Terug
Gepubliceerd op 11/05/2020

2020_CBS_04151 - District Ekeren. Schriek - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/05/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_04151 - District Ekeren. Schriek - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2020_CBS_04151 - District Ekeren. Schriek - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het eenrichtingsverkeer in het gedeelte tussen de Schepersveldlei en de Lodewijk Andersonstraat vervalt;
  • speed pedelecs worden toegelaten om tegen de rijrichting te fietsen, in het gedeelte van de Schriek, gelegen naast de begraafplaats en tussen twee verhoogde inrichtingen (artikel 1);
  • het verbod wordt opgelegd naar links af te slaan aan het kruispunt met de Schepersveldlei, voor het verkeer rijdend in de richting van de Kapelsesteenweg (artikel 3);
  • de verplichting wordt opgelegd naar rechts te rijden ter hoogte van het kruispunt Schepersveldlei/Schriek (artikel 4);
  • de signalisatie van het fietspad langs de beide zijden, tussen de Driehoekstraat en de Schepersveldlei, wordt aangepast (artikel 6).
    De verkeersborden D9 (deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A) worden vervangen door D7 (fietspad) met onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • het gedeelte van de straat, gelegen tussen de Statiestraat en de Schriek, werd ingericht als fietsstraat. Fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken (artikel 10);
  • het gemarkeerde fietspad langs de beide zijden op de brug over de spoorlijn Antwerpen-Essen-Roosendaal werd vervangen door een degelijk verhoogd fietspad. Het desbetreffende artikel wordt verwijderd uit het aanvullend reglement;
  • bij de heraanleg werden een aantal nieuwe oversteekplaatsen voor voetgangers aangebracht. Artikel 13 wordt bijgevolg aangepast;
  • ter hoogte van de Kapelsesteenweg werd een opstelvak voor fietsers aangebracht (artikel 16).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Schriek in het district Ekeren:

  • is een te reglementeren openbare weg die behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat op 28 februari 2014 (jaarnummer 2215) door het college werd goedgekeurd;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Mariaburg";
  • maakt voor een gedeelte deel uit van de zone "Klein Heiken en omgeving" waarbij de toegang verboden wordt voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5 ton, uitgezonderd laden en lossen.

Een gedeelte van de straat werd heraangelegd. Plaatsbezoek wees uit dat de huidige toestand in het overige gedeelte van de straat niet overeenkomt met het aanvullende reglement.
Het college keurde in zitting van 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de 'Principenota voor Speed pedelecs in Antwerpen' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 26 maart 2020 Gunstig advies
districtscollege, advies van 14 april 2020 (jaarnummer72) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Schriek in het district Ekeren, goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 28 februari 2014 (jaarnummer 2215).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200319_bijlage_avr.pdf
  • 20200325_plan 1.pdf
  • 20200325_plan 2.pdf
  • 20200325_plan 3.pdf
  • 20200325_plan 4.pdf
  • 20200325_plan 5.pdf
  • 20200325_plan 6.pdf
  • 20200325_plan 7.pdf
  • 20200325_plan 8.pdf
  • 20200325_plan 9.pdf
  • 20200325_plan 10.pdf
  • 20200325_plan 11.pdf
  • 20200325_plan 12.pdf
  • 20200325_plan 13.pdf