Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020002065 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA AANNEMINGEN AMELINCKX met als adres IJzerlaan 9 te 2060 Antwerpen, de heer Brent Van Doorslaer met als adres IJzerlaan 9 te 2060 Antwerpen (Antwerpen) en NV L'HERMITAGE met als adres IJzerlaan 9 te 2060 Antwerpen (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Luikstraat 12 te 2000 Antwerpen (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 11sectie L nr. 3961D |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van uitgevoerde wijzigingen ten opzicht van vergunning van 2007 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/02/2010: vergunning (20102564) voor het wijzigen van de bestemming en verbouwen van een commercieel gelijkvloers en drie appartementen. (vervallen)
- 09/02/2007: vergunning (3151#1454) voor het regulariseren van een café + appartement.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinsgebouw (wonen) en reca;
- hoekgebouw met 3 bouwlagen onder schuin dak;
- perceel volledig bebouwd;
- gevel:
Huidige toestand
- vaststelling als bouwkundig erfgoed (ID: 20246) als neoclassicistisch hoekpand;
- meergezinsgebouw (wonen) en reca;
- hoekgebouw met 3 bouwlagen onder schuin dak;
- perceel volledig bebouwd;
- gevel:
Gewenste toestand
- appartement (wonen) en reca;
- volume ongewijzigd;
- gevel:
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van wijzigingen ten opzichte van vergunning van 2007:
- wijzigen van de kleur van de gelijkvloerse plint;
- wijzigen van de raamindeling op het gelijkvloers;
- de reclame maakt geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
31 januari 2020 |
26 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
31 januari 2020 |
10 februari 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh), overdruk - reca (r) en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- artikel 2.1.1. Culturele, historische en/of esthetische waarde:
voor panden die vastgesteld zijn als bouwkundig erfgoed, zoals dit pand, geldt dat elke wijziging van de bestaande toestand onderworpen wordt aan de wenselijkheid van het
behoud. De gelijkvloerse plint van dit pand was oorspronkelijk voorzien van wit geschilderde bepleistering. Deze werd gewijzigd naar antracietgrijs;
- artikel 2.1.2. Harmonieregel en referentiebeeld:
de kleur van de gevelmaterialen van de gelijkvloerse plint werd gewijzigd van wit naar antracietgrijs;
- artikel 2.1.7. Gevelmaterialen:
Bij het schilderen, pleisteren of kaleien van een gevel dienen elementen, decoraties
en volledige gevels die historisch niet bedoeld waren om beschilderd, bepleisterd of
gekaleid te worden, zoals natuursteen of arduinen plinten, dorpels en typische
zand- en baksteenarchitectuur, ongepleisterd, ongeschilderd en ongekaleid te
blijven, tenzij dit vanuit historisch oogpunt aangewezen is of omwille van
bouwfysische redenen. De gevelplint onderaan is voorzien in blauwe steen. Deze werd mee geschilderd in antracietkleur zoals de rest van de gevel op het gelijkvloers.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de gelijkvloerse plint van dit pand was oorspronkelijk bepleisterd , geschilderd in wit en voorzien van een plint in blauwe steen. De volledige gelijkvloerse gevel werd overschilderd in antracietgrijs. Dit is niet kenmerkend voor deze gestandaardiseerde eind-19de-eeuwse neoclassicistische lijstgevels;
de kleur van de gevelmaterialen van de gelijkvloerse plint werd gewijzigd van wit naar antracietgrijs. Dit is niet kenmerkend voor eind 19de eeuwse lijstgevels.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op het verminderen van het aantal wooneenheden van twee naar één. De studio’s op de tweede en dakverdieping worden samengevoegd tot een duplex-appartement. Op de gelijkvloerse en eerste verdieping blijft de recafunctie behouden. Wonen en reca zijn kenmerkende functie voor de omgeving van de Waalsekaai en zijn dan ook functioneel inpasbaar in de omgeving.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het volume van het gebouw blijft onveranderd.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het pand is gelegen in CHE-gebied en opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed. Bij deze gebouwen worden de historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarden van alle aanwezige elementen afgetoetst. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
De gevel ter hoogte van de gelijkvloerse verdiepingen werd beschilderd in een antracietgrijze kleur, inclusief de blauwe hardstenen delen. Hierdoor wijkt de aanvraag af van artikels 2.1.1, 2.1.2 en 2.1.7 van RUP Binnenstad. Deze artikels moeten garanderen dat de erfgoedwaarde van panden behouden blijft en de afwerkingen van gevels in harmonie is met het referentiebeeld.
