Terug
Gepubliceerd op 11/05/2020

2020_CBS_04147 - District Antwerpen. Volhardingstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04147 - District Antwerpen. Volhardingstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_04147 - District Antwerpen. Volhardingstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • met de heraanleg werden kruispunten compacter en/of verhoogd aangelegd. De parkeerzones werden duidelijk afgebakend door voetpaduitstulpingen. Ter hoogte van de Camille Huysmanslaan werden de oversteekplaats en het doorgetrokken voetpad niet langer behouden, omdat het kruispunt compacter werd. Doordat de Volhardingstraat opgenomen is in een zone 30, werden de verkeersborden B1 (voorrang verlenen) niet langer behouden in het straatbeeld en uit het aanvullend verkeersreglement gehaald; 
  • het uitleidend fietspad ter hoogte van de Jan Van Rijswijcklaan, wordt nu gesignaleerd door het verkeersbord D7 (fietspad) met een onderbord M7 (verboden voor bromfietsers klasse B) conform de principenota voor speed-pedelecs (artikel 3); 
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het nummer 73 (artikel 4).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Volhardingstraat op nummer 73, voldoet aan de voorwaarden;
  • de rijstrookverdeling ter hoogte van de Jan Van Rijswijcklaan werd verlengd tot het nummer 4, dit om conflicten tussen het in- en uitrijdend verkeer te beperken (artikel 6).

De parkeerbalans neemt af met 16 parkeerplaatsen. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Volhardingstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 6 januari 2017 (jaarnummer 123);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Tentoonstellingswijk"; 
  • maakt deel uit van de wijk "Camille Huysmanslaan en omgeving" waar de toegang beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Volhardingstraat werd heraangelegd.
Op 12 maart 2018 werd een aanvraag ingediend om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 16 maart 2020 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 20 april 2020 (jaarnummer 56) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Volhardingstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 6 januari 2017 (jaarnummer 123).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.