereenkomst zullen uitvoeren; laatstbedoelde voorwaarden worden vermeld in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst;

2° wanneer de raamovereenkomst alle voorwaarden bevat voor de betrokken werken, leveringen en diensten, ten dele zonder opnieuw tot mededinging op te roepen overeenkomstig punt 1° en ten dele met een nieuwe oproep tot mededinging tussen de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst overeenkomstig punt 3°, wanneer de aanbestedende overheden deze mogelijkheid in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst hebben vermeld. De keuze of specifieke werken, leveringen of diensten worden verkregen na een nieuwe oproep tot mededinging dan wel rechtstreeks volgens de voorwaarden van de raamovereenkomst, wordt gemaakt aan de hand van objectieve criteria, die in de opdrachtdocumenten voor de raamovereenkomst worden opgenomen. In deze opdrachtdocumenten wordt ook aangegeven welke voorwaarden aan een nieuwe oproep tot mededinging kunnen worden onderworpen.
De mogelijkheden als voorzien in het eerste lid van dit punt gelden tevens voor elk perceel van een raamovereenkomst waarvoor in de raamovereenkomst de voorwaarden zijn vastgelegd met betrekking tot de werken, diensten en leveringen, ongeacht de vraag of alle voorwaarden met betrekking tot de werken, diensten en leveringen in kwestie in het kader van andere percelen, zijn vastgelegd;

3° wanneer de raamovereenkomst niet alle voorwaarden bevat met betrekking tot de uitvoering van de werken, leveringen en diensten, door de opdracht opnieuw voor mededinging open te stellen voor de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan  Datum Jaarnummer
Goedkeuring bestek GAC/2017/00150 en procedure voor het aanstellen van een pool van ontwerpers voor restauratieopdrachten Gemeenteraad 26 maart 2018 187
Goedkeuring selectie kandidaten College 13 juli 2018 6574
Goedkeuring gunning bestek GAC/2017/00150 aan pool van 12 ontwerpers  College 7 december 2018 10854
Goedkeuring aanstelling architect en ondertekening overeenkomst voor deelopdracht A, projectdefinitie voor deelopdracht A, B en C.  Oplossen van restpunten fase 1. College 26 juli 2019  6146 

Momenteel stellen zich in de gebouwen van Masterplan Wilrijk bouwkundige problemen die invloed hebben op de veiligheid en het gebruikscomfort ten aanzien van burgers en districtspersoneel.

Deze problemen behoren voornamelijk tot de restpunten van Fase 1 ‘Masterplan Wilrijk.’ Er dienen oplossingen te komen voor de verschillende aanhoudende, bouwkundige problemen.

De werken werden ondergebracht onder drie deelopdrachten (A, B en C), respectievelijk van meest (A) tot minst (C) hoogdringend.
De werken opgenomen in deelopdracht A hebben betrekking op de klimatisatie van de passerelle.
De werken opgenomen in deelopdracht B hebben betrekking op het oplossen van de bouwfysische problemen ten aanzien van de gebouwen die vallen onder Fase 1 ‘Masterplan Wilrijk.’

Algemene financiƫle opmerkingen

De uitgave van 76.191,22 EUR,  21% btw inbegrepen, zal verrekend worden op het investeringskrediet 2020. Er is voldoende krediet beschikbaar. 

Deze uitgave bestaat uit:

Deelopdracht A
Het globale ereloon is vastgelegd op 16,491673%. De uitgave voor het ereloon voor deze restauratieopdracht wordt geraamd op 28.815,08 EUR + 6.051,17 EUR (21% btw) = 34.866,25 EUR inclusief btw, waarvan 60% reeds werd vastgelegd op bestelbon 4005353865.

De overige 40% van het totale ereloon met een bedrag van 11.526,03 + 2.420,47 EUR (21% btw) = 13.946,50 EUR inclusief btw zal verrekend worden op het investeringsbudget van 2020. Er is voldoende budget aanwezig.

Deelopdracht B
Het globale ereloon is vastgelegd op 12,875138%. De uitgave voor het ereloon voor deze restauratieopdracht wordt geraamd op 46.986,53 EUR + 9.867,17 EUR (21% btw) = 56.853,70 EUR inclusief btw. Deze uitgave werd berekend volgens de ereloonpercentages zoals voorzien in bestek GAC/2017/00150. De vooronderzoeken voor de restauratiewerken bedragen 23.250,00 EUR + 4.882,50 EUR (21% btw) = 28.132,50 EUR inclusief btw.

De vooronderzoeken en 60% van het totale ereloon met een bedrag van 51.441,92 EUR + 10.802,80 EUR (21%btw) = 62.244,72 EUR inclusief btw worden verrekend op het investeringsbudget 2020. Er is voldoende budget aanwezig.

De overige 40% van het totale ereloon met een bedrag van 18.794,61 + 3.946,87 EUR (21% btw) = 22.741,48 EUR inclusief btw zal verrekend worden op het investeringsbudget van 2021 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door het college en de gemeenteraad.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2SBS0201 - Reguliere taken decentralisatie
2SBS020101 - Algemeen
2SBS020101P08690 - Bist 1_MaWi_restpunten_de

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de aanstelling van Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba via raamovereenkomst GAC/2017/00150 voor deelopdracht B met betrekking tot het oplossen van de restpunten Fase 1 'Masterplan Wilrijk' goed.

Artikel 2

Het college keurt de architectenovereenkomst goed voor deelopdracht B met betrekking tot het oplossen van de restpunten Fase 1 'Masterplan Wilrijk', gelegen Bist 1, 2610 Wilrijk.

Artikel 3

Het college beslist om een bedrag van 62.967,95 EUR + 13.223,27 EUR (21% btw) = 76.191,22 EUR vast te leggen op naam van Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba, Schoonselstraat 5, 2610 Wilrijk met ondernemingsnummer 0441.978.421 voor deelopdracht A en B voor het oplossen van de restpunten Fase 1 'Masterplan Wilrijk', gelegen Bist 1, 2610 Wilrijk.

Artikel 4

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
P08690 - Bist 1, 2610 Wilrijk
Masterplan Wilrijk, oplossen van restpunten Fase 1
Vastlegging ereloon voor deelopdracht A en B

Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba
Schoonselstraat 5
2610 Wilrijk

Ondernemingsnummer: 0441.978.421
Rekeningnummer: BE79402711353133

15.810,99 EUR inclusief btw budgetplaats:5322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2SBS020101P08690
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA080170
budgetperiode: 2000
4005398971 (pos. 10) 
P08690 - Bist 1, 2610 Wilrijk
Masterplan Wilrijk, oplossen van restpunten Fase 1
Vastlegging ereloon voor deelopdracht A en B

Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba
Schoonselstraat 5
2610 Wilrijk

Ondernemingsnummer: 0441.978.421
Rekeningnummer: BE79402711353133

60.380,23 EUR inclusief btw budgetplaats:5322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2SBS070102P08690
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA080119
budgetperiode: 2000
4005398971 (pos. 20)
P08690 - Bist 1, 2610 Wilrijk
Masterplan Wilrijk, oplossen van restpunten Fase 1
Vastlegging ereloon voor deelopdracht B

Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba
Schoonselstraat 5
2610 Wilrijk

Ondernemingsnummer: 0441.978.421
Rekeningnummer: BE79402711353133

22.741,48 EUR inclusief btw budgetplaats:5322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2SBS070102P08690
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2SA080119
budgetperiode: 2100
mits goedkeuring eerstvolgende aanpassing
meerjarenplan door college en gemeenteraad
 volgt later 

Bijlagen