Voor laat negentiende-eeuwse panden is een afwerkingen in een lichte kleurstelling kenmerkend. Ook om eenheid te behouden in het geheel is een witte kleur, overeenkomstig met de bovenliggende verdiepingen, aangewezen. Ook het overschilderen van blauwe hardstenen elementen, die onbeschilderd dienen te blijven is ruimtelijk niet aanvaardbaar en in strijd met artikel 11 van de bouwcode.
Daarom wordt het beschilderen van de gelijkvloerse verdieping uitgesloten van deze vergunning.
Omdat het pand is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies beperkt zich echter tot het buitenschrijnwerk van het gebouw. Monumentenzorg maakt de opmerking dat er geen correcte profilering werd toegepast op het buitenschrijnwerk waardoor de gevel onnodig is vervlakt. Ook het afdekken van de kroonlijst is atypisch.
De aandachtspunten van monumentenzorg kunnen vanuit stedenbouwkundig oogpunt deels worden bijgetreden. Deze wijzigingen zijn echter conform de vergunning uit 2007. Gelet op de vergunde context is het voorziene buitschrijnwerk in de voorgevel aanvaardbaar. Het is wel wenselijk dat op termijn de gekloste kroonlijst terug zichtbaar wordt gemaakt. Dit zou de erfgoedwaarde van het gebouw aanzienlijk verbeteren. In de voorwaarden van de vergunning wordt daarom opgenomen dat wanneer er werken aan het dak gebeuren of de mogelijkheid zich voordoet om de kroonlijst zichtbaar te maken, deze terug hersteld moet worden naar oorspronkelijk model.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het verminderen van het aantal wooneenheden zorgt er voor dat de enige wooneenheid beschikt over meer leefbare oppervlakte. Dit leidt er ook toe dat de druk op het perceel en het gebouw afneemt. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. bij wijzigingen aan het dak dient de kroonlijst te worden hersteld of vervangen door een geprofileerde houten kroonlijst naar oorspronkelijk model. Detailplannen worden vooraf voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
4. de gelijkvloerse voorgevel in witte kleur te voorzien, overeenkomstig de bovenliggende verdiepingen;
5. de blauwe hardstenen plint onbepleisterd, onbeschilderd en ongekaleid te houden;
Uitsluitingen
6. het beschilderen van de gelijkvloerse voorgevel in een antracietgrijze kleur, inclusief blauwe hardstenen elementen, wordt uitgesloten van deze vergunning.
Standpunt college
De gemeentelijke omgevingsambtenaar merkt terecht op dat de antracietgrijze kleur, waarin de gevel van de gelijkvloerse verdieping beschilderd is, niet in overeenstemming is met artikel 11 van de Antwerpse Bouwcode. Dat artikel stelt dat, omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de historische waarde, voor geschilderde gevels een lichte kleurstelling gebruikt dient te worden.
Om die reden wordt het beschilderen van de gelijkvloerse voorgevel, inclusief blauwe hardstenen elementen, in een antracietgrijze kleur, terecht uitgesloten van deze vergunning.
Om eenheid in het geheel van de gevel te behouden, meent de gemeentelijke omgevingsambtenaar dat een witte kleur, overeenkomstig met de bovenliggende verdiepingen, aangewezen is. Bijgevolg wordt als voorwaarde geadviseerd de gelijkvloerse gevel in een witte kleur te schilderen.
Evenwel beschikt degelijkvloerse verdieping over een andere functie dan de bovengelegen verdiepingen. Mits in overeenstemming met de bouwcode meent het college dat dit verschil ook zichtbaar mag zijn aan de buitenzijde, en dat de gelijkvloerse gevel daarom niet noodzakelijk een eenheid moet vormen met de bovengelegen gevel.
Het college acht het daarom niet noodzakelijk om in de bijkomende voorwaarden op te leggen dat de voorgevel geschilderd dient te worden in een witte kleur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
14 januari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
31 januari 2020 |
Start openbaar onderzoek |
7 februari 2020 |
Einde openbaar onderzoek |
7 maart 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
14 juli 2020 |
Verslag GOA |
27 april 2020 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
7 februari 2020 |
7 maart 2020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
3. bij wijzigingen aan het dak dient de kroonlijst te worden hersteld of vervangen door een geprofileerde houten kroonlijst naar oorspronkelijk model. Detailplannen worden vooraf voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg;
4. de blauwe hardstenen plint onbepleisterd, onbeschilderd en ongekaleid te houden.
Uitsluitingen
5. het beschilderen van de gelijkvloerse voorgevel in een antracietgrijze kleur, inclusief blauwe hardstenen elementen, wordt uitgesloten van deze vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.