Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2020012181 |
Gegevens van de aanvrager: |
VME V.M.E. DEROEST D'ALKEMADELAAN 9-11 met als adres De Roest d'Alkemadelaan 9-11 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: |
De Roest d'Alkemadelaan 9-11 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 21sectie A nr. 228G |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
isoleren en voorzien van een nieuwe gevelbekleding ter hoogte van de kopgevels van een appartementsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/07/2019: weigering (20191398) voor het gedeeltelijk isoleren van de gevels van een meergezinswoning;
- 24/02/1965: vergunning (957#2074) voor het oprichten van een dakverdieping.
- 01/04/1964: vergunning (957#1242) voor het oprichten van twee appartementsgebouwen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- appartementsgebouw in open bebouwing met 16 bouwlagen en 1 teruggetrokken daklaag onder plat dak;
- gevelafwerking in crèmekleurig gecoate natuursteenplaten op een verdiepingshoge arduinen plint met accentuering op kopse gevels in crèmekleurige aluminiumplaten.
Huidige toestand
- conform vergunde toestand.
Gewenste toestand
- appartementsgebouw in open bebouwing met 16 bouwlagen en 1 teruggetrokken daklaag onder plat dak;
- onzichtbare bevestigde gevelbeplating in crèmekleurige vezelcement op de verdiepingen en blauwe hardsteen op het gelijkvloers ter hoogte van de kopse gevels.
Inhoud van de aanvraag
- verwijderen van de bestaande gevelbeplating ter hoogte van de kopse gevels;
- voorzien van een crèmekleurige gevelbeplating op de verdieping en blauwe hardsteen op het gelijkvloers ter hoogte van de kopse gevels;
- bouwvolume, functie en aantal wooneenheden blijven ongewijzigd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
11 maart 2020 |
25 maart 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie |
11 maart 2020 |
3 april 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
Op datum van 19/07/2019 werd een gelijkaardige aanvraag ingediend met dossiernummer 20191398. Deze aanvraag werd, naast het ongunstig advies van brandweer, hoofdzakelijk geweigerd met volgende argumentatie op basis van het ongunstige besluit van de welstandscommissie: ‘Het project betreft de renovatie van een deel van flatgebouw dat deel uitmaakt van een reeks van 7 flatgebouwen.
De aanvraag bevat geen details waardoor het project moeilijk te beoordelen is. Daarom wordt de vraag gesteld naar de nodige detaillering en stalen met het nodige respect voor het bestaande.
Bovendien is de vraag om een lange termijnvisie op te maken voor de hele site omdat dit project bepalend zal zijn voor de toekomst van de andere gebouwen. Een visie voor alle blokken opdat een gelijke behandeling verzekerd is voor het geheel.’
Opnieuw werd met voorliggende aanvraag advies gevraagd aan de welstandcommissie. De beoordeling in dit advies luidt als volgt: ‘Het project werd reeds besproken en de aanpassingen liggen voor. De buitenbekleding van beide kopgevels wordt nu aangepakt, waarvan beperkte detaillering voorligt. Uit de analyse die voorligt blijkt dat de kopgevels van de andere gelijkaardige volumes alle verschillend afgewerkt zijn en een uniforme behandeling van alle gebouwen op de site op termijn moeilijk te waarborgen is.
De erkers aan voor- en achterzijde worden niet aangepakt, de terugliggende terrassen evenmin Als materiaal wordt bekleding met vezelcementplaten met open voegen voorgesteld. Om het massieve karakter van de bestaande gebouwen maximaal te behouden vraagt de welstandscommissie om als materiaal vezelversterkt beton in grote afmetingen en geprefabriceerd te onderzoeken. Op deze manier kunnen onder meer de dagkanten van de ramen, de doorlopende dorpels onder de 3 ramen, etc. zonder open voegwerking en met een minimale bevestiging geplaatst worden.
De welstandscommissie vraagt ook om voor de geveldelen die nu niet aangepakt worden, rondom de erker en dieperliggend eenzelfde uitwerking te onderzoeken.
De afwerking en overgangen aan de terrassen dient overal op een gelijkaardige manier te gebeuren en niet ad hoc zoals nu het geval, Nu stopt de nieuwe gevelbekleding soms bv. voor afvoerelementen en wordt daardoor niet overal dezelfde detaillering en afwerking doorgezet.
De welstandscommissie vraagt om een geveluitwerking voor de gehele gevel voor te leggen samen met een verdere detaillering van overgangen en aansluitingen. Voor de terugliggende delen kan de welstandscommissie akkoord gaan met pleisterwerk of crepi op isolatie omdat deze zones plaatselijk steeds bereikbaar zijn voor onderhoud.’
De welstandscommissie concludeert het volgende, met als resultaat opnieuw een ongunstig besluit:
- Materialisatie: vezelversterkt beton in grootformaat te onderzoeken, met aandacht voor detaillering van dagkanten, doorlopende dorpels, etc. en minimale voegwerking;
- Terrassen: overal eenzelfde detaillering en overgangen te voorzien;
- Terugliggende delen: afwerking in pleisterwerk of crepi op isolatie te onderzoeken;
- Verdere detaillering en uitwerking voor de gehele gevel nog voor te leggen in functie van langetermijnvisie voor het gehele gebouw.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
14 februari 2020 |
Volledig en ontvankelijk |
11 maart 2020 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
9 juni 2020 |
Verslag GOA |
28 april 2020 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